Waterzuiveringstabletten.

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Tim »

Hey,

M'n reactie was wat kort door de bocht. Voor noodgevallen is het natuurlijk prima. Vroeger zat het ook in ons drinkwater. In het buitenland vaak nog steeds.

Maar Chloor moet je echt vermijden. Zeker in combi met aluminium.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Rolf »

Het scheikundig element chloor is iets anders dan een chloortablet. Heel veel scheikundige elementen hebben bijzondere toxicologische eigenschappen of moeten zeer voorzichtig worden benaderd. Als je het zo bekijkt, kun je ook geen zout meer eten (een verbinding van het explosieve natrium en giftig chloor), lucht inademen (een verzameling van levensgevaarlijke gassen, waaronder het giftige zuurstof), tanden poetsen (bij vermoeden van contact met elementair fluor direct 112 bellen!) enzovoorts.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Martin Outdoors »

Hey tim , ik heb net mijn alu veldfles gereinigd met een camelbak schoonmaak chloortabletje ivm de lange opslag in die dump waar jij hem gekocht hebt . :-) ^-^

Nu durf ik er geen water meer uit te drinken................................. :P


;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Gobert »

Voor die veldfles gebruik je beter steradent. Je weet wel dat spul voor je kunstgebit.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Martin Outdoors »

Ok , bedankt voor de tip !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Trailtraveller »

Chloortabletten en aluminium gaan prima, echter niet jodium en aluminium. Dat reageert enigszins op elkaar zodat de werking van jodium verslechterd.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Martin Outdoors »

Top info , ik is blij ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Tim »

Rolf schreef:Het scheikundig element chloor is iets anders dan een chloortablet. Heel veel scheikundige elementen hebben bijzondere toxicologische eigenschappen of moeten zeer voorzichtig worden benaderd. Als je het zo bekijkt, kun je ook geen zout meer eten (een verbinding van het explosieve natrium en giftig chloor), lucht inademen (een verzameling van levensgevaarlijke gassen, waaronder het giftige zuurstof), tanden poetsen (bij vermoeden van contact met elementair fluor direct 112 bellen!) enzovoorts.
Waar slaat dit op? Het lijkt mij toch handiger als je juiste informatie deelt en niet mensen in verwarring brengt.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Rolf »

Waar dit op slaat? Je geeft een linkje naar toxicologische waarde van een scheikundig element. Dat is verwarrend en onjuist informeren. Scheikundige elementen kun je niet aflezen als ingrediënten. Een chloortablet is niet hetzelfde als het scheikundig element chloor. Chloortabletten ten behoeve aan waterzuivering zijn niet onveilig als ze op de juiste manier gebruikt worden.

Dat het water er niet lekkerder op wordt, is iets anders.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Tim »

Rolf,

Chloor (CL2) en Natriumhypochloriet (NaOCl) of in de volksmond "bleek" passen uitstekend onder de gevaren die ik in die link gaf. De waterzuiveringstabletten die verkocht worden zijn meestal Natriumhypochloriet. Ongetwijfeld kun je deze "veilig"gebruiken. Maar het blijft troep.

Waterzuiveringstabletten vind ik sowieso niet bushcraft. Ik vind het meer preppen, militair of nood spul. Ik gebruik ze niet.

Tim

ps: Ik ga nu proberen mijn water met keukenzout te desinfecteren en hopen dat het niet explodeert ;-)


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Gobert »

Als je zo'n purist bent moet je in jouw redenatie dan ook geen gebruik willen maken van modern schoeisel, moderne (Goretex) kleding, antiteken middel, deet etc. etc.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Waterzuiveringstabletten.

Bericht door Tim »

Gobert,

Wat voor sticker een ieder op z'n shirt zit kan mij niet zoveel boeien.

Het gaat me in deze draad om het onnodige chemicaliën tot je nemen. Er is altijd een alternatief. Een hoed tegen de zon, deet op je broekspijpen ipv je benen, een sawyer ipv glorix in je pens.

Ik ben geen purist, maar gebruik m'n verstand wel (zoveel mogelijk ::) ).

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie