Dutch oven + skillet

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LuukD
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2016, 20:01
Locatie: Middelburg

Dutch oven + skillet

Bericht door LuukD »

Ik ben me aan het oriënteren op een dutch oven en een skillet. De dutch oven zal ik waarschijnlijk voornamelijk op open vuur gebruiken.
Nu zit ik nog met wat vragen, en ben eigenlijk ook een beetje op zoek naar ervaringen.

Dutch oven
- met pootjes of zonder?
- Maakt het merk/prijs nog veel uit?
- Wat is een ideale grote? Gebruik in grote groepen gaat niet voorkomen (maximaal 5/6 maar vaak minder)
- Hebben jullie ook ervaring met de mini ducht ovens 0,7L ? Lijkt me wel leuk om deze mee te nemen tijdens een wandeltocht

Skillet
- wat is een handige maat van de skillet?
- Maakt het merk/prijs nog veel uit?

Hebben jullie nog andere tips? is het bijvoorbeeld handig om zo'n starterkit te kopen?


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Dutch oven + skillet

Bericht door madman73 »

Ik zou echt voor eentje met pootjes gaan als je er behalve koken ook in wilt bakken zoals brood, taart, cake etc.
Het voordeel van de pootjes is dat je de Dutch Oven (DO) niet direct op het vuur hoeft te zetten, maar er juist naast kunt zetten. Je hebt nu de mogellijkheid om kooltjes op en onder de DO te leggen waardoor je een gelijke warmte afgifte krijgt. Zorg er dus ook voor dat je een DO hebt waarvan de deksel is voorzien van een opstaande rand. Hierdoor blijven de kooltjes goed liggen en vallen ze niet in de pan als je deze optilt om in de pan te gluren.
Zelf heb ik een 3qt DO. ruim voldoende voor ons gezin van 4. Laatst sprak ik iemand hier van het forum (sorry, ben zn forumnaam vergeten) die had een 1qt DO waar hij erg giede ervaringen mee had. Hij had er rondrijzend door Australië (geloof ik) ook steeds brood in gebakken voor 2 personen. Zelf was ik ook wel gecharmeerd van die grootte.

Success met de aankoop


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Dutch oven + skillet

Bericht door MichelVH »

Hallo. Wij hebben de Valhal 5 liter met pootjes. Hij bevalt goed. Het merk maakt denk ik niet zo uit. Zon starterkit moet je niet aan beginnen, koop leren/katoenen handschoenen bij de bouwmarkt en die "lidlifter" heb je nergens voor nodig als je die handschoenen hebt, heel misschien een tak ofzo. Schoonmaken doe je gewoon door 'm een bodem van 10cm water te geven en schoon te koken/borstelen. Als je er geld aan uit wil geven zou ik er een stevige kist voot timmeren waar je DO en je keukengerei mooi in past.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Dutch oven + skillet

Bericht door Tim »

Hoi Luuk,

Het is vooral je eigen ervaring. Ik heb die kleine van 1qt en een gezinsformaat in bestelling. Ik denk als de kinderen groter worden en stoofpotje meer gaan waarderen de grote meer gebruikt zal worden. Ik vind pootjes niets, maar dat is puur een gevoel, ik heb dat nooit geprobeerd.

DO meesjouwen kan, maar is zwaar. Volgens mij is onze 1qt DO al bijna 2 kilo. In de kano, thuis of op een kampeerveld geen probleem.

Qua skillet, dit hangt ook erg van je wensen af. Wij gebruiken in de keuken 2 zware gietijzeren, een kleine voor bv 2 eieren, spekjes. De grote voor bv een gezin gebakken aardappelen. Voor buiten heb ik 3 stalen. De kleinste petromax 1,3kg en 2 paar merkloze. 1 is zo klein (faalaankoop) dat je er alleen knijpers in kan bakken. De andere is iets lichter en kleiner dan de pertomax. Zijn goed mee te sjouwen, volgens mij net geen kilo.

Je kan skillets ook nog wel eens vinden in de kringloop, daarmee kun je goedkoop proberen. Merk is volgens mij ook onbelangrijk, je moet er mee leren koken, daarna is je natuurlijke antiaanbak laag belangrijker dat het ijzer.

Groet,
Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Dutch oven + skillet

Bericht door Thomas H »

Ik heb een qvist salmon met 2 liter inhoud en pootjes, geweldig pannetje. Alles wat je erin gooit komt er heerlijk uit. Ik heb een skillet waar de deksel van de pot op kan en deze zou beter geschikt zijn voor bijvoorbeeld pizza.
Enige nadeel is dat ze veel ruimte in nemen en ingevet bewaard moeten worden wat ze soms wel onhandig maakt. Als ik met mijn berghaus op pad ga past hij er prima in. Alleen met een kleine licht gewicht set zou hij niet te gebruiken zijn. Qua grootte zou ik rekening houden met iets minder dan een liter inhoud pp. Het grootste nadeel vind ik het gewicht, ongeveer 4 kilo voor een pot voor 2 personen en een skillet.
Groeten thomas.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Dutch oven + skillet

Bericht door CommonZense »

Ik sluit me aan bij de met-pootjes-groep. Die kan je in en op een vuur zetten. Opstaande rand op de deksel is een must om de pot veilig en gemakkelijk als oven te gebruiken. Merk maakt niet uit, allemaal gietijzer. Wel of geen seasoning ook niet, dit doe je gemakkelijk zelf met zonnebloemolie. Speciale seasoning olie is daarmee ook overbodig.
Ik heb een 6qt van Petromax via De Bushcraftshop, relatief groot, maar dit houdt me niet tegen er kleinere gerechten in te kunnen maken, andersom is moeilijker ;-) De deksel van de DO kan ook als skillet gebruikt worden, zo draagt de keuze van een grotere pot bij aan gewichtsbesparing... ^-^

Edit,: Ah dit is een bump zie ik nu. Wat heb je uiteindelijk gekocht?


Gebruikersavatar
LuukD
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2016, 20:01
Locatie: Middelburg

Re: Dutch oven + skillet

Bericht door LuukD »

Ik ben uiteindelijk nog gegaan voor een 5qt (verhoogde versie van de 3qt) met een bijpassende skillet. Deksel van de dutch oven kan op de skillet.
Daarnaast heb ik ook een mini skillet aangeschaft, gewoon voor de fun, en die is niet zo zwaar dat hij niet mee te nemen is tijdens een hike.

Ik vet hem nu in met zonnebloem olie voor opslag, is dat correct? Uiteraard niet dat hij volstaat met olie maar ik neem hem nog even af met een papiertje.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Dutch oven + skillet

Bericht door CommonZense »

LuukD schreef:Ik vet hem nu in met zonnebloem olie voor opslag, is dat correct? Uiteraard niet dat hij volstaat met olie maar ik neem hem nog even af met een papiertje.
Dat werkt voor mij ook het beste Luuk. Zolang de seasoning goed is. Als die slecht is geworden schuur ik de DO uit zonder zeep, smeer ik hem weer goed in met ruim voldoende zonnebloemolie en zet ik de DO in een oven van 180 graden tot die goed droog is. Walmt wel enorm... ;-)


Plaats reactie