water zuiveren met alleen zonlicht

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Bouke
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2012, 03:15

water zuiveren met zonlicht

Bericht door Bouke »

hallo ik ben nieuw op dit forum en snap blijkbaar nog niet helemaal hoe het werkt,  ik heb net gereageerd op een oude topic over water zuiveren met zonlicht maar zag dat ie al 120 dagen oud was dus ik zet het toch ook maar even in een nieuwe topic, ik heb een tijdje geleden een docu gezien bij de vpro van tegenlicht genaamd clean tech, daar zag ik de solarbag voorbij komen een water zak van 3 liter die mbv een nanotechnologie water kan reinigen met zonlicht. Hij is zelfs al te koop in Nederland zag ik, via onderstaande link kun je de docu bekijken:
http://www.eco-sales.nl

Het mooie is dat hij onderstaande stoffen er allemaal uit kan filteren in tegenstelling tot veel andere filters:

De SolarBag zuivert 3 liter per keer, en kan maximaal drie keer per dag gebruikt worden, op zonnige of bewolkte dagen. De SolarBag is eenvoudig te gebruiken. Met behulp van het zonlicht en nanotechnologie wordt het water gezuiverd. Geen chemische stoffen nodig. De SolarBag kan honderden keren worden hergebruikt.
Het zonlicht activeert vijf fotochemische processen die water zuiveren en verontreinigingen vernietigen.

Behandelt onder andere de volgende verontreinigende stoffen:

Bacteriën
Virussen
Micro-organismen
Petrochemische stoffen
Pesticiden
Herbiciden
Zware metalen
Farmaceutische stoffen
De SolarBag 3L is in staat om micro-organismen, organische verontreinigingen, en zware metalen uit water te verwijderen.

mvg, Bouke


Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: water zuiveren met zonlicht

Bericht door sudoma »

Vullen en dan gewoon een paar uur in de zon laten liggen.
Ze zeggen dat je dan drinkbaar water hebt ;-)

Ikzelf heb het wel al een paar keer met PET flessen gedaan maar ik ben ervan afgestapt.
ik kook mijn water liever eerst. Dat geeft mij persoonlijk toch een veiliger gevoel.

you never know whats alive in there


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Bouke
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2012, 03:15

Re: water zuiveren met zonlicht

Bericht door Bouke »

ja altijd koken is het beste dat dacht ik ook maar dit is heel wat anders dan zo'n petfles, dit wordt zelfs gebruikt in rampgebieden met het meest vervuilde water wat je maar kan bedenken, ik heb de test rapporten bekeken en daaruit blijkt dat ze er allerlei bacteriën, chemicaliën, pesticiden en nog veel meer uit filteren en zelfs op weten te lossen er blijft dus geen residu achter. Vond ik toch wel interessant.


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door HJ »

Topics samengevoegd
Het NBF moderator team


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
oldiesfool1
Berichten: 497
Lid geworden op: 24 dec 2010, 19:57
Locatie: Rosmeer België

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door oldiesfool1 »

http://www.sodis.ch/index_EN,

als je deze link zou willen volgen vind je de methode, de achterliggende gedachte en het hoe en waarom.

het is bedoeld voor mensen die al blij zijn als ze een lege min of meer schone petfles in hun bezit hebben of kunnen krijgen.

het is natuurlijk niet bedoeld voor mensen die keuzes kunnen maken uit koken, op adequate wijze filteren, bewerken met chemische hulpmiddelen of wat dan ook.

gr Leo.
Laatst gewijzigd door oldiesfool1 op 02 apr 2013, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.


see you in the woods, mostly in Belgium, Leo.
"Elke wijze uil begon als uilskuiken"
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
Afbeelding
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2& ... 92812ed660
Gebruikersavatar
oldiesfool1
Berichten: 497
Lid geworden op: 24 dec 2010, 19:57
Locatie: Rosmeer België

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door oldiesfool1 »

Bron http://www.sodis.ch/projekte/index_EN

More than 5 million people clean their drinking water with the SODIS method.

On the other hand there are still almost 1 billion people who do not have access to safe drinking water. Therefore we have intensified our activities in recent years. Especially in Africa we increased the number of projects considerably. Presently we conduct SODIS projects in 15 countries in Africa, Asia and Latin America.

One of the most important criteria for the selection of the countries in which we work is the number of people lacking safe drinking water. Equally important is that we collaborate with an experienced and reliable partner organisation. This is crucial for the success of a project as the partner organisation is responsible for the implementation in the field.

To reach high cost-effectiveness in our projects we incorporate the SODIS trainings when ever possible in already existing activities of our partner organisations. Thereby we can use already existing structures and benefit from well-established teams.

To explain to people the SODIS method we visit them at home, conduct courses in schools, health centres, and other institutions. Depending on the local structures, geographical circumstances or the political situation we select the most efficient training method. Often we use several different strategies at the same time to reach a maximum of people.

To achieve a long-term application of the SODIS method in the population we work over several years in the project areas and use specific adult education methods. The SODIS method is always trained in combination with other measures to improve hygiene such as hand washing with soap.

Through our projects countless people have now access to safe drinking water. At the same time we sensitize governments for the SODIS method to achieve a national dissemination. Also, we closely collaborate with local and international NGOs, governmental development organisations and the UN Organisations to spread faster the knowledge about the SODIS method in the population.


see you in the woods, mostly in Belgium, Leo.
"Elke wijze uil begon als uilskuiken"
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
Afbeelding
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2& ... 92812ed660
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door Robbe »

Dat UV straling micro-organismen in het water kan doden is al langer bekend.
Maar deze pagina belooft wel heel veel moois:
Verdelgingsmiddelen worden met een beetje zonlicht onschadelijk gemaakt ?
Net als zware metalen ? Deze zijn toch in de meeste verbindingen nog steeds giftig voor de mens ?
Petrochemische produkten raak je met deze zak misschien wel kwijt. Als je een beetje aceton of tolueenthinner in je water hebt smelt de zak waarschijnlijk kapot....

En dan de prijs: Er staat dat je bij het zuiveren van 450 liter water € 0,20 per liter kwijt bent.
Dan is deze plastic zak net zo duur als m'n slaapzak en bivakzak samen !
In deze prijsklasse zou ik een filtersysteem kiezen dat ook in de schemering werkt.

Al met al vind ik dit een beetje een TelSell verhaal.
Zijn er nog chemici of andere deskundigen die iets over de mogelijke werking kunnen zeggen ?


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door jenniskens »

idd Rob brootje aap.
mag men wel die bewering doen?


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door sudoma »

Ik dacht ook dat bepaalde metalen en zo zouden overblijven in het water maar het schijnt dat toch bepaalde metalen met uv kunnen worden bestreden.
Een mooie beschrijving van uv en bacterien inc metalen zijn hier te vinden:
http://www.lighting.philips.com/pwc_li/main/application_areas/assets/images/Purification/Philips%20UV%20Technology%20brochure.pdf

Als je zo'n zak in zonlicht legt komt er ook een flinke hoeveelheid uv aan en dus zullen de metalen onschadelijk worden gemaakt en naar de bodem zakken, net als andere zooi. Het schijnt toch drinkbaar te zijn na de uv behandeling.

Ik had schijnbaar een verkeerde indruk van het water filteren op deze manier.
Het blijkt in de praktijk toch heel goed te werken op zonnige dagen.

#032#
je hebt het dan over metalen kleiner als 0,001 micron, maar dan gaat bijna alles wel kapot door de zon.
dus ik zou daar niet teveel op vertrouwen ;)
Ikzelf gebruik het ook niet ;-) ik vertrouw het zoieso niet. er zijn ook cellen die bestand zijn tegen uv
Laatst gewijzigd door sudoma op 03 apr 2013, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
pepijn
Berichten: 317
Lid geworden op: 27 jan 2013, 12:23
Locatie: Middelburg

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door pepijn »

je hebt het dan over metalen kleiner als 0,001 micron, maar dan gaat bijna alles wel kapot door de zon.
dus ik zou daar niet teveel op vertrouwen ;)


Gebruikersavatar
Valknut
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 mei 2011, 12:26
Locatie: Eindhoven

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door Valknut »

Nou, het lijkt mij een sterk verhaal.
Pesticiden (bestrijdingsmiddelen) zijn meestal organische verbindingen. Als die door de lage dosis UV die hier bij komt kijken, zou de boer dat spul dus alleen 's avonds tegen de schemer kunnen gebruiken...  ???
Opgeloste metalen en/of metaalverbindingen zijn door een beetje UV licht echt niet te beïnvloeden qua structuur of samenstelling. Dat hebben alchemisten in de afgelopen eeuwen ook al tot hun spijt moeten constateren  :'(
Verwijderen dan?
Hoe? Hier zou dus die nanocoating uitkomst bieden... (nano... wordt tegenwoordig al snel voor hocus pocus aangeprezen)
Werkt dus als een soort aktief koolfilter?
Dan zou ik toch liever mijn water even goed koken en filtreren over een zand en (zelfgemaakte) kool filter  8-)

Just my two pennies...


Met een vriendelijke groet,
Hans
Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door sudoma »

#032# klopt, daarom blijf ik ook gewoon koken en filteren. Ze kunnen veel schrijven.


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door stekker »

Ik heb laatst in een artikel gelezen dat de schadelijke/ niet schadelijke gevolgen van het gebruik van NANO-technologie
niet aangetoond zijn.
Dit komt doordat deze technologie nog betrekkelijk jong is.

Over dit onderwerp maak ik een nieuw topic aan om dit topic niet te vervuilen.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door rjvdsluis »

Geachte Forumleden.

Hartelijk dank voor de Informatie over dit ondrwerp.

Het SODIS project was mij bekend , maar die https://www.vpro.nl/programmas/tegenlic ... ntech.html na 26 minuten niet.

Grandioos

Met het volste vertrouwen in de Wetenschap
En

De meeste hoogachting

Ron sr


Plaats reactie