Chaga of...

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Chaga of...

Bericht door Waidmann »

Zo te horen heb je het besluit al gemaakt ;D Ik heb chaga nog nooit in dergelijke groeiwijze en formaat gezien, maar hey eens moet de eerste keer zijn. Klopt dat er berken in overvloed zijn, als pioniersboom steken ze al snel hun kop op.

Dat bomen beleid verandert inderdaad nog wel eens, zelfs op de Amerikaanse vogelkers begint met het beleid al te veranderen. Op heide is hij een pest, maar in het bos, met name Veluwe, begint men de waarde ervan in te zien tegen de mono cultuur en verzuring van de destijdse plannen daar.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Chaga of...

Bericht door Roely »

Besluit is nog niet gemaakt.
Chaga is ook nog heel klein twijfel geval.. Het is zeker geen burl en ook niet zo'n andere vergroeiing waar takjes uitkomen. Duidelijk iets wat parasiteert ten koste van de boom. Ik vindt ook de uiterlijke verschijningsvorm echt als berkenweerschijnzwam. Foto is natuurlijk op 20 meter afstand een digitale interpretatie.

En terzijde :
Amerikaans vogelkers is overal een pest. Groeit te snel overheerst inheemse soorten. En oliehoudend zaad wat jaren lang zijn kiemkracht houdt.. Het is jarenlang onderdeel van mijn werk geweest om die zooi te bestrijden. Ik mag toch hopen dat nu niet een of andere mongool van achter zijn bureau anders gaat beweren. Als je het laat staan dan krijg je pas een monocultuur.. Ik hoop dat je je vergist met de waarde van krentenboompjes.


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Chaga of...

Bericht door Flecktarnmann »

Roely schreef:Besluit is nog niet gemaakt.
Ik mag toch hopen dat nu niet een of andere mongool van achter zijn bureau anders gaat beweren.
Ik doe opleiding tot boswachter, en hier heb ik tot nu toe nooit iets over gehoord. De Amerikaanse vogelkers, evenals bijv. de hemelboom zijn exoten die eigenlijk altijd bestreden moeten worden.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Chaga of...

Bericht door Waidmann »

Begin nu wel heel nieuwsgierig te worden, als het echt chaga is dan is het wel een hele grote bol. Dergelijke burl heb ik al wel gezien, kwam er elke dag op werk langs en toen de boom omging was ik net te laat voor de burl.. zul je altijd zien haha.
Roely schreef: Als je het laat staan dan krijg je pas een monocultuur.. Ik hoop dat je je vergist met de waarde van krentenboompjes.
Helaas niet, ook niet met vuilboom/sporkehout of de inheemse. Juist door de verbazing is het blijven hangen. Of hij de aanstichter ook is durf ik niet te zeggen, maar de informatie kwam van Gerrit-Jan Spek; ecoloog maar normaal meer actief op fauna gebied.

Even wat meer nuance erbij, de theorie was dat grote stukken op de Veluwe verzuurt en monotoon zijn. Wanneer een stuk gekapt wordt zou de A. vogelkers voor verbetering van bodemstructuur zorgen en tijdens de eerste successie stadia voor wat meer diversiteit. Het was dus geen oproep om massaal de vogelkers te gaan verspreiden maar maar meer een als hij er dan toch staat heeft het enigszins waarde verhaal.

Persoonlijk zie ik ze vooral liever verdwijnen en de inheemse varianten er groeien. Rot spul.


Plaats reactie