Betrouwbaarheid waterfilter

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Mosseltje »

Lifestraw maar 3 maanden goed? :o

Ik gebruik ze tot ik er bijna geen water meer uit krijg.
Soms ben ik dan al een jaar verder.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door arjuna »

is iemand wel eens opgevallen dat je de geur en kleur van het water er niet uit krijgt
met welk filter ook

koen


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Trailtraveller »

arjuna schreef:is iemand wel eens opgevallen dat je de geur en kleur van het water er niet uit krijgt
met welk filter ook

koen
Filters met actieve koolstof nemen veel van de (vervelende) geur/smaak weg, soms niet alles. Sawyer en lifestraw hebben standaard geen actieve koolstof in de filter zitten.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Tim »

Hey,

Als je troep filtert, zit elk filter snel dicht. Logics.

Terugspoelen vind ik geen issue, liever dat dan halverwege met een verstopt filter.

Millbag en koken is nog altijd KISS.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Martin Outdoors »

Hey stovemeister , heb je nu al een filter gekocht of niet ?

Zoja doe eens een reviewtje dan hoeven we allemaal niet meer te vragen of een sawyer werkt of niet.
Oh wacht volgens mij is dat al gepost dat hij wel werkt , maar goed dat ik er 1 heb ::)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Gobert »

Ondertussen vraag ik me nog steeds af wat het beste filter is voor in de rugzak.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Tim »

Gobert,

Het beste filter is er niet. De filters die te krijgen zijn doen het allemaal, maar welke voor jou werkt dat bepaal je zelf.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Martin Outdoors »

En ik kan dan de sawyer aanbevelen.
Klein simpel en betrouwbaar.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door arjuna »

bedankt voor het verklaren van mijn vraag ,achteraf gelezen kan dat wel kloppen

Koen


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Tim »

Koen,

Ik gebruik nu meestal deze setup uit mijn filmpje, maar dan met een 2L zak: https://youtu.be/ztVzx0rs4uo

Laatste trip geen water meegenomen. Smaak is met dat actief koolfilter nog niet tegengevallen.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Jennekes »

@Tim, gelukkig ben ik één van de 43 mensen die je filmpje heeft gezien. Helaas heeft YouTube je filmpje geblokkeerd ("Deze video bevat inhoud van SME, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd").
Ik gebruik dezelfde setup en ben er ook erg tevreden mee (combinatie Sawyer en Platypus). Test gedaan met kraanwater, regenwater uit drinkbak voor vee, voedselarm vennetje en voedselrijk (Brabantse mest) vennetje. De smaak was nagenoeg in alle gevallen gelijk, en bijzonder zacht te noemen.

Succes met YouTube,waarschijnlijk gaat het om de muziek (SME is Sony Music Entertainment). Had laatst ook een dispuut met YouTube, notabene gezorgd voor rechtenvrije muziek, maar YouTube dacht daar anders over. Vervolgens bezwaar ingediend, afgewezen... Het wordt tijd voor een alternatief voor YouTube, want dit is frustrerend.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Rolf »

Ook hier heb ik zo'n kleine Sawyer (CarePlus). Ik heb deze gekocht om gemakkelijker pompwater bij paalkampeerplaatsen drinkbaar te maken. Vervolgens werden die pompen hier in de buurt wegbezuinigd, dus daarvoor nooit gebruikt. Onlangs in de Biesbosch wel het filtertje eens aan het werk gezet. Het gebruiksgemak vond ik geweldig, vooral met een petfles, het bijgevoegde knijpzakje is niet erg handig vullen.

Jammer dat chemische verontreiniging niet weggenomen wordt en dus ook smaakjes achterblijven (veenwater blijft geel en venig, chloorwater in het buitenland blijft naar zwembad smaken). Voor die enkele keer dat ik het gebruik, wil ik niet nog eens een extra koolfilter kopen. Wat ik me nu afvraag; zou het effect geven als ik een paar scheppen actieve kool (eventueel in filterzakje) in de fles doe, laat staan (schudden) en met een prop filterwatten in de flessenhals door de Sawyer laat gaan?

Wellicht maak ik een denkfout. Als de actieve kool een tijdje in het water staat (of er doorheen bewogen wordt), lijkt me dat het grote contactoppervlak voldoende benut kan worden. De prop filterwatten zou dan zorgen dat er niet teveel kooldeeltjes in de Sawyer terecht komen.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Trailtraveller »

Dan moet je een pre-filter gebruiken (sowieso aan te raden bij een sawyer), die alle koolstof eruit filtert. Anders verstopt je filter binnen notime. Je water blijft overigens wel een kleurtje houden. Watten opzich een goed idee, beter is een aquariumfilter ( filtert tot 1 micron) ipv watten. Maar ook hier is geduld en zelfs verstoppen een probleem behalve als je korrels gebruikt.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Martin Outdoors »

Ik heb een millbank zak als pre filter, koolfilter vind ik overbodige luxe .
Voor mij althans want ik gebruik gewoon kraan water als ik thuis ben dus zo vaak zuiver ik geen water alleen als ik in het bos zit. ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Tim »

Jennekes schreef:@Tim, gelukkig ben ik één van de 43 mensen die je filmpje heeft gezien. Helaas heeft YouTube je filmpje geblokkeerd ("Deze video bevat inhoud van SME, die deze wegens auteursrechtschending heeft geblokkeerd").
Owww, gemekker. Eerst niet dan weer wel.

Aangepast met banjo gejank. Maar nu niet meer schendbaat.

https://youtu.be/ztVzx0rs4uo

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie