Gerechten voor in de mini Dutch Oven??

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Gerechten voor in de mini Dutch Oven??

Bericht door remone »

Dag allemaal
Ik sta op het punt om met mijn gezin 3 weken back to basic te gaan, heerlijk kamperen met weinig.
Wat wle mee gaat is een vuurschaal en de mini dutch oven.
Het lijkt mij een puik idee, ook voor anderen uiteraard, om hier een verzameltopic van te maken voor kleine eenvoudige gerechten voor in een mini dutch oven.
Ik bedoel; broodjes, kleine hartige taartjes etc. Dus lekkere dingetjes voor ' erbij' . Liefst lekker simpel dus, paar stukjes houtskool/briketjes en gaan maar :)
het moet dus wel vrij voedzaam zijn, niet een grote stoofschotel gedeeld door 25 >:D


Ja ja ik heb er zin in. En ja ja, heb de zoekmachine gebruikt maar ben dus echt op zok naar inspiratie voor die kleine DO.
Overigens gekregen van mijn goed vriend Maurice Moss, de enige echte O0

Update; ben even aan het testdraaien met een handvol bloem, lepeltje bakpoeder, nufje zout, kaneel, chocopoeder en vanille suiker.
Simpel natuurlijk maar het begin is er.

2b continued ^-^


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Gerechten voor in de mini Dutch Oven??

Bericht door Tim »

Hey,

Pizzaaaa, Suiker/appel/kaneel stukjes, bakbanaan met chocola, gerechten met droge worst, brood, cornbread...

Tim
Bijlagen
20160619_194533_resized.jpg
20160619_194533_resized.jpg (286.25 KiB) 2796 keer bekeken


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Gerechten voor in de mini Dutch Oven??

Bericht door remone »

Hmmmmm resultaat viel tegen, te flauw en wat aangebrand.
Maar met roomboter en suiker (word alles) goed te eten.

Tim; bedankt voor je aanzet, maar zou je iets specifieker kunnen zijn? Ik zie ingredienten maar niet echt de manier van bereiden :)
Voor de waarde van het topic denk ik wel van toegevoegde waarde. Dus moxht je bereid zijn :)
Ben vooral ook wel benieuwd naar de droge worst recept.
Ciao


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Gerechten voor in de mini Dutch Oven??

Bericht door Pyro »

Wat ik erg lekker vind als bijgerecht of 's avonds met vrienden en kinderen is eigenlijk verdomde simpel.
Men neme een camembertkaasje in zo'n houtendoosje en haal de plastic/papieren wikkel van de kaas af!
Dan stop je de kaas terug in het onderste houten deel van het doosje (het bovenste houten deel heb je niet nodig!).
Snij met een mes de bovenkant van de kaas kruislings in en hou een rol aluminiumfolie bij de hand.
scheur 1 of twee stukken alufolie af en leg dit kruislings over elkaar op tafel en zet het halve doosje met kaas op de folie, en vouw de folie omhoog en knijp de bovenste delen van de folie bij elkaar zodat het hele pakketje de vorm van een omgekeerde ballon/druppel heeft aangenomen!
Nu kun je meerdere dingen doen, maar ik pak normaliter de folie bij de "knoop" en zet hem meestal op de hete kolen van de bbq of houtvuur.
In de dutch oven of een andere pan kan ook, maar direct of de kolen gaat perfect!
De baktijd is afhankelijk van de temperatuur van de kolen...
Meestal zo'n 10 a 15 minuten bij maximum warmte afgifte en zo'n 20 minuten als je kolen aan het uitgloeien zijn!
Als de tijd verstreken is haal je het pakket voorzichtig van de kolen af en zet het op een stabiele rechte ondergrond neer!
Open de bovenkant van de folie en kijk of de kaas goed gesmolten is.
Zo ja, giet je een beetje honing over de kaas en bestrooi het geheel met wat provenciaalse kruiden en klaar is je mini kaasfondue!
Nu kun je natuurlijk dopen met stokbrood, maar laat je de kinderen zelf broodjes bakken hebben ze nog een leuk tijdverdrijf ook!
Bijlagen
camembert met hesp.jpg
camembert met hesp.jpg (5.41 KiB) 2784 keer bekeken
camembert fondue.jpg
camembert fondue.jpg (6.19 KiB) 2784 keer bekeken


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Gerechten voor in de mini Dutch Oven??

Bericht door Tim »

Remone,

Ik heb geen boekje en houd me nergens aan. Het belangrijkste is een goeie deksel stok om vaak te kijken. Te heet is meestal het probleem, te koud houdt je geduld niet vol. Kijk regelmatig, gaat het hard, iets minder op de kolen.

In het vuur is vrijwel altijd te heet. Ik trek wat kooltjes 20/30cm uit het vuur. Blijft de dutch oven draaien als hij bij het vuur blijft.

Elk vuur is ander en daarmee moeilijk uit te leggen. De pizza op de foto is op een bbq starter gemaakt met kooltje uit de tuinkachel er bovenop.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Gerechten voor in de mini Dutch Oven??

Bericht door janvanloon »

kampvuurkok.nl alle recepten en lekker :)
Gewoon even de verhoudingen aanpassen naar je kleine DO.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Gerechten voor in de mini Dutch Oven??

Bericht door remone »

Iedereen tot nu bedankt voor de input, het blijft leuk speelgoed :)

Ga vooral zo door :)
Gerechten voor direct op de kolen is ook welkom, ben er zelf erg fan van.
Een van mn favoriete, die ook altijd aan verandering onderhevig is; zlfgemaakt burgers.
H.o.h. gehakt, kruiden naar keuze, ei en paneer-spul, knoflook, habanero.
Burgers van kneden.
Folie; invetten, paar uiringen erop, burger daar op, plakje chedaar/gorgonzola, champignons, paprika, klontje boter.
Dichtvouwen, 30minn op een kalm kolenbed en je hebt de meest sappige burger die je je maar kunt wensen. O0
Het resultaat op de foto ziet eer miss wat brr ruit maar echt, hmmmm haha!
Bijlagen
P1130145.jpg
P1130145.jpg (1.19 MiB) 2749 keer bekeken
P1130142.jpg
P1130142.jpg (720.86 KiB) 2749 keer bekeken


Plaats reactie