Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door MichelVH »

Na het idee van Stovemeister gehoord te hebben, wilde ik weleens een eitje bakken in het bovenste bakje van mijn 2,0l Billy Can, met in de pan zelf water. Au bain-marie dus. Het ging iets minder snel dan gewoon bakken, en ik hoorde ook geen geborrel en geknisper (wat toch altijd zo lekker klinkt ;D), maar het ging toch wel vrij snel. Op en gegeven moment deed ik het dekseltje erop, om de boel wat sneller te laten gaan (nogmaals, viel best mee hoor, het ging nog snel zat.). Daarbij is de lekkere snotterige dooier wel verloren gegaan :'( . Volgende keer bak ik liever gewoon met het pannetje op het vuur.
Afbeelding
Op het einde een plakje kaas erop gedaan, gewoon omdat dat heerlijk is. Helaas geen bacon in huis :P . Ik merkte wel dat het heel makkelijk overkookte, en dus zette ik een lepel onder de rand van het bakje, om het iets om te tillen. Geen idee hoe ik dit buiten had gedaan ??? .
Afbeelding
En de beloning was een lekker eitje :-) .
Afbeelding


Eitje nummer twee heb ik in dat water gekookt, op de OakleafNL manier: Een omelet in een zipzakje koken. Ik heb er in gedaan: 1 ei, een half handje lente-ui, een half handje puntpaprika en zout en peper. alles in het zakje gedaan:
Afbeelding
Gemengd met een lepeltje, en in het pannetje. Ik hield het zakje onder water met het lepeltje. Het plastic begon meteen te krinkelen en zacht te worden, dus ik kneep 'm wel ff :o . Maar daar bleef het bij, het smolt niet ofzo.
Afbeelding
Geen idee hoe lang dit duurde, af en toe kneep ik erin om te voelen of het al gestold was.
Afbeelding
Het eindresultaat zag er leuk uit, zo in de vorm van het zakje :D . Ik proefde aan de buitenkant totaal geen plastic, dus dat was goed :-) .
Afbeelding
Afbeelding
Het eindresultaat was superlekker! Maar ik vind het best wel omslachtig, zou persoonlijk eerder gewoon bakken, zoveel afwas scheelt het niet.

Ik had gehoopt dit buiten te doen, maar het weer zat niet echt mee :-\ .
Toch wel jammer dat deze twee (voor mij) nieuwe methodes meevielen qua handigheid. Ik had gehoopt dat het echt beter was. Maar ik heb weer iets nieuws geleerd en ik vond het toch leuk om te proberen, en ik zou zeggen: probeer het zelf! Misschien vind je het wel handiger dan gewoon bakken!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door oud deelnemer 4 »

leuk dat zip zakje ;D ;D
voordeel van dat zipzakje t.o.v. een gebakken eitje is dat je er niet bij hoeft te waken het brandt niet aan !
bovendien kun je alles al in een zipzakje van thuis meenemen!


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door MichelVH »

oakleafNL schreef:leuk dat zip zakje ;D ;D
voordeel van dat zipzakje t.o.v. een gebakken eitje is dat je er niet bij hoeft te waken het brandt niet aan !
bovendien kun je alles al in een zipzakje van thuis meenemen!
Je zult er toch wel op moeten letten in jet bos, het staat namelijk wel op een vuurtje en daar moet je wel op letten. Maar het is idd minder babysitten op je eitje dan een gebakken ei, dat is waar. En alles kant en klaar meenemen vind ik niet heel erg leuk, ik vind het juist leuk om in het bos dingetjes te snijden enzo. Maar het is wel kant en klaar mee te nemen dus als je niet veel tijd hebt om te koken mik je het in een pan water en that's it!


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door johndice »

Smakelijk eten! Ik ga dit ook eens proberen :) Heb je gewone huis tuin en keuken zakjes gebruikt?


Gebruikersavatar
lichtje
Berichten: 320
Lid geworden op: 29 jan 2015, 13:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door lichtje »

Scono! schreef: Je zult er toch wel op moeten letten in jet bos, het staat namelijk wel op een vuurtje en daar moet je wel op letten. Maar het is idd minder babysitten op je eitje dan een gebakken ei, dat is waar.
Ja inderdaad blijft altijd opletten, wantvaangebrand zou zonder zijn. Lol
Scono! schreef: alles kant en klaar meenemen vind ik niet heel erg leuk, ik vind het juist leuk om in het bos dingetjes te snijden enzo.
Ik denk dat ik ook op de plek zelf leuker vindt om te koken. Maar kant en klaar heeft ook zijn voordelen. Als je met bijvoorbeeld met deeg aan de slag gaat. Maar dat ik puur mijn mening.


Afbeelding
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door bourgeois »

Hoewel dit soort ziplock zakjes waarschijnlijk bij gewone temperaturen wel voedselveilig zullen zijn vraag ik me af wat er eventueel aan stoffen (weekmakers e.d.) vrij gaat komen bij verwarming. Ik ga er mijn gezondheid niet aan wagen, temeer daar het betekent dat je meer van technologie gebruik maakt i.p.v. minder, hetgeen voor mij toch een van de grondbeginselen is van bushcraft e.d.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door arjuna »

Leuk onderwerp
Maar het smeltpunt van plastic is toch hoger dan 200 graden ,denk ik zomaar
Dus de weekmakers komen met 100 graden volgens mij niet vrij.

In het land van de onbegrensde mogelijkheden is deze manier van koken al meer dan 50 jaar bekent ,kijk maar op jij buis.
En daar heb ik het nog nooit gehoord of gelezen

Over de laatste regel ,daar kan ik het wel mee vinden maar we gaan met onze tijd messen zijn ook niet meer wat ze zijn geweest de kwaliteit is helaas beter geworden.

Koen


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door bourgeois »

Koken au bain marie in plastic heeft inderdaad al jaren zijn plaats gevonden in de professionele keuken, maar volgens mij is dat speciaal plastic en geen huis, tuin en keuken verpakkingsplastic. En het is niet voor niets dat velen, ook op dit forum alleen Nalgene plastic voor flessen e.d. willen gebruiken i.p.v. oudere soorten.
En wat betreft het meegaan met de tijd, Koen: Waarom proberen we op houtvuur te koken i.p.v. gewoon in de magnetron?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door MichelVH »

johndice schreef:Smakelijk eten! Ik ga dit ook eens proberen :) Heb je gewone huis tuin en keuken zakjes gebruikt?
Jup ;-) .

Er stond op de verpakking dat er geen weekmakers in zaten dus dat zit vast goed, denk ik. In professionele keukens gebruiken ze de zakken van het vacumeerapparaat. Wij hadden ook zo'n ding, en die zakken zijn een stuk dikker.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door oud deelnemer 4 »

Bisphenol-A zit in producten met het recycle teken nummer 7. dit is een nummer dat gegeven wordt aan alle soorten plastic die niet onder 1 tot 6 vallen en waardoor er resten van BPA in kunnen zitten.
Ook biologisch afbreekbare plastic gemaakt van bijvoorbeeld maiszetmeel krijgt recycle nummer 7 !
BPA verwerkt in de coating van de binnenkant van blikken, als daar dus een deuk in zit zou je dat blikje dus eigenlijk niet meer mogen gebruiken of hoe zit dsat dan ? Bovendien kun je ook op andere manieren BPA binnen krijgen o.a door de huid. Denk eens aan thermisch papier van de kassabon,en is de waterdichte hoes voor je smartphone wel 100% BPA vrij ?


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door arjuna »

Ik weet wel hoe ik een magnetron op mijn draagframe moet pakken.
Maar generator en brandstof wordt al wat lastig .

Als er gesproken wordt over old school wil ik daar gewoon in mee gaan ,maar als er een verwijzing wordt gemaakt dat de bushcraft basis stel ik voor dat we met een mes van bot gaan snijden ,staal wat roest en geen carbonstaal mes meer bij ons hebben.

We leven in 2016 de tijd gaat door en we gebruiken wat er voor handen is en dat er dan wel eens een mensen de oude tijd en nieuwe techniek met elkaar combineren is niks mis mee .

Koen


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door MichelVH »

Arjuna,

Ik ga mezelf geen ultieme bushcrafter noemen, ik heb geen arsenaal aan skills en gear en ik heb ook niet zoveel tijd voor bushcraft, eigenlijk alleen in het weekend. Maar af en toe post ik eens iets van wat ik gemaakt heb, of wat ik gedaan heb. Mensen reageren daar dan op, af en toe met een vraag. En niet heel gemeen bedoeld hoor, maar je hebt nog nooit een topicje gemaakt over iets wat je beleefd of gemaakt hebt. Nou is dat niet eens zo'n probleem, maar het komt er eigenlijk op neer dat je alleen maar reacties post waar eigenlijk altijd ruzie of discussies over ontstaan. Ik zeg dit trouwens niet omdat IK zo'n last van je heb, maar ik denk dat je er vooral zelf last van hebt dat mensen je reacties niet leuk vinden en dat laten merken. Ik bedoel, het gaat binnen 1 bericht van een ei bakken naar de kwaliteit van messen en de definitie van old-school. Nogmaals, wij slapen echt niet minder om jouw reacties, maar ik weet zeker dat je liever hebt dat mensen gewoon op je reageren enzo...

Fijne avond.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door janvanloon »

Offtopic:
fmuoydfg1pdylxxwac7t.jpg
fmuoydfg1pdylxxwac7t.jpg (3.91 KiB) 4203 keer bekeken
Ontopic:

Leuk gedaan. Bakken vind ik lekkerder.
Gewoon kruiden olie, spekjes, ei en zelf gebakken broodje :D
Maar leuke test ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door bourgeois »

Toch nog voor de zekerheid even gevraagd aan iemand die allerlei kook- en voedselveiligheidsdiploma's heeft. Standaard huis tuin en keuken ziplockzakjes zijn voedselveilig tot 43 graden C. Mij niet gezien dus om daarin au bain marie bij 100 graden C te gaan koken.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Een omelet in een zipzakje en au bain-marie gebakken in de billycan.

Bericht door arjuna »

@ bourgeios

Bedankt voor de info ik wist dit niet en met mij misschien meer
Ik meen dit mee als kennis en laat de plannen voor dit gewoon achterwegen

@scono

.
Dank je voor je bezorgdheid ,maar ik red mij wel .
als wij elkaar eens spreken van oog tot oog zal het wel meevallen.

Koen


Plaats reactie