Zwavelzwam

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Zwavelzwam

Bericht door madman73 »

Gisteravond was ik aan het hardlopen en kwam een enorme zwavelzwam tegen. Heb er op het einde van mijn ronde toen ik er weer langs kwam een stukje afgehaald (zo groot als mijn hand, maar in vergelijking tot het geheel een stukje) inmiddels weet ik door navragen op Facebook dat het echt om een zwavelzwam gaat.
Hij voelde nattig aan en omdat hij heel laag op een driesprong van het park hing, wist ik niet of er een hond tegenaan had gepist of dat dit zo hoorde. Hij ligt nu op de werkbank te drogen en eten heb ik het niet gedaan. Op de een of andere manier heb ik angst voor paddo's. Waarschijnlijk omdat ik geen (of in ieder geval veel te weinig) verstand van heb. Een foutje kan ernstig uitpakken immers.
FB_IMG_1471787906681.jpg
FB_IMG_1471787906681.jpg (2.31 MiB) 2857 keer bekeken
Wie weet komt het er ooit nog eens van!


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Zwavelzwam

Bericht door herman744 »

Mooie stukken Zwavelzwam. Als ie langs een druk bereden weg stond kan hij verontreinigingen hebben opgenomen. Stond ie bijv. in een bosgebied.Lekker opeten. Reepjes snijden en bakken als kipfilet. De onderkant is nog mooi vochtig geel. Daan is ie vers. misschien reageert OakleafNL nog wel even. Als je hem laat drogen is hij bruikbaar om vuur te maken. Ruikt lekker als hij smeult.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zwavelzwam

Bericht door oud deelnemer 4 »

en als Herman dat aangeeft dan doe ik dat natuurlijk :)
ik vind de zwavelzwam best lekker al kan ie als ie gebakken is wat aan de droge kant zijn.
daarom gooi ik er tijdens het bakken altijd wel wat tomaatjes bij (of tomaten puree) met 'n uitje.
de kleinere stukken met een mooie lichtgele en vochtige onderkant gewoon in stukjes snijden en bakken. de ietwat oudere kook ik meestal eventjes voordat ik ze ga bakken. echt oude knarren (groter dan mijn hand) laat ik lekker hangen.

als je eenmaal weet waar hij groeit kun je er vaak 2 keer per jaar terugkeren en oogsten.
iemand heeft eens ooit gepost dat zwavelzwammen ook wel eens op taxus groeien, dan is het oogsten en eten van deze zwam ten zeerste af te raden.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Zwavelzwam

Bericht door madman73 »

En wat met het drogen en vuur maken?

Dit exemplaar was groter dan 8 handen! Op een plek waar veel mensen met hun hond langslopen denk ik.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Zwavelzwam

Bericht door herman744 »

Ik heb er wel eens een gedroogd. Dan beetje opfluffen en ontsteken met bijv. Firesteel. Gaat gloeien als Chaga. je kunt er een vogelnestje droog gras mee tot vuur blazen. Gewoon leuk om eens een keer gedaan te hebben en om de kennis te hebben. Bij erg lang bewaren gaat de kwaliteit achteruit. Wordt rul en stoffig.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Zwavelzwam

Bericht door madman73 »

Ik ga hem drogen aan de lucht en proberen. Bedankt


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Zwavelzwam

Bericht door herman744 »

Ik zag deze vorige week. Al te ver heen, maar nog wel geschikt om te drogen.
Bijlagen
DSCN7378.JPG
DSCN7378.JPG (1.98 MiB) 2793 keer bekeken


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Zwavelzwam

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik heb ook mijn voorraad zwavelzwam gevonden
hier heb ik al twee keer van geoogst... nu zijn ze te oud geworden en laat ik de zwavelzwam met rust.
Afbeelding


Gebruikersavatar
Erny
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:17

Re: Zwavelzwam

Bericht door Erny »

Begin Juni een nieuwe plek ontdekt (oude was in een wel erg populair plantsoen en al geoogst) en daar een dienblad vol zalige jonge sappige Zwavelzwam geoogst. :-)
IMG_9877.JPG
IMG_9877.JPG (1.54 MiB) 2772 keer bekeken
IMG_9873.JPG
IMG_9873.JPG (1.72 MiB) 2772 keer bekeken
Tijdens het oogsten zag ik ook inderdaad op verschillende stukken drupjes vocht zitten/hangen. Dit was bóven hondepishoogte. ;-)

Goed om te weten dat er twee keer per jaar te oogsten valt, zal van de week er weer eens langs fietsen.
De p.o. gedroogde stukjes zal ik eens uittesten als tondel. 8-)


Plaats reactie