Waterzuiveringstabletten.

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Dizzy_bushcraft
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Dizzy_bushcraft »

Goedendag.

Ik vroeg me het volgende af.
Ik zag waterzuiveringstabletten van oasis.
Lijk me makkelijk mee nemen en het idee is top.
Maar het dood virussen en bacteriën maar is dat dan ook niet schadelijk voor ons? Ik bedoel we drinken het toch op .
Ik wilde ze gaan bestelleaar vroeg me dit toch wel af.
Het is 1 tablet per 1 ltr water.

Hopelijk kunnen jullie me ermee helpen.

Mvg martijn


Niet omdat het moet. Gewoon omdat het kan. 8-)
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door CommonZense »

Zoals ik het snap filter je chemicaliën met actieve kool en kan je tabletten gebruiken tegen micro-organismen. Deze zijn gebaseerd op chloor. Wil je geen chloor, dan kook je na het filteren het beste je water.

Volgens mij zijn deze tabletten enkel (potentieel) schadelijk bij lang gebruik of bij inname van grote hoeveelheden. Het is een afweging die je zelf moet nemen op basis van je mening over je eigen gestel.

Ik ga doorgaans met de kinderen op stap en daarmee geen hele lange trips. We dragen dus altijd voldoende water mee als we geen goed water op de plek hebben/ verwachten.

Voor de zekerheid heb ik wel altijd zo'n blauw slurp-filter mee, maar deze nog nooit hoeven gebruiken. Hier is een post over op na te slaan, moet je even de zoekfunctie gebruiken.


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Mosseltje »

Waterzuiveringstabletten doodt al het leven in het water.
Dus geen bacteriën of virussen meer.

Zulke tabletten zijn handig als prep middel.
Wil je water drinken tijdens het wandelen dan zou ik eerder kijken naar een draagbare waterfilter.

Ik heb zelf de Lifestraw Go die ik wekelijks gebruik.
Deze filtert alle bacteriën eruit maar geen virussen.
Op z’n minst 500 liter water uit sloten en bosvennen gedronken zonder ziek te worden.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Trailtraveller »

Chloortabletten doden bijna alle bacteriën, protozoa en virussen. Er zijn inmiddels een aantal bacteriën die resistent zijn.
De werking stopt na enige tijd en is afhankelijk van de hoeveelheid verontreiniging. Resistent wil zeggen dat ze de standaard tijd en standaard hoeveelheid chloor "overleven". De hoeveelheid moet dan verhoogd worden of de werkingstijd verlengt worden.

Normaliter bij "gemiddeld" water is 20-30 minuten wachten voldoende 1 pil op 1 liter of 1 pil op 1 quart (946 ml).
Bij troebel water zal de werking afnemen, beestjes zullen niet direct dood zijn. Het is dus raadzaam om altijd te prefilteren !
Ook temperatuur heeft zijn invloed op de werking.

Een waterfilter filtert niet alle bacteriën en zeker niet (alle) virussen. Virussen zijn behoorlijk klein. Het is zo dat de waterfilters de meest schadelijke bacteriën wegfilteren tot een minimale hoeveelheid. 100% garantie kunnen ze namelijk niet geven omdat organismen kunnen (flexibel) vervormen en dus toch de gaatjes kunnen passeren.

Hier had ik al eens wat geschreven:
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... on#p116320
http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... ron#p47502

Voor wie wat over filtertypes wil weten:
http://trailtraveller.blogspot.nl/2013/ ... water.html
Laatst gewijzigd door Trailtraveller op 31 mar 2016, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.


Dizzy_bushcraft
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Dizzy_bushcraft »

Top!!!
Bedankt voor jullie goeie en snelle reacties.
Ik had die water filter duurder verwacht..
Ik laad die pillen lekker in de winkel liggen.

Nogmaald bedankt.

Mvg martijn


Niet omdat het moet. Gewoon omdat het kan. 8-)
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door CommonZense »

CommonZense schreef:Voor de zekerheid heb ik wel altijd zo'n blauw slurp-filter mee, maar deze nog nooit hoeven gebruiken.
Mosseltje schreef:Ik heb zelf de Lifestraw Go...
Die bedoel ik...


Atredz
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 mar 2015, 15:54

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Atredz »

1 groot nadeel van die chloor tabletten is dat je water plus je waterdrager permanent naar chloor smaken. net alsof je uit een zwembad loopt te drinken. leuk voor noodsituaties maar denk niet ideaal voor een lekkere wandeling.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Pyro »

Die chloortabletten moet je lekker zo lang mogelijk in de winkel laten liggen!
Wat een rotzooi is dat zeg! Dat is misschien makkelijk tijdens een expeditie op Borneo of in de Amazone, maar dan nog maak ik liever gebruik van een msr, Katadyn of lifestraw filter evt icm koken!
Die pillen zijn waarschijnlijk ooit eens bedacht voor de reguliere soldaat en operator tijdens uitzendingen in onbekend terrein zonder betrouwbare waterbronnen toen er nog geen (betrouwbare) draagbare waterfilters uitgevonden waren, maar ik vind het zo'n oplossing uit 18-Noach vergeleken met de mogelijkheden van vandaag de dag!
Neem nou zo'n lifestraw! Dat ding is toch de shit of niet dan?
Voor een paar tientjes ben je verzekerd van een drinkbaar glaasje water en koken kun je erachteraan doen mocht je nog twijfel hebben!
Tuurlijk heb ik die pillen ook gebruikt, met name in de jaren '90 in Guatemala, Panama en Costa Rica, maar toen de eerste betaalbare waterfilter op de markt kwam (MSR waterworks I) heb ik geen moment twijfel gehad en heb ik dat ding aangeschaft en geen moment spijt van gehad!
Als ik terugdenk denk aan die gore rotsmaak van dat chloor in dat water ga ik nog kokhalzen...
Het gevaar daaropvolgend was dat ik het drinken telkens zo lang mogelijk uit ging stellen, wat niet zo verstandig is met de temperaturen in die regio!
Daar kwam dan nog bij dat ik in de fles dan chloorwater van 30 graden had zitten met aanvullend daarin nog een ORS-tablet met die tamme citroensmaak die daar aan vast zat!
Koop lekker een lifestraw voor die paar tientjes! Want voor dat geld kun je 20 jaar labg elke dag 50liter water opzuigen zonder je beroerd te voelen!


Vrijbuitert

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Vrijbuitert »

Persoonlijk zou ik nooit een goedje aan het water toevoegen om het drinkbaar te maken. Mijns inziens zit de troep er dan nog in en is er bovendien nog extra troep aan toegevoegd. Schadelijk voor het lichaam dus.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door ger010 »

Ik heb een tijdje geleden mijn mini saywer voor het eerst gebruikt.
En werkt super, oke vullen is niet heel handig maar goed het werkt.
weegt net niets dus heeft mijn voorkeur boven tabletten.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Tim »

Hey,

Ik gebruik na al een tijdje een 2l zak bij de sawyer. Ik vul em met mn billy of koffiemug. Dat werkt wel goed.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door arjuna »

die tabletten van oasis zij die niet bedoeld voor de bloemen handel om water schoon te houden en
voor het reinigen van emmers

Koen


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Tim »



If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Martin Outdoors »

Gaan we nou met wiki gooien hier , jij ? ;D ;D ;D

Helpt niet ;-)
Staat niet voor niks een gebruiksaanwijzing op die chloorpillen prima voor nood moet ik zeggen, bijvoorbeeld als je waterfilter stuk gaat.
Dan kun je nog als back up de pillen meenemen en gebruiken.

Gif word tenslotte altijd met een ander soort gif bestreden ;D dus bedenk wanneer je pillen gebruikt , als ik het koelwater van Tjernobyl wil zuiveren
heb ik misschien wel zo'n tabletje nodig maar heb ik smeltwater uit de alpen dan hoef ik het maar alleen te koken .

Vaak is logisch nadenken de doorslaggevende factor bij dit soort keuzes , en anders ervaring dus kopen die bende en vertel ons hoe je het vind en of je blijft leven na zo'n liter chloorwater ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Gobert »

Je blijft echt wel leven.
In Vietnam en Korea destijds waren chloorpillen voor de Amerikanen voorwaarde om te kunnen overleven.


La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie