Is water filteren met een badana en koken veilig?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Is water filteren met een badana en koken veilig?

Bericht door MichelVH »

Hallo allemaal,

Na het lezen van een paar topicjes over waterfilters herinnerde ik me het filmpje van Ray Mears: Hij zei dat hij met een Millbank Bag en vervolgens koken nooit ziek is geworden. Klopt het dus dat als ik een redelijk schoon (niet naast een akker ivm bespuiting en verder zonder takjes en modder) en helder water uit het bos door een bandana of Millbank Bag haal en kook, ik niet ziek wordt en veilig kan drinken? Zoja, hoelang moet ik koken? Helpt houtskool op fe bandana leggen als koolfilter? Heb zelf eigenlijk nooit water uit het bos gedronken, behalve berkensap en wat vocht uit bramen ;D ...

Michel


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Is water filteren met een badana en koken veilig?

Bericht door Tim »

Michel,

Jij gebruikt je verstand al. Houtskool werkt wel iets (echt effect moet je actieve kool voor hebben), maar als jij water pakt zoals je omschrijft doet het niet veel. Ik gebruik het actief kool voor de smaak, in een noodgeval zou het ook pesticiden aankunnen.

3 minuten koken is in ons landje wel genoeg.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Is water filteren met een badana en koken veilig?

Bericht door Trailtraveller »

98 % (plus/minus) van de bacteriën, schimmels, virussen en protozoa sterven bij een temperatuur boven de 75 graden celcius. Enkele hebben echt het kookpunt nodig of zelfs daarboven (ziekenhuis instrumenten worden op 120 graden met stoom gereinigd).

Als jij een bubbelende kook hebt is dit genoeg op zeeniveau. Echter ga je hoger zoals op een hoge berg 2000 meter dan is het kookpunt lager. Dan moet je iets langer doorkoken. In principe is filteren door een bandana en dan koken relatief veilig. Helaas is het zo, dat er door o.a. boeren en de industrie chemicaliën in het (grond)water terecht komt. Bij een minimale inname is dit niet zo erg, maar wel als je langere tijd of bij hogere dosis chemicaliën van deze methode gebruik maakt.

Hoe je het ook bekijkt, eigenlijk komt het neer op de hoeveelheid biologische en chemische verontreinigingen zo klein mogelijk te maken dat je lichaam deze kan verwerken. Ik zelf gebruik het liefst een filter met actieve kool of NMC. Gewone kooltjes zijn niet zo effectief als actieve kool.

De grondstof voor actieve kool zijn schillen van kokosnoten die zo bewerkt worden dat ze veeeeeeeel beter chemicaliën absorberen dan de kooltjes uit het vuur.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Is water filteren met een badana en koken veilig?

Bericht door Roely »

Even wat nuanceringen

Een bandana kan juist zelf ziekteverwekkers dragen, als hij van je hoofd af komt. Ik zou deze uitkoken of pasteuriseren.
3 minuten koken helpt zeker wel een beetje, maar is lang niet afdoende. Ja in een autoclaaf, ikzelf zou de 10 minuten zeker aanhouden.
Het water in ons landje verschild schrikbarend veel: oppervlakte water/grondwater en dan nog super veel per waterwingebied, aldus termen als ons landje is verre van representatief. ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Bodemvero ... _Nederland )
Van kokosnoten word inderdaad actieve kool gemaakt, maar ook van noten schalen turf en steenkool. als we het over ons landje hebben kun je in limburg steenkool rapen toch.

Nou wat doet die kool, kool is een inert medium waaraan allerlei stoffen zich kunnen hechten/verkleven (adsorptie), daarnaast heeft het ook nog een microstructuur waarbinnen een mechanische filtering plaatsvind. Wat is dan het voordeel van actieve kool ten opzichte van houtskool,, buiten de eigen zuivering is de structuur van actieve kool veel fijner dan van houtskool dus qua mechanische filtering is deze fijnmaziger. Echter het grootste voordeel is hiermee te verkrijgen bij gas filtering. En wij willen water filtreren. (n.b. gewoon houtskool is nog vervuild met allerlei organische stoffen, maar dit zijn over het algemeen niet de ziekte verwekkers hè)
Het tweede grote verschil tussen houtskool en actieve kool is de kristallijne structuur, hierdoor is bij actieve kool het contactoppervlak vele malen groter dan bij houtskool. Maar dat maakt voor de survivelaar niet uit, praktisch gezien heb je gewoon veel meer kool nodig dan actieve kool.
Dus tip: gebruik een overdreven hoeveelheid houtskool ( liefst zelf verkoold ) en ik maak altijd een meer laags filter systeem, dus waar twee of drie gescheiden lagen houtskool in verwerkt zitten. Eerst flink door en uitspoelen en dan is het klaar voor gebruik.
Maar je kunt er ook voor kiezen om je water twee of drie keer over je filter systeem te laten halen.


Plaats reactie