Chaga of...

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Tanja66
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2019, 17:08

Chaga of...

Bericht door Tanja66 »

Op een recente wandeling zag ik deze zwam op een berk. Weet iemand of dit een berkenweerschijnzwam (chaga) betreft, een verkoolde en vergroeide kogelzwam, of wellicht nog een andere soort? Hoe check ik dat?
20191218_151434.jpg
20191218_151434.jpg (7.81 MiB) 5150 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Chaga of...

Bericht door Dabberty »

Die rechtse en midden boven lijken op een burl, die middel onderste en linkse geen idee, komt me niet bekend voor.
Heb nog nooit zelf chaga naast een burl zien groeien.

Hier heb je chaga:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Tanja66
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2019, 17:08

Re: Chaga of...

Bericht door Tanja66 »

Ja, chaga heb ook ook wel in het echt gezien. Ik heb hier thuis zelfs gedroogde brokken liggen. Maar ook chaga kent vele varianten. Als ik er weer ben, ga ik toch proberen er een stuk af te steken. De boom in kwestie had meerdere plekken dus dat zou dan in theorie moeten kunnen, tenzij het inderdaad een burl is. Dat leek mij niet maar zou natuurlijk altijd toch kunnen. Bedankt voor het meedenken, ik zal hier mijn verdere ontdekkingen delen.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Chaga of...

Bericht door Martin Outdoors »

Het stuk midden boven lijkt me de chaga die we hier (tenminste ik ) in Nederland kennen ik heb onlangs één gevonden die daar erg op lijkt zoals mooi op de foto's van Dabberty te zien is.....als het stuk middenboven oranje bruin is van binnen dan zit je goed ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Tanja66
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 dec 2019, 17:08

Re: Chaga of...

Bericht door Tanja66 »

Ik ga kijken of het lukt hem te oogsten, en dan te determineren. Wordt vervolg!


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Chaga of...

Bericht door Waidmann »

Lastige, de stukjes waar takjes uitgroeien zijn sowieso geen chaga. Dat zijn vergroeiingen, ook vaak net weer anders dan de klassieke knoest. Maar dat zwarte stuk in het midden lijkt inderdaad veel op chaga!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Chaga of...

Bericht door Roely »

Voor mijn manier van "bushcraften" is het nooit zo interessant geweest als dennenthee en eikeltjes koffie... Maar :
Geïnspireerd door jullie en de medicinale toepassing. Ook maar eens de berkenweerschijnzwam geoogst. Naja kon alleen maar kleintjes vinden vandaag.

Nu twee dingen.. Ik heb er meer afval van, dan wat het oplevert.. Bovendien in het bos vielen er al stukjes eraf. Dus hebben jullie dat ook?
Tweede, alleen hier op onze site heb ik gelezen dat die buitenste stukjes toch bruikbaar zijn en medicinaal toepasbaar voor kanker. Maar volgens mij klopt dat niet.
Weet iemand hier wat meer over, en viel bij jullie de oogst ook tegen, ik had een naar verhouding grotere oogst verwacht.
Screenshot_20200126_153315_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20200126_153315_com.android.gallery3d.jpg (1.34 MiB) 4761 keer bekeken
Ahaa... Ik heb me toch maar wat ingelezen op internet en YouTube gekeken. (lezen valt niet mee als dyslect ;D ) ik zat er naast. Inderdaad gebruikt men het vlezige binnenkant om thee van te zetten.. Echter de buitenste zooi z.g. Sclerotium is wel bruikbaar en heeft belangrijke eigenschappen, echter moet je daar een ethanol extractie op doen.
Ik neem aan dat je dat eerst moet wassen in water en daarna een warme of koude ethanol extractie. Ik zie alleen de meerwaarde nog niet van drogen voor een ethanol extractie. Maar oké ik ga het eerst wassen en dan toch nog maar drogen.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Chaga of...

Bericht door Alder »

In mijn ervaring is het niet veel moeilijker als sparrenaaldenthee, als je het direct in het bos gebruikt. De meeste mensen drogen het echter thuis, dan is het inderdaad omslachtiger en past het misschien minder in jouw bushcraft-manier.

Punt van je mes erin zetten, een paar tikken op de achterkant van je mes, en er komt al snel een klont los. Die stop ik in een zijvakje van de tas. 's avonds als ik een kampplekje maak en het vuur aangaat is dit is vaak nog niet uitgedroogd, en dus gewoon in wat stukjes te hakken met je mes, hup in de billycan met een halve liter water en boven het vuur. Binnen een uur is het al goed om te drinken. Daarna gaat er weer water bij en hang ik hem terug, zo kun je er wel een paar keer van drinken.

Het thuis drogen en heel fijn malen zorgt waarschijnlijk voor een veel efficiëntere extractie van alle stoffen, maar dat kost dus wel veel meer werk. Ik heb eens wat op alcohol gezet, maar dat is ook meer binnenhuis-bushcraft ;-) Het leukst is gewoon in de natuur wat tegenkomen, en direct 's avonds in je kamp kunnen gebruiken.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Chaga of...

Bericht door Roely »

Goh Alderer :-[
Het was dus gewoon voornamelijk onwetendheid van mij.
Ik heb eigenlijk nooit geweten of bedacht, dat je het ook vers kon gebruiken.
En verder heeft het alleen medicinale meerwaarde.. Althans droog zit er geen smaak aan... Net zoals bij dennen/sparren thee en eikeltjes koffie.
Ik kan natuurlijk met zo veel kruiden en planten panoramix spelen in de natuur. Wat meer medicinale waarde heeft dan wat het aan smaak oplevert.

Maar oké. Ik wist het stekem echt niet, dat het vers te gebruiken was. Volgende keer in het bos doe ik gewoon wat stukjes bij de dennethee, als ik het onderweg tegen kom..

Zoals jij zegt: zeer bushcraft waardig.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Chaga of...

Bericht door Martin Outdoors »

mh, ik gooi het complete blokje in het water met zwarte buiten kant en al voor thee. Voor tondel is het super trouwens zo van de boom pakt het vonkjes van vuurslag/steen en firesteel.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Chaga of...

Bericht door Oude.Wilg »

Mooi dit te volgen.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Chaga of...

Bericht door Roely »

Tja omhakken of niet ::)
Bijlagen
IMG_20200301_141455_copy_960x1280.jpg
IMG_20200301_141455_copy_960x1280.jpg (157.66 KiB) 4280 keer bekeken
IMG_20200301_141540_copy_960x1280.jpg
IMG_20200301_141540_copy_960x1280.jpg (556.49 KiB) 4280 keer bekeken


Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Chaga of...

Bericht door Mismieter »

Wauw! Dat is een hele dikke. In Nederland?


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Chaga of...

Bericht door Waidmann »

Zolang de boom nog leeft zeker niet. Veel berken hebben een klap gehad met de droogte en recente stormpjes, dus die over blijven mogen van mij prima de ruimte krijgen. Als hij nu dood is en je hebt een werkstuk in gedachten..


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Chaga of...

Bericht door Roely »

@waidman. Ik was eigenlijk van mening dat het geen burl betreft maar berkenweerschijnzwam. Maar ja dat weet ik dus pas zeker als ik hem neer haal. Het deel erboven ziet er ook niet heel gezond eruit. Een burl is veel gladder en ogenschijnlijk is er nooit wat mis met het deel van de boom wat erboven groeit. En berken zijn er hier in overvloed hoor.

In de jaren 70 en 80( ongeveer) werden ze nog veel gerooid opdat ze niet inheems zouden zijn. Toen gingen ze ook preventief rooien als er tonderzwam erop zat.. Gelukkig zijn we heden ten dage wat wijzer geworden. En kom je Deswegens de tonderzwam ook weer overal tegen. En met de berken stand gaat het ook weer prima. En werkt men nu in de bossen aan het grote probleem van de prunis en Amerikaanse eik.


Plaats reactie