Aftappen van berkensap

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Siegurd »

[quote="jenniskens"]
Ik moet wel zeggen dat het inkoken van het vocht tot siroop veel gas kost dus misschien is de Aldi (duitsland) goedkoper.
[/quote]

Dat klopt, alleen bij de Aldi is het geen Berkensyroop maar Maple syrop en dat is toch wat anders, erg lekker, maar wel anders. Berkensyroop heeft dat kenmerkende bittertje net alsof je heel veel hopjes hebt gesmolten!


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Bill »

Wil je esdoornsiroop dan kun je nu aan de slag. Deze foto is van vandaag. Het is Gewone esdoorn - Acer pseudoplatanus.

Vorig jaar, op 20 maart, was ik te laat met de esdoorn tap. Ik heb de indruk dat esdoorns eerder op gang komen dan berken. Ik heb 1 cm sap ingekookt tot 0,5 cm (lekker buiten boven een vuurtje) en het smaakte al heel veel zoeter. Lekker!

Afbeelding


Gebruikersavatar
fr33air
Berichten: 443
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:17
Locatie: Gorredijk

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door fr33air »

In de nieuwe landleven (maart) staat een heel artikel over het aftappen van berkensap met verschillende methodes en tips in. Hier wordt ook gezegd de wond niet dicht te maken ivm grotere kans op rot.. Vond het wel een interessant stuk, zeker het lezen waard.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Consolationem zona finem incipit
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Roel »

Ik vond het alleen wat vreemd dat ze dan het inkoken tot siroop niet behandelden.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Waidmann »

Leuk artikeltje!

Heeft iemand dit jaar al succesvol kunnen tappen? Vorig jaar heb ik rond deze tijd de eerste flesjes binnen gehaald maar dit jaar lijken ze wat later op gang te komen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door oud deelnemer 4 »

afgelopen weekend geprobeert te tappen bij berk en esdoorn, bij beide niet veel success gehad, enkele druppeltjes was het resultaat in 24 uur. volgend weekend nog maar eens proberen.


elkliko
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 mei 2012, 08:38
Locatie: Luttelgeest
Contacteer:

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door elkliko »

Gisteren mijn mes nog even in een berk gezet maar zoals Waidmann ook al aangeeft laat de berk nog even op zich wachten tot hij zijn buit vrijgeeft.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Anneke »

Zou je aan de knoppen niet kunnen zien of je al kunt gaan tappen? Als dat zo is hoef je je mes of boor niet in de boom te zetten om het te testen.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door jenniskens »

Zal nu toch wel op gang komen, de temperatuur gaat om hoog.
Aan de knoppen kan je dat niet zien Anneke.
Het stopt (wordt troebel) als de knopen op gang komen.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Terra »

Bij het strekken van de knoppen en bladeren wordt een soort osmotische pomp in werking gezet.
Er bestaat dardoor een relatie tussen sapstroom en het uiterlijk van de knopen. Goed kijken.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Bill »

Gather birch sap when budding hazel leaves are about the size of a squirrels toe, Ray Mears, Outdoor Survival Handbook, pagina 56. Oftewel verzamel berkensap als de hazelaarknoppen beginnen te zwellen en zo groot zijn geworden als de teen van een eekhoorn...

Ik zag ergens in het midden van het land dat de eindknop van de hazelaars al behoorlijk aan het zwellen zijn. Met Ray in het achterhoofd denk ik dat berken nu wel getapt kunnen worden. Mijn esdoorns staan inmiddels droog nu. 

Over het algemeen begint het zuiden (Eijsden) drie weken eerder met uitlopen dan het noorden (Delfzijl). 


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Een pan's hobby kok »

van het weekend dan maar eens gaan doen  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Anneke »

[quote="Bill"]
Gather birch sap when budding hazel leaves are about the size of a squirrels toe, Ray Mears, Outdoor Survival Handbook, pagina 56. Oftewel verzamel berkensap als de hazelaarknoppen beginnen te zwellen en zo groot zijn geworden als de teen van een eekhoorn...

Ik zag ergens in het midden van het land dat de eindknop van de hazelaars al behoorlijk aan het zwellen zijn. Met Ray in het achterhoofd denk ik dat berken nu wel getapt kunnen worden. Mijn esdoorns staan inmiddels droog nu. 
[/quote]

Ik volg je even niet Bill... als de knoppen nu aan het zwellen zijn, heb je dus nog geen blaadjes... ook niet ter grootte van een teen van een eekhoorn (hoe groot zou die trouwens zijn?)... dus als ik Ray's tip goed begrijp, zou je nog even geduld moeten hebben. Toch?


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door maartieboy »

[quote="Anneke"]
Ik volg je even niet Bill... als de knoppen nu aan het zwellen zijn, heb je dus nog geen blaadjes... ook niet ter grootte van een teen van een eekhoorn (hoe groot zou die trouwens zijn?)... dus als ik Ray's tip goed begrijp, zou je nog even geduld moeten hebben. Toch?
[/quote]

Met voorbeeld erbij om onduidelijkheid te voorkomen :)
Afbeelding


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Aftappen van berkensap

Bericht door Anneke »

OK, Dank je. Dan zit er al heel wat schuif in de knoppen. Hier zijn ze nog lang niet zover... maar ja hier was 't ook tien graden kouder dan in het zuiden van het land.


Plaats reactie