Betrouwbaarheid waterfilter

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Stovemeister »

Beste Bushcrafters,

Hoe betrouwbaar is een waterfilter? En dan bedoel ik een goede, zoals bv. de Sawyer Mini. Zijn jullie wel eens ziek geworden na het filteren van water in de bergen?

Gr


Hurbie
Berichten: 35
Lid geworden op: 27 feb 2016, 15:17

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Hurbie »

Mijn ervaringen zijn goed , met zowel een pur-hiker als een msr waterworks , wel even het kopje erbij houden , een zo schoon mogelijke bron zoeken (net naast een kadaver is niet de beste plek) , en zorgen dat er niet te veel zwevend vuil in je filter komt. Anders ben je tijden bezig om hem weer schoon te krijgen.

Veel gebruikt in de ardennen en later in zweden (hoewel dat niet nodig bleek vertelde een local later).


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door oud deelnemer 4 »

ik gebruik zelf de Sawyer mini en nooit ziek geworden van gefilterd wat. en zoals mijn voorganger al schreef, water uit de meest vervuilde put is vragen om problemen. als iemand zich geroepen voelt om dat eens uit te proberen en daarover te berichten ben ik een en al oor ;D
dan weten we meteen ook hoe goed die filters in de extreem situatie zijn.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Dabberty »

Heb sinds anderhalf jaar een mini sawyer via Erik van de Bushcraftshop.
Maar nog maar 1x gebruikt, omdat ik meestal dat ding vergeet in te pakken...
Nog nooit ziek geworden van dat ding dus :-)
Hier kun je het water in de natuur gebieden meestal wel drinken, maar ik kook het altijd eerst.
Ook even kijken war het water vandaan komt, niet bijvoorbeeld uit een dorp, of langs landbouw gebieden. Ook kijken er of leven in zit, niet een dooie boel.
Ook zijn er ook veel natuurlijk bronnen waar ik gebruik van maak, dat hoef je niet te drinken. Iemand met een niet al te sterke maag zal wel gevoelig zijn, want er zitten veel mineralen in.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door janvanloon »

Mrs Miox heb ik.
1 keer getest. Na 3 keer een bidon te doen gaf ie volgens de bijhorende strip dat het veilig was... De zin om het te proberen was toen al over.
Sinds toen een saywer mini met sinds kort een katadyn kool filter ( staan nu ook bij Erik, moet ik nog percentage op vragen >:D ).
Millbag doet het voorfilteren, De saywer filtert, katadyn haalt de vieze smaak weg. perfecte set up voor mij en nog nooit ziek geweest.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Martin Outdoors »

Ik gebruik de sawyer mini vaak in Nederland, zelfs moeras water wat na het filteren nog steeds een thee kleur heeft en naar rotte bladeren smaakt werd ik totaal niet anders van.

Prima filter en als ik troebel water heb om te zuiveren pak ik een millbank zak om de onzuiverheden zoals plantenresten zand e.d. er uit te halen om vervolgens het met de sawyer te filteren.
Je moet wel van landbouw slootjes wegblijven want die rotzooi die ze wel eens over het land spuiten filtert de sawyer niet.

Ik vond het ook "spannend" voor de eerste keer gefilterd water te drinken.



Vaak ben je te bang. ;-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Stovemeister »

Dabberty schreef:Heb sinds anderhalf jaar een mini sawyer via Erik van de Bushcraftshop.
Maar nog maar 1x gebruikt, omdat ik meestal dat ding vergeet in te pakken...
Nog nooit ziek geworden van dat ding dus :-)
Hier kun je het water in de natuur gebieden meestal wel drinken, maar ik kook het altijd eerst.
Ook even kijken war het water vandaan komt, niet bijvoorbeeld uit een dorp, of langs landbouw gebieden. Ook kijken er of leven in zit, niet een dooie boel.
Ook zijn er ook veel natuurlijk bronnen waar ik gebruik van maak, dat hoef je niet te drinken. Iemand met een niet al te sterke maag zal wel gevoelig zijn, want er zitten veel mineralen in.
Hey Dabberty,

Gebruik jij je Sawyer om dirt eruit te halen dan? (omdat je het water ook nogmaals kookt)

Mvg


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Tim »

Hey,

Ik ben er niet zo bang voor. Heb vroeger erg veel op het water geweest en surf nog af en toe. Vooral als het stormt (ver)drink ik wel wat water. Soms heb ik dan 's middags diaree, maar dat is zo over en kan ook domweg van de spanning op het ouder wordende lijf zijn.

Het meer is een stuk schoner dan vroeger, er komen weer mosselen en langs de kanten kun je weer tot de bodem kijken (+/-0,5mtr).

Ik heb een sawyer, maar ben niet bang voor een paar bacteriën die doorlekken. Tenslotte eet je ook een boel troep (nat), daar komt ook genoeg mee.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Dabberty »

Stovemeister schreef:Hey Dabberty,

Gebruik jij je Sawyer om dirt eruit te halen dan? (omdat je het water ook nogmaals kookt)

Mvg
Nope, ik gebruik de sawyer dus bijna niet, het water wat ik uit stroompjes haal kook ik alleen en dan is het goed genoeg.


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Mosseltje »

Ik heb zelf altijd een lege Lifestraw Go bij me als ik ga wandelen.
Meestal krijg ik geen dorst als ik mijn dagelijkse rondje loop.
In de gevallen dat ik wel dorst krijg vul ik de fles met water uit een stromend riviertje of een bosven.

Dit doe ik nu al een paar jaar en ben nog nooit ziek geworden.
Ik let dan wel op dat ik geen water pak waar een grote kans op virussen is.
(Dus geen slootjes langs akkers of grote rivieren)
De Lifestraw Go filter geen virussen uit het water.


Ik reis voor mijn werk soms naar India.
Daar heb ik een paar keer de Grayl travel uitgeprobeerd zonder ziek te worden.
De Grayl Travel claimt ook virussen te filteren.
Maar het voelt zeer verkeerd aan om in India sloot water te filteren.
Dus drink daar toch eigenlijk alleen maar flesjes water.


Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Thomas H »

Nog nooit ziek geworden, als je hoog genoeg in de bergen bent is het water vaak ook op zichzelf al schoon genoeg.
Mocht je het niet vertrouwen kun je het altijd nog koken.
Maar ik ben nog nooit ziek geworden Door het gebruik van de sawyer.

Groeten Thomas.


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Jeof »

heel tevreden mee, in binnen en buitenland gebruikt, hoe beter de kwaliteit van het water, hoe lekkerder het resultaat :)
filtert geen chemicaliën, maar met een beetje gezond verstand kun je wel bedenken of er op de plek waar je water haalt daar kans op is.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Gobert »

Ik probeer mij te verdiepen in de materie.
De Lifestraw gaat "maar" 1.000 liter mee en het filter drie maanden.

De Sawyer Mini gaat schijnbaar onbeperkt mee, ook het filter.

Er moet toch kwaliteitsverschil in de werking zijn? Anders koopt niemand die Lifestraw.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Trailtraveller »

Gobert schreef:Ik probeer mij te verdiepen in de materie.
De Lifestraw gaat "maar" 1.000 liter mee en het filter drie maanden.

De Sawyer Mini gaat schijnbaar onbeperkt mee, ook het filter.

Er moet toch kwaliteitsverschil in de werking zijn? Anders koopt niemand die Lifestraw.
De lifestraw was er eerder dan de sawyer. Lifestraw richt zich vooral op simpelheid, is bijzonder compact en lichtgewicht. Sawyer is meer een uitgebreid systeem. Sawyer moet je backflushen en bij voorkeur prefilteren. Lifestraw is zo gemaakt dat de backflush niet nodig is, door de korte levensduur.

Het is dus een nuance, die voor sommigen een iets betere keuze is, vaak icm andere stukken uitrusting. Daarom zijn er op dit moment nog steeds verschillende merken en systemen. Alles heeft voor- en nadelen. Jij kiest op basis van mogelijkheden en prijs.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Betrouwbaarheid waterfilter

Bericht door Gobert »

Dat is in ieder geval een overweging. Gobert houdt niet zo van systeempjes.
Maar nu de filtragekwaliteit. Dat is ook een overweging. Hoe laat dat zich vergelijken?


La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie