Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Hier_ben_ik
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2017, 00:12

Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Hier_ben_ik »

Ik ben rond aan het kijken voor een waterfilter. Grofweg heb je 2 types: keramische filters (zoals o.a. de Katadyn pocket) en holle vezel filters (zoals o.a. de Sawyer mini), eventueel nog gecombineerd met een koolstoffilter.

Ik kan nergens vinden welke filtertechniek van de 2 nu het beste is. Over keramische filters zoals de Katadyn is iedereen lyrisch maar hoe recenter de informatie hoe vaker holle vezel filters naar voren komen. Natuurlijk speelt de prijs mee maar aangezien Katadyn nog filters verkoopt zijn er dus mensen die daar 8 keer zo veel voor willen neertellen als voor een Sawyer. Ik ben benieuwd naar die reden :)

Wat is jullie mening/ervaring?


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Trailtraveller »

Beide doen goed hun werk in principe. Wat je wel mist bij de sawyer zijn prefilters. Mijn ervaring is dat holle vezel filters sneller vollopen waardoor de doorvoer wordt belemmerd. Kortom de backflush na iedere filteractie is bij de sawyer-types ZEER belangrijk. Daarnaast ben ik van mening dat je altijd een Active carbon of NMC filter er op moet hebben. Dus een extra module. Bij de juiste Katadyn zit er een module in de filter. Maar ook bij deze filter is er onderhoud nodig. Sawyer heeft een langere levensduur omdat er geen bewegende delen in zitten en de filter niet hoeft te worden vervangen. De sawyer is relatief langzaam, tenzij je de zak knijpt.

Beide filters goed laten drogen voor opslag en bij koud weer moeten de filters na gebruik worden beschermd tegen vorst. Anders 'kraken' de filters en is deze niet meer betrouwbaar.

Maar er zijn meer dingetjes waar je op moet letten. Ik heb begrepen uit meerdere hoeken dat ze toch wat problemen hebben met de (knijp)zak van de sawyer. Na wat gebruik schijnen ze te scheuren. Ik weet niet of dit probleem inmiddels verholpen is.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door oud deelnemer 4 »

aanvulling op Trailtraveler

de waterzakken van de Sawyer laten zich moeilijk vullen met water als je die bv in een poeltje onderdompeld, oplossing gewoon petflessen gebruiken. de zakken zijn bij mij nog nooit gescheurd ik vind het vullen een probleem.

niet alleen de prijs is een groot verschil ook het gewicht van een Sawyer t.o.v een Katadyn.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Pyro »

Ik heb nog zo'n MSR miniworks1 in de kast staan van heel lang geleden en daar zit zo'n rossig keramisch filter in!
Het nadeel van deze iig is dat ik het best aan het gewicht vind en dat het keramiek toch heel kwetsbaar blijft!
Ik weet niet hoe dat met die dure Katadyn is, maar die Sawyer kun je nog eens laten stuiteren!
Wat ik ook een nadeel vind met keramiek, als je het filter voor langere tijd niet gaat gebruiken b.v. een week of 3-4, dan moet je het keramische filter goed laten drogen.
Doe je dit niet, dan krijg je na verloop van tijd slijm en bacteriegroei aan de primaire kant van het keramiek en duurt het nog wat langer, dan krijg je verkleuringen op het keramiek (bacterie kolonies) die er ook niet meer uitgaan!
Ik vind die Katadyn er wel heel gelikt uit zien en hij zal z'n geld best waard zijn, maar eerlijk gezegd heb ik nu zo'n 2 jaar een Sawyer en sindsdien staat de MSR in de kast!
Als je na het filteren van je water nog twijfelt, kun je het altijd nog koken toch?


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door oud deelnemer 4 »

Katadyn pocket filters alles eruit tot 0.2 micron de Sawyer tot 0.1 micron
zware metalen en chemische verontreinigingen dus alle twee nooit
en virussen ook niet
met extra koken krijg je de virussen wel dood, blijven alleen nog de zware metalen en chemische troep over.
dus altijd opletten welk en waar je water vandaan haalt.


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Mosseltje »

Voor mijn werk wil ik nog wel eens op de minder hygiënische plekken komen zoals India, Pakistan en Bangladesh.
Zelfs met heel goed opletten werd ik altijd wel ziek. Sinds ik de GRAYL met oranje filter meeneem ben ik niet meer ziek geworden.
Dit is één van de weinige filters die ook virussen filtert.
Volgens de spec ook chemische middelen en zware metalen maar die test ga ik niet aan. ::)

Je proeft het ook. Het gefiltreerde water is zo schoon dat het heel doods en smakeloos smaakt.

https://www.thegrayl.com/buy/travel-water-purifier


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Trailtraveller »

Deze ken ik nog niet.

Citaatje van de website:
Pore size is not relevant to G3+™ technology; it's like asking how much horsepower a laptop computer has. Pore size is relevant in 'mechanical filters', which work by forcing water through tiny pores in a filter. In a mechanical filter, the biggest pore must be smaller than the smallest germ. The downside of mechanical filters is that tiny pores prevent rapid flow of water, so they work slowly or require lots of pressure. Instead, G3+™ technology uses electroadsorption; relatively large pores overlaid with a positively-charged mesh (think: little magnets) that latch onto germs. The result is fast-flowing, clean water so you can Drink Freely.

Geen info kunnen vinden wat betreft materiaal, anders dan het verhaaltje op de website. Op een andere website waar vertegenwoordigers van Grayl rondhangen kwamen wat vragen zoals welke zware metalen = geen antwoord. Welke (onafhankelijke) labs de test uitvoerden = geen antwoord
Op de vraag van virussen verwijderen = geen volledig antwoord. (mijn antwoord hierop, virussen zijn bijzonder klein en zo klein dat de meeste filters er geen uitspraak over doen, een aantal wel maar dan hebben we het over een klein aantal virussen die groter zijn en die kun je ja inderdaad 99,99% verwijderen).

Nogmaals wil nog niet helemaal vervelend worden, eerst maar eens wat antwoorden vinden.... zoektocht gaat verder.


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Mosseltje »

Ik heb in elk geval geen geel gevlekte buikrot tyfus opgelopen sinds ik de GRAYL filter gebruik. ;D

De filter gooi ik na elke reis weg en mag dan een nieuwe declareren bij de boekhouding.
De GRAYL werd me een paar jaar geleden aangeraden door een vriend die vaak in de oerwouden van Afrika zit.

EDIT: Zit nu ook te zoeken naar meer info maar er is erg weinig te vinden. Weinig wetenschappelijke onderbouwing....

EDIT 2: Nog een filter die claimt virussen/chemi/zware metalen te filteren
http://www.purehydration.com/all-produc ... traveller/

EDIT 3: Kopie test rapport van de GRAYL water filter
https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/ ... 1479676723

De GRAYL Verwijdert dus:

99,9999%
van alle virussen (rotavirus, norovirus, hepatitis A)

99,9999%
van alle bacteriën (e-coli, salmonella, cholera)

99,9999%
van alle protozoa (giardia, cryptosporidium)

Filtert:
chemicaliën (chloor, benzeen)
zware metalen (lood, arseen)


Hier_ben_ik
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 mei 2017, 00:12

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Hier_ben_ik »

Allemaal bedankt voor de reacties, staan interessante dingen en overwegingen tussen :)

@Mosseltje: werd je ook ziek met het gebruik van andere filters?


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Mosseltje »

Ik heb alleen de GRAYL filter mee genomen naar die landen.
Daarvoor probeerde ik me te redden met flessen water maar daar wordt vaak mee gesjoemeld.

Ik heb privé ook de Lifestraw Go die ik veel gebruik tijdens wandelingen in Nederland.
Flesje vullen in bos stroompje of meertje en drinken maar.


naturelover
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 apr 2014, 23:02

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door naturelover »

Ik gebruik nu al 2 jaar frequent de Sawyer mini.

De zakken vullen inderdaad wel iets moeilijker in een poel maar blijft prijs/kwaliteit het beste dat ik ooit gekocht heb. Het is zo handig en klein (en kost geen fortuinen). uiteraard bestaan er alternatieven maar het aanbod in België is redelijk beperkt. Ik heb nog nooit problemen gehad dat het verstopt raakt (als je frequent genoeg spoelt kan dit eigenlijk niet gebeuren denk ik.
Zowiezo kan je niets misdoen met elk exemplaar (als ze dit voldoende kunnen staven natuurlijk).

gr


Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Bubberbushman »

Ik heb vorige week een platypus gravity works gekocht. Ziet er goed uit.
Om de smaak neutraler te maken ga ik nog voor een koolfiltertje kijken.
Ik zag dat virussen en zware metalen niet worden gefilterd.
Hoe gaat jullie hiermee om?
Er is best veel verontreinigde grond en water in nederland.
Zijn er bronnen in Nederland die jullie sowieso mijden?

Ik ben benieuwd

Sorry als ik een oud topic weer levend maak.


Boske
Berichten: 73
Lid geworden op: 17 apr 2016, 20:10

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Boske »

Bubberbushman schreef:Ik heb vorige week een platypus gravity works gekocht. Ziet er goed uit.
Om de smaak neutraler te maken ga ik nog voor een koolfiltertje kijken.
Ik zag dat virussen en zware metalen niet worden gefilterd.
Hoe gaat jullie hiermee om?
Er is best veel verontreinigde grond en water in nederland.
Zijn er bronnen in Nederland die jullie sowieso mijden?

Ik ben benieuwd

Sorry als ik een oud topic weer levend maak.

Hoi Bubber,

Ikzelf heb ook de Platypus Gravity en ik moet zeggen het werkt echt wel super!
Zelf kies ik er niet voor om een koolstoffilter mee te nemen, probeer dan wel erg selectief te zijn met waar ik het water vandaan haal inderdaad.

Ivm zware metalen/chemische verontreiniging haal ik bijv geen water uit stroompjes langs/in de buurt van weilanden.
En voor Virussen heb ik nog altijd de optie om water te koken.
Daarbij heb ik ooit begrepen dat virussen paraciteren op bacterien. Bacterien filter je (vaak) wel uit water en daardoor zouden virussen nog 4-5min kunnen overleven zonder 'gastheer', hierdoor zou water na filtering ongeveer 5-10min moeten laten staan en dan zouden de virussen ook dood moeten zijn.
Ik weet niet of bovenstaande waar is, vandaar dat ik altijd kook, maar het klinkt niet gek.

Hoop dat je er iets aan hebt en ook dat er mensen zijn met 'wetenschap' over hetgeen ik hierboven heb gezegd over virussen en bacterien.


I rather die on my feet than live on my knees
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door Roely »

Helaas geen verstand van de waterfilters waar jullie het over hebben.. Wel van bacteriën en virussen. Allereerst zijn er bacteriën die met gemak heel extreem hoge en lage temperaturen aan kunnen. Het is afdoende te vermelden dat de meeste ons bekende ziekte verwekkende bacteriën. Dit niet zo gemak kunnen. Heel simpel een bacterie die graag in een gastheer leeft welke een lichaams temperatuur heeft van 38 graden celcius, heeft zich over het algemeen niet anders ontwikkeld dan daarin te overleven en in de buitenlucht. Voor de reis van gastheer naar gastheer.
Een virus is een ander verhaal... Even los van het feit of je kan zeggen dat het leeft. Een virus is van eiwit.. Wat dus veranderd bij een bepaalde temperatuur. 100 graden celcius krijgt dat meestal wel kapot. Virussen zijn er veel verschillende.. Ik weet zo niet of er bij zijn die maar enkele minuten zonder gastheer hun structuur kunnen behouden. Ik weet wel dat er virussen bestaan die na 30 000 jaar
Zonder gastheer geweest te zijn, nog steeds in staat bleken te zijn om lichaamscellen te herprogrameren. Nogmaals een virus leeft niet in mijn beleving. Maar als je zegt van wel, dan kunnen dus bepaalde virussen duizenden jaren blijven leven. De huidige corona versie zou dit maar 48 uur kunnen. Een parvo virus kan dit een jaar bijvoorbeeld ( parvo is ook niet zo gevoelig voor ethanol btw, inhakend op een andere topic hier) maar we weten intussen dat bepaalde virussen ontdooid uit de permafrost of bijvoorbeeld opgegraven bij archeologisch onderzoek nog steeds levenskrachtig bleken te zijn. Heel simpel terug te vinden op internet. En die bacteriën ook.

Succes ermee!

Ow... We weten ook dat de professionals van ons drinkwater ook moeite hebben om de zogenaamde zware metalen en allerlei chemicaliën eruit te filteren. Aldus weet ik niet of je je eigen daar druk om zou moeten maken. Aangezien je dat thuis uit de kraan ook drinkt.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Soort waterfilter: keramisch of holle vezel

Bericht door ger010 »

Mooie en duidelijke reactie Roely thx !

Zelf maak ik me meer zorgen om het landbouw gif.
Water filter aan de rand van een akker zal ik niet zo
snel doen.

Ik gebruik zelf de katadyne vario al kunnen we in
Zweden ook zo het water drinken.


Afbeelding
Plaats reactie