Trangia Pancakes

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
massis
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 apr 2016, 16:03

Trangia Pancakes

Bericht door massis »

Tot nu toe was ik altijd een "freezerbag cooker". Kortom mijn onderweg koken beperkte zich tot het koken van water op een esbit brandertje.
Werkt prima, zeker voor langere trips gezien het lage gewicht. Maar aangezien ik steeds meer richting bushcraft ga ipv trekken, wilde ik ook eens wat anders en vooral: wat uitgebreiders.

Bovendien had ik mijn zoontje van 4 beloofd om op de volgende hangmatslapers groepshang pannenkoeken voor'm te bakken.

Enter de Trangia brander. Deze setup heeft me minder dan €25 gekost in zijn geheel:
€13.95 voor de trangia
€7.5 voor het 20cm crepe-pannetje van de Buyer. Een 2mm massief stalen, hoge kwaliteit pan. In de dagelijks keuken gebruik ik de grote broer hiervan (een de Buyer Lyonnaise 30cm)
€1.49 voor een Ikea Ordning bakje
En nog 2 haringen om de trangia hoger te plaatsen, die had ik gewoon liggen in huis.
In principe had ik ook de trangia in mijn PocketStove Ti kunnen monteren, maar dit lijkt me stukken stabieler in gebruik, zeker met een vrij zware pan als deze (666gr).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De diameter van de pan en het ikea bakje zijn perfect op elkaar afgestemd, waardoor de vlam van de trangia door de gaatjes van het ikea bakje naar buitenkomen en mooi de hele pan egaal verwarmen:

Afbeelding

Ik moet zeggen dat de resultaten véél beter waren dat ik had durven denken. Eens de pan goed op temperatuur was ging dat bijna even vlot als op het fornuis. Bovendien zijn stalen pannen eens goed geseasoned ook een heerlijkheid om in te bakken.
De trangia had ik goed gevuld en heb ik halverwege nog 1x half bijgevuld en dat volstond om maar liefst 14 pannenkoeken te bakken. :

Afbeelding

Het was dan ook een perfecte zondagochtend brunch 8-)
Ik kijk uit naar de prestaties van dit setje op de komende herfsthang, waar ik er naast pannenkoeken ook spek&ei en andere maaltijden in ga proberen te maken.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Trangia Pancakes

Bericht door jenniskens »

Lekker en makkelijk pannen koeken.
Heb wel eens die kant en klaren bussen gebruikt waar je water of melk in doet.
Maar mijn zoon is nu groot en heeft liever mijn steaks :-( ^-^


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Trangia Pancakes

Bericht door MichelVH »

Lekker! Goed voedsel voor in het bos :-) , snel te maken en voedzaam. Het is inderdaad soms wat tricky om ze met zo'n Trangia ding geleidelijk en egaal te bakken, maar zo te zien is dat prima gelukt!


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Trangia Pancakes

Bericht door arjuna »

Het blijft leuk om te lezen dat de mensheid elke keer opnieuw het wiel uitvind. :o
veel plezier met de steaks. :-X
Pannenkoeken met stukjes steak en wat scherpe kruiden is ook lekker en natuurlijk met een gebakken ei
een echte mannen maaltijd voor bij het ontbijt ;-)

Koen


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Trangia Pancakes

Bericht door oud deelnemer 4 »

zien er goed uit.. ik heb ook liever hartige pannenkoeken :)


massis
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 apr 2016, 16:03

Re: Trangia Pancakes

Bericht door massis »

arjuna schreef:Het blijft leuk om te lezen dat de mensheid elke keer opnieuw het wiel uitvind. :o
veel plezier met de steaks. :-X
Pannenkoeken met stukjes steak en wat scherpe kruiden is ook lekker en natuurlijk met een gebakken ei
een echte mannen maaltijd voor bij het ontbijt ;-)

Koen
Een echte mannenmaaltijd zonder spek? Ik dacht het niet!

Maar hier kan ik naar hartelust eender wat op bakken voor mezelf en mijn oudste zoon :-)


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Trangia Pancakes

Bericht door arjuna »

spek
goed idee ,was dat zowaar vergeten ^-^

Koen


Plaats reactie