Paddenstoelen verzamelen

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Paddenstoelen verzamelen

Bericht door Dabberty »

Hier in Tsjechie wordt het paddenstoelen verzamelen ook wel een nationale sport genoemd.
Het wordt al eeuwen en eeuwen gedaan. In verre tijden geleden werdt het ook wel het "arme volks vlees" genoemd.
Tegenwoordig is het een traditie, in tegenstelling tot de oude tijden waar het dus een noodzaak was wilde je eten.
Ongeveer iets meer dan 70% van de bevolking gaat er op uit. Gemiddeld schijnt er 8.5 kg per familie verzameld te worden.
Het is dus niet zo als in Nederland waar bijna niks gehaald mag worden uit het bos. Schijnbaar wordt 200gram gedoogd voor eigen gebruik..?

Anywayz, sinds ik hier woon ben ik ook een fervente verzamelaar geworden, meerdere eetbare herken ik, weet alleen de namen niet.
Ook al eens een trip gedaan waarbij we geen eten meenamen, en alleen uit het bos eten, en dat weekend was een erg goed weekend voor paddo's.
Zie topic met film hier: http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... 20&t=15695

Onlangs weer een dagje er op uitgeweest met m'n vrouw en schoonmoeder, en de oogst was goed, elk een mandje vol.
Eenmaal thuis gekomen worden alle paddo's schoongemaakt. De helft ligt te drogen, een kwart wordt soep van gemaakt, en de overige kwart wordt met wat boter, ui, zout en peper gebakken in de pan. Sommige mensen gooien er nog een ei doorheen, wij doen dat niet,
Heerlijk.

Hier nog enkele foto's van het uitje.
De meeste paddo's die je op de foto's hieronder zijn maar eenmalig eetbaar, maar ze waren zo fotogeniek dat ik ze toch wilde laten zien hier.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Paddenstoelen verzamelen

Bericht door Martin Outdoors »

Oh mooi ! Ik ken er enkele waarvan ik zeker weet dat ik ze kan eten en heb ze ook al gevonden. Maar ik ben nog steeds een te grote schijterd om ze ook daadwerkelijk op te eten . ;D

In Litouwen waren ze ook al bijna het hele jaar door met emmers tegelijk het bos uit aan het lopen met vooral chanterrellen en vervolgens ik ze weer in de Nederlandse supermarkt tegen kom met sticker "land van herkomst Litouwen ;D ze zaten zelfs met de emmers aan de kant van de weg om ze te verkopen .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Paddenstoelen verzamelen

Bericht door Waidmann »

Genieten om vooral de hoeveelheid te zien in Tsjechië! Hier is de eerste goede lichting vooral verregend, maar toch al wat eekhoorntjes brood kunnen vinden.
Martin Outdoors schreef:Oh mooi ! Ik ken er enkele waarvan ik zeker weet dat ik ze kan eten en heb ze ook al gevonden. Maar ik ben nog steeds een te grote schijterd om ze ook daadwerkelijk op te eten . ;D

In Litouwen waren ze ook al bijna het hele jaar door met emmers tegelijk het bos uit aan het lopen met vooral chanterrellen en vervolgens ik ze weer in de Nederlandse supermarkt tegen kom met sticker "land van herkomst Litouwen ;D ze zaten zelfs met de emmers aan de kant van de weg om ze te verkopen .
Hahaha, bekend gevoel. Gewoon met boleten beginnen, daar kun je niet mis mee gaan. Ergste geval zit er een bittere tussen, dat merk je ook direct :D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Paddenstoelen verzamelen

Bericht door Martin Outdoors »

Dank voor de tip , dat ga ik absoluut doen O0


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie