zuiveren van water door hout?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

zuiveren van water door hout?

Bericht door janvanloon »

Ik kwam deze zojuist tegen via fb.
Jullie gedacht erover?

http://ecopreneurist.com/2014/02/27/wat ... -bacteria/


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: zuiveren van water door hout?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik vraag me ook af hoelang het duurt voordat je voldoende water hebt gefilterd met een zo'n dunne filterlaag. Het hout zelf filtreert geen water.
Ook weet ik niet of zwaartekracht voldoende zal zijn om het water door dit 'hout'filter te duwen, bij een boom zit er een stukje 'levenskracht' achter.
Ik verwacht er zeker niet de druppelkracht van de sapstroom van een berk als we die op het juiste moment aftappen, (en die is vaak al erg miniem)
Verder moet alles behoorlijk zuiver blijven, lees bacterievrij, bacteriën kunnen ook een virus in zich hebben (bacteriofagen).
Met 70 nanometer zou hij wel alle bacteriën die erdoor heen geperst worden moeten tegenhouden, virussen worden hier dus niet mee uit het water gefilterd.

Wie bouwt de eerste houtfilter en geeft het een test ?


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zuiveren van water door hout?

Bericht door Trailtraveller »

Heel langzaam, is een passieve filter (ongeveer 4 liter per dag las ik). Alleen als je meerdere filters maakt naast elkaar zou dit een optie kunnen zijn.
Maar als je er niets voor hoeft te doen... Het filtert echter niet alles en je zit eventueel met het (giftig) sap.


Plaats reactie