Vlierbessen geplukt en verwerkt / afsplitsing is in Sleedoorns over gegaan

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Vlierbessen geplukt en verwerkt / afsplitsing is in Sleedoorns over gegaan

Bericht door MichelVH »

Zo, gisteren kwam ik terug van een nachtje kamperen met de scouting, het zogenaamde "groepsweekend" waar je bijv. als tweedejaars een derdejaars wordt, en je als derdejaars een eerstejaars van de volgende groep wordt. Ook doen we altijd een fietstocht, deze keer was het 40km. Ik was als Explorer (de wat oudere jongens) dus de kaartlezer/leider van een groepje welpjes en een verkenner, en aangezien die nog best wel klein waren was de tocht voor hun dus heel erg pittig. Op een gegeven moment begonnen ze echt vervelend te doen, dus moest ik wat bedenken. Ik zag langs de weg af en toe al wat vlierbessen en bramen, en heb dus maar een stopje gemaakt en ze geleerd hoe je die kunt herkennen en plukken :-) . En je raad het al, iets zoets in een chagrijnig kind zijn mond stoppen, en het is weer goed ;D .

Oh, en er groeide ook van die blauwe bosbes-achtige gevallen, en ik herinnerde me ze van onze vakantie in Frankrijk. Een jongetje merkte ze op en vroeg of het bosbessen waren, en ik 'herkende ze wist dat ze niet giftig zijn, dus ik zei met een grijns "Ja" en je had die verzuurde, droge mondjes moeten zien ;D ;D ;D . Weten jullie hoe ze heten? Ze hebben een bruine, houterige steel en de besjes lijken heel veel op bosbessen.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door herman744 »

Waarschijnlijk heb je ze Sleedoorns laten proeven. Soort pruimpje. Zeer wrang van smaak. Echt iets voor zuurpruimen. Wel eetbaar, maar vooral eetbaar als ze een paar nachtvorstjes hebben gehad. Lekkere vruchten om roséwijn van te maken.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door MichelVH »

herman744 schreef:Waarschijnlijk heb je ze Sleedoorns laten proeven. Soort pruimpje. Zeer wrang van smaak. Echt iets voor zuurpruimen. Wel eetbaar, maar vooral eetbaar als ze een paar nachtvorstjes hebben gehad. Lekkere vruchten om roséwijn van te maken.
Bedankt, heb het opgezocht in het Ray Mears boek en dat zijn ze inderdaad. Ze waren nu perfect rijp volgens mij, ik zal ze plukken en wie weet kan ik er wat eetbaars mee maken :-)


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door herman744 »

Ze zijn nu echt nog niet rijp. Mooi laten hangen tot na een paar nachtvorsten. Kan wel november/december worden.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door MichelVH »

herman744 schreef:Ze zijn nu echt nog niet rijp. Mooi laten hangen tot na een paar nachtvorsten. Kan wel november/december worden.
Okay thanks, dan wacht ik nog wel even :-) . Worden ze met nachtvorst dan zachter of minder wrang?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door herman744 »

Lees dit even door. Er bestaan veel recepten met sleedoorns. Even zoeken dus.

http://www.houtwal.be/vakartikels/steen ... tm#Oogsten


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door Alder »

Ik heb er pas een paar in de vriezer gelegd, moet ze vanavond maar eens eruit halen. Ik was benieuwd of dat helpt.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door oud deelnemer 4 »

voor mensen die niet kunnen wachten op het winterweer kun je zo het proces inderdaad wat versnellen, maar als ze echt nog niet donkerblauw/zwart zijn dan geeft ook de vriezer ook geen goed resultaat. :D


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door herman744 »

Ik heb er vanmorgen een stuk of 10 geplukt en gegeten. Ik moet zeggen, dat ze al redelijk zoet waren, zoeter dan andere jaren, maar het bittere overheerst nog te veel. Houd ik trouwens wel van. Bitter in de mond .....enz.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Vlierbessen geplukt en verwerkt

Bericht door MichelVH »

Hm, dan moet ik ze maar eens proberen :-)


Vollgas Voraus!
Plaats reactie