Forel koken?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Forel koken?

Bericht door Hooger »

Heeft iemand ervaring met het koken van kleine forel. Is het te eten. moet je eerst schubben verwijderen. Hoe zeef je zonder speciale hulpmiddelen de graten af. Kortom ik ben geen keuken prinsje, heb alleen een billycan en kan allen een alcohol brander gebruiken in verband met geen hout voorhanden en ja wat doe je dan met een forel?

Groet,

Gerard


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Forel koken?

Bericht door Waidmann »

Even villen, staan genoeg videos voor op YouTube hoe dat moet en dan lekker roosteren. Schubben geen moeite voor doen, gewoon de huid eraf rollen als hij gaar is. Grillen boven de vlam is wel het lekkerste, even een stokje via z'n bek naar achter prikken en je hebt moeiteloos een lekker visje!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Forel koken?

Bericht door Kevski-Style »

Ja het is te eten, en goed ook! snee in zijn buik, ingewanden eruit. Bakken of roken is het makkelijkste. Dat kun je op de huid doen. Als hij gaar is schuif je het vlees er zo af....


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Forel koken?

Bericht door Martin Outdoors »

De huid kun je ook gewoon eten.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Forel koken?

Bericht door Hooger »

Bedank voor jullie reacies mensen.

Ik weet niet of mijn vraag goed begrepen wordt. Misschien moet ik wat vertalen.

Vertaling
Is het te eten?: ik bedoel is het nog smakelijk als je forel kookt.
Met koken bedoel ik letterlijk in water aan de kook brengen tot het gaar is. Roosteren en roken vallen af omdat ik geen houtvuur kan maken in een veenmoeras. Bakken valt af omdat ik geen bakpan en olie de berg op ga slepen.
Kleine forel: forel van 7 tot 12 cm (hoger in de bergen worden ze vaak niet groter) bij villen blijft er weinig van over denk ik.

Ik denk dat ik beter had kunnen vragen om een recept voor forelsoep met wilde kruiden (zie mijn vraag over eetbare planden in de schotse peatbog) ^-^ .


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Forel koken?

Bericht door Martin Outdoors »

Ja hoor gekookte forel smaakt prima. Tim en John aten de vis met kop en al ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Forel koken?

Bericht door MichelVH »

Je kunt ook een zeef/stoommandje kopen wat net op het randje van je Billy past, dan kook je je rijst in de Billy, stoom je gelijk je forel en kun je het Billy bakje gebruiken om wat groenten in te bakken :-) . Heb je wel 2 pitten nodig dus dat is wel een dingetje.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: Forel koken?

Bericht door rude »

Mijn vader zegt altijd: 'over smaak valt niet te discussieren', laat ons weten hoe het je bevalt :)

In het leger rolden we een forel op in twee vellen A4-papier, de vellen vervolgens een beetje bevochtigen en daarna het pakketje onder kolen (ik weet dat dit voorlopig geen optie is voor je) begraven. Na 20 minuten ontrolden we het papier en het vel bleef er perfect aanplakken, de graten vielen er zo uit (beetnemen bij hoofd en richting staart trekken).

Citroenpeper is een aanrader om vis op smaak te brengen, gebakken of gekookt.


Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Forel koken?

Bericht door Hooger »

Kijk dat brengt ideeën op gang. Bedankt. Ik heb altijd wat alufolie bij me en dat het idee van stomen spreekt me ook wel aan. Ik denk dat ik iets probeer te prutsen met alufolie die ik tot een bakje vouw en onder de deksel kan klemmen. Moet kunnen lukken. Top! 8-)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Forel koken?

Bericht door Tim »

Hooger,

In Noorwegen kookten wij de vis tot boullion. Beetje zeezout en wat viskruiden erin gooien. Smakelijk soepje.

Ook de snoek en baars waren zo lekker, maar toen waren wij al een paar kilo kwijt, volgens mij was alles toen lekker ;D

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie