ijzersmaak bij stoof in Dutch Oven

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
xychix
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 dec 2011, 17:39

ijzersmaak bij stoof in Dutch Oven

Bericht door xychix »

Ik maak graag een stoof in mijn Dutch Oven, maar vergeleken bij een gewone RVS pan heb ik altijd het idee dat de DO een ijzersmaak afgeeft.

Nu heb ik de pan een keer opnieuw geseasoned maar dit lijkt niet veel verschil te maken. Ik houd de stoof al bewust vrij vet en vermijd zure ingredienten. Niets lijkt echter te helpen.

Is dit gewoon een kenmerk van de DO of doe ik iets niet goed?


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: ijzersmaak bij stoof in Dutch Oven

Bericht door Tim »

Hey,

Laat iemand anders eens koken in beide pannen, kijken of je het verschil eruit pakt. Je hoofd wil ook wat, zou zomaar kunnen dat je hersens je voor de gek houden.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: ijzersmaak bij stoof in Dutch Oven

Bericht door madman73 »

Ik heb die ervaring niet met de Dutch Oven. Is dus niet een typisch DO ding.


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: ijzersmaak bij stoof in Dutch Oven

Bericht door Salmo Trutta »

Ken die ervaring ook niet. Proef geen verschil tussen de DO of een Creuset (geëmailleerd gietijzer)...

Ik lees wel eens dat mensen de DO schoonmaken met een metalen schuurspons (die met die roodachtige zeep) en dat die smaak heel erg in de pan blijft hangen. Ook opnieuw seasonnen helpt dan niet. Het spul (schuim) gaat in de poriën van de pan zitten en dat krijg je er heel lastig uit.

Misschien dat je de pan ooit met zoiets hebt schoongemaakt?


Afbeelding

Sieger
xychix
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 dec 2011, 17:39

Re: ijzersmaak bij stoof in Dutch Oven

Bericht door xychix »

Salmo Trutta schreef:Ken die ervaring ook niet. Proef geen verschil tussen de DO of een Creuset (geëmailleerd gietijzer)...

Ik lees wel eens dat mensen de DO schoonmaken met een metalen schuurspons (die met die roodachtige zeep) en dat die smaak heel erg in de pan blijft hangen. Ook opnieuw seasonnen helpt dan niet. Het spul (schuim) gaat in de poriën van de pan zitten en dat krijg je er heel lastig uit.

Misschien dat je de pan ooit met zoiets hebt schoongemaakt?
Nope, ik heb de pan nieuw pre-seasoned gekocht, nooit met zeep in geweest (zelfs bijna niet met water). Veeg m meestal goed schoon met een 100% kartoenen doek en veeg m dan met een beetje olie in terwijl hij nog warm is.

Omdat ik van de smaak afwilde heb ik m 1x flink in de olie gezet en in de oven gezet. Dat mag niet nog een keer van mijn vrouw >:D >:D beetje stink in huis.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: ijzersmaak bij stoof in Dutch Oven

Bericht door MichelVH »

Ik heb nooit last gehad van ijzersmaak, ik heb 'm een keer geseasoned met zout en na veel bacon bakken is de season supergoed!


Plaats reactie