Billycan kooksetje, pannetjes en een paar vraagjes

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Billycan kooksetje, pannetjes en een paar vraagjes

Bericht door MichelVH »

IMG_4254.JPG
IMG_4254.JPG (244.18 KiB) 1357 keer bekeken
IMG_4255.JPG
IMG_4255.JPG (271.08 KiB) 1357 keer bekeken
IMG_4262.JPG
IMG_4262.JPG (223.23 KiB) 1357 keer bekeken
Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd een 2,0l Zebra Billycan. Helemaal top, bevalt super (en al helemaal voor die prijs :D )! Ook bakken in het bakje leek me een probleem (enkelwandig RVS, niks geen tefal-laagje oid.), maar gaat telkens weer prima. Eergisteren ben ik met een vriend naar het bos gegaan en in de hangmat gehangen, vuurtje gemaakt en gekookt: Pasta gekookt in de Billycan en paprika,uitjes en wortel gebakken. Smaakte heerlijk :D ! De ets is na tientallen vuurtjes nog steeds niet eraf, dus zit wel goed. De stuffsack is van een oude tent, scheerlijn, en 2 stukjes leer van een stoel. De flapjes zijn een klein detail. Ik wilde er een kooksetje in maken, en dit is het resultaat:
IMG_4256.JPG
IMG_4256.JPG (274.1 KiB) 1357 keer bekeken
IMG_4257.JPG
IMG_4257.JPG (186.21 KiB) 1357 keer bekeken
IMG_4258.JPG
IMG_4258.JPG (248.48 KiB) 1357 keer bekeken
In het pannetje: 3 zipzakjes, 3 vouwmokjes van een Defensiedag, desinfecterende gel en een beetje zeep (overbodig, eigenlijk).
In het bakje: Dreft, olijfolie, suiker, zout, peper en geëmailleerd koperdraad om je pannetje aan op te hangen (uit een oude trafo, een goede tip om aan gratis "snare wire" te komen.).

Al heel lang heb ik ook dit pannetje/messtin:
IMG_4259.JPG
IMG_4259.JPG (335.28 KiB) 1357 keer bekeken
IMG_4260.JPG
IMG_4260.JPG (494.44 KiB) 1357 keer bekeken
IMG_4261.JPG
IMG_4261.JPG (303.5 KiB) 1357 keer bekeken
Deze heeft mijn vader heel lang geleden als kind in Frankrijk gevonden. "U.S. E.A. Co. 1943", een Amerikaans pannetje uit de Tweede Wereldoorlog dus. Best bijzonder dat mijn vader zoiets heeft gevonden :D . Het bakje is verroest, helaas. Ik heb jaren geleden uren zitten te pielen met een staalborstel en water, maar het werkte niet. Toen een keer droog geprobeerd, en het werkte redelijk. Toen afgewassen en geen grapje: je zag het gewoon verkleuren binnen enkele seconden :o :o :o . Maar het voelt als patina, het brokkelt niet meer af. Ik zou eruit eten, geen probleem O0 . Het pannetje bakt erg lekker, bakt niet aan enzo. Zit naar mijn mening een prachtige patina op de buitenkant.

Verder heb ik ook deze:
IMG_4263.JPG
IMG_4263.JPG (269.16 KiB) 1357 keer bekeken
Geruild met Jeof tegen een stropplankje. Zit ook nog een zakje en een Action hobo stove bij, maar die stove gebruik ik denk ik niet. Het pannetje heb ik nog niet uitgetest maar ik wilde het brander/billysetje samen met een klapmokje, leren buidel met berkenbast en een draadzaagje nog ruilen met een vriend als hij een Hultafors voor me meebesteld bij de Mora die hij gaat kopen :D .

Ook heb ik nog 2 KL messtins van mijn vader liggen maar die ben ik kwijt :-\ . En mijn vader heeft een 5l Dutch Oven maar die gaat never nooit mee in de rugzak ;D .

Nu wat vragen:
1. Maken jullie je Billycan/pannetje van buiten ook schoon? Ik kwam laatst bij Sander2000 en hij deed het niet omdat gepolijst staal hitte reflecteerd oid. Ik doe het eigenlijk altijd met zo'n grijsblauw wondersponsje, maar sinds ik een stuffsackje heb gemaakt doe ik het minder grondig.
2. Hoe ziet jullie kooksetje eruit, zowel qua pannen als de inhoud (olie, zout en peper enzo)?
3. Wat zal ik er nog bij doen? Ik heb nog ruimte voor wat dingetjes...
4. Vinden jullie het vervelend als er as in je eten komt tijdens het koken? Ik niet want as is steriel en je proeft het niet, maar ik doe toch altijd het deksel op de grote pan als ik ga koken (gaat bijna 2x zo snel dan).
5. Wat is jullie lievelingsgerecht, zowel qua smaak als gemak? Ik vind pasta met wat groente en vlees wel lekker. Voor lunch: bacon met gebakken ei O0 .

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen en bedankt voor het lezen ;-) ,

Michel
Laatst gewijzigd door MichelVH op 22 feb 2016, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Billycan kooksetje, pannetjes en een paar vraagjes

Bericht door Tim »

Scono! schreef:1. Maken jullie je Billycan/pannetje van buiten ook schoon?
Nee. Alleen de olicamp beker, omdat ik anders met een zwarte smoel rond loop.
Scono! schreef:2. Hoe ziet jullie kooksetje eruit?
Ik heb een aantal billy's, maar de voorkeur gaat uit naar de 800ml. Sinds kort gaat er ook een beker mee, dus minder olicamp. Verder een kleine DO, skillet en rvs bakpannetje.
Scono! schreef:3. Wat zal ik er nog bij doen? Ik heb nog ruimte voor wat dingetjes...
Ik zou er zo'n alu klem greepje bij doen en 2 bekers weg doen. Of drink je 3 dingen tegelijk ::) ? Dan kun je het bord ook als bakpan gebruiken.
Scono! schreef:4. Vinden jullie het vervelend als er as in je eten komt tijdens het koken? Ik niet want as is steriel en je proeft het niet, maar ik doe toch altijd het deksel op de grote pan als ik ga koken (gaat bijna 2x zo snel dan).
Niet erg, maar liever niet. Steriel boeit niet echt, een appel is ook niet steriel. Alleen met vlees gebruik ik een ander mes.
Scono! schreef:5. Wat is jullie lievelingsgerecht, zowel qua smaak als gemak? Ik vind pasta met wat groente en vlees wel lekker. Voor lunch: bacon met gebakken ei O0.
Stoofpot en idd ei/spek.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Billycan kooksetje, pannetjes en een paar vraagjes

Bericht door MichelVH »

Thx voor je reactie!. Nee, steriel hoeft nou ook weer niet maar ik probeer de laatste tijd wel wat schoner te werken. Daarnaast komen er bij wind ook troepjes uit de bomen in je eten, denk ik, dus het deksel doe ik er toch op. Ik gebruik altijd nog een mokje als ik met een vriend ben. Er kan er dan toch wel eentje vanaf, inderdaad ;-) . zo'n klem is niet nodig joh, doe ik altijd met mijn blote handen O0 . Maar wel ff naar kijken, ik heb in de schuur misschien nog zo'n alu pannenset liggen, zit er vast eentje in.


Plaats reactie