water zuiveren met alleen zonlicht

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
twanv
Berichten: 369
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:57
Locatie: Drunen

water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door twanv »

Dit is een filmpje dat beweert dat je water kunt zuiveren met alleen zonlicht.
Ik vertrouw het toch niet hoor  ???

hier is de link van de website waar het stond
http://www.wikihow.com/Sterilize-Water-With-Sunlight


SODIS in Sri Lanka_Tsunami, by Helvetas


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door jenniskens »

water word behandeld met uv licht om bacterien te doden.
Bij vijvers maar ook in de industrie.
Ik zelf heb een klant die water behandelt in tanks met uv licht voordat het verpompt wordt als spoel water in een varkens slachterij.
En zo wordt uv licht heelveel in drink water toe gepast.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
laro-jan

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door laro-jan »

Volgens mij werkt de steripen ook dmv uv.


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door stekker »

De methode van water zuiveren dmv zonlicht wordt al jarenlang gebruikt in 3e wereldlanden.
PET flessen gevuld met water in de zon leggen, UV straling doodt de ziekmakers.

Gr. Theo.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
oud deelnemer 4

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door oud deelnemer 4 »

schijnt in een doorzichtige plastic zak nog beter te werken om dat je dan een groter opp kan creëren
maar geen idee hoeveel procent het dood of hoelang je het aan de zon moet blootstellen
en vraag me af of de warme temp van het water ook geen bacterie groei kan stimuleren


Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door born2roam »

[quote="tilia"]
schijnt in een doorzichtige plastic zak nog beter te werken om dat je dan een groter opp kan creëren
maar geen idee hoeveel procent het dood of hoelang je het aan de zon moet blootstellen
en vraag me af of de warme temp van het water ook geen bacterie groei kan stimuleren
[/quote]

Voor zover ik weet groeien die bacteriën alleen als er lucht bij komt. Dus als de fles VOL is, geen lucht, geen bacterie groei. Correct me if I'm wrong...

Pasteurizeren gaat bij 85 graden en 'normale' waterzuivering is al acceptabel bij 76 of 67 (sorry haal ik altijd door elkaar). Maar omdat ik (en velen met mij...) geen thermometer bij zich hebben in het veld is het een kwestie van koken.... water dat (goed) borrelt, kookt....

Verder leeft geloof ik 60% van de wereld met chronisch vervuilde darmen (meestal die niet westerse landen....). Dat is daar een normaal verschijnsel... ziek? Nee dat is hier normaal....

What doesn't kill you makes you stronger!

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door Terra »

kleine aanvulling, veel pathogene bacterien leven anaeroob.
Dit houdt in dat er ziektemakers zijn die zonder zuurstof kunnen leven.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
oud deelnemer 4

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door oud deelnemer 4 »

denk dat ik toch maar gewoon blijf koken


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door Trailtraveller »

Dit gaat volgens mij alleen met relatief schoon en helder water. Hoe meer vervuiling en troebeler water des te slechter dit werkt. Kortom filteren en koken of chemisch behandelen en filteren.
Voor wie echt geïnteresseerd is heeft het WHO (World Health Organisation) een aantal documenten opgesteld waarmee een aantal aandachtspunten worden genoemd.
Safe food program (5 steps) en Safe drinking water guidelines

http://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/gdwq3_2.pdf
http://whqlibdoc.who.int/publications/2011/9789241548151_eng.pdf


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Thijmen
Berichten: 165
Lid geworden op: 08 mar 2011, 18:18
Locatie: Scherpenzeel

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door Thijmen »

zou mooi zijn als moeder natuur zo'n mooie oplossing in de natuur verstopt heeft...
Alleen ik ben erg sceptisch wat dit betreft!

Als dit werkelijk zou werken dan zou stilstaand water in bijv een riviertje toch ook gezuiverd worden door de uv straling (kadavers en verontreiniging door mensen buiten beschouwing gelaten)?
Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed waarom het eerst in een fles gestopt moet worden voordat de uv straling er wat mee kan doen... Ik zie de logica er niet van in!

Lijkt me wel heel erg leuk als het werkt.... Maar het klinkt te mooi om waar te zijn.


David86
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2011, 23:04
Locatie: flakkee

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door David86 »

ik denk dat het te maken heeft met een broeikas effect in de fles dat de uv mee kracht geeft of iets in die trend

nou zou ik dit zelf niet zo goed aandurven ik word al ziek van spaans of frans kraanwater

ik denk wel dat voor de doelgroep die ze aanspreken dit een goeie oplossing is die lui zijn harder als de gemiddelde westerling en hebben een veel beter imuun systeem denk ik

wellicht maakt het genoeg ziekteverwekkers dood zodat hun het veilig kunnen drinken


de mooiste dingen in het leven zijn gratis
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door jenniskens »

UV-behandeling

Werkingsprincipe
UV-desinfectie is een simpele, snelle en doeltreffende desinfectiemethode. Bij UV-desinfectie wordt het water bestraald met ultraviolet licht bij een golflengte van 254 nm. Dit ultraviolet licht tast de DNA-structuur van micro-organismen (waaronder legionellae) aan. Hierdoor kunnen de micro-organismen geen nieuw celmateriaal aanmaken, zich niet meer vermenigvuldigen en sterven af.


UV-dosis
De afdoding van micro-organismen is gebaseerd op de dosis UV-licht waaraan de micro-organismen blootgesteld worden. De UV-dosis is het product van de UV-lichtintensiteit en de tijdsduur van blootstelling aan UV-licht.


UV-dosis = UV-lichtintensiteit x blootstelling


Componenten
De UV-lampen zijn het hart van het UV-systeem. Deze worden gemonteerd in kwartsbuizen die als bescherming van de lampen dienen. De kwartsbuizen worden in de lengterichting van de behuizing van het UV-systeem (de zogenaamde reactorkamer) geplaatst. Een transformator zorgt voor de benodigde stroomvoorziening. Afhankelijk van het type UV-systeem worden ook een UV-sensor, urenteller, alarmeringen en bijvoorbeeld een temperatuursensor meegeleverd. In combinatie met een UV-systeem voor legionellapreventie is tevens een 1 micron absoluut filter nodig in de voorgeschakelde installatie en eventueel een sedimentfilter vóór het absoluut filter.


Waterkwaliteit
De juiste waterkwaliteit is essentieel voor optimale werking van het UV-systeem met voorfiltratie. Voor de aanbevolen watersamenstelling geldt het volgende:
• IJzer < 0,3 mg/l
• Mangaan < 0,05 mg/l
• Troebelheid < 1 NTU
• Looizuur < 0,1 mg/l
• Hardheid < 120 mg/l
• UV-transmissie > 75%

Even google - knippen en plakken!


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door born2roam »

De flessen bevatten geen/minder lucht, dus minder (dank je Johan [Terra]) bacteriën.

EN worden op een zwarte achtergrond gelegd om de temperatuur te verhogen.... dus... een stilstaand watertje is toch iets anders...

Enne... ipv 85% mensen ziek, dan slechts 40% (is slechts een voorbeeld dit!), dat is toch een verbetering voor die mensen daar.....

UV straling wordt idd ook toegepast in commerciële toepassingen en dan is het allemaal wel goed ;-0

Fear is a weapon of mass destruction.

Frans (CHLOOR eeh goor) en Spaans water... tsja... ik ben er nooit ziek van geworden, het was alleen niet te zuipen.... maar dat is een chloor pilletje uit je overlevingstabaksblikje (sic) in een liter water ook niet....

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
Valknut
Berichten: 90
Lid geworden op: 29 mei 2011, 12:26
Locatie: Eindhoven

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door Valknut »

Het UV licht doodt een deel van de bacteriën en verminderd de kans op infectieziekten.
Werkt alleen met grondig gefiltreerd en overigens schoon (geen chemische of anorganische verontreinigingen) & helder water. Blootstelling moet minstens een halve dag zijn om effect te hebben. (Dosis = intensiteit x duur) Het zal dus in zuidellijke landen (of hoog in de bergen) effectiever zijn dan hier te lande, waar de UV intensiteit niet al te hoog is. Het zuurstofgehalte van het water mag best hoog zijn, het helpt de vorming van radicalen die het desifectieproces versterken en verbeterd de smaak van het water.
Een glazen fles zal niet werken, glas blokkeert namelijk het UV licht (PET niet).
Is idd in ontwikkelingslanden en rampgebieden op grote schaal geïntroduceerd om de drinkwatersituatie iets te verbeteren. Het levert zeker geen betrouwbaar drinkwater op, hoogstens een beetje minder onbetrouwbaar...
Voor BC lijkt mij filtreren en even goed doorkoken een beter alternatief.
Laatst gewijzigd door Valknut op 18 sep 2011, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.


Met een vriendelijke groet,
Hans
Bouke
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 nov 2012, 03:15

Re: water zuiveren met alleen zonlicht

Bericht door Bouke »

Kennen jullie deze al dan kwam ik tegen op tegenlicht (vpro) is zelfs al te koop in Nederland de docu is te bekijken op hun site.
http://www.eco-sales.nl

De SolarBag zuivert 3 liter per keer, en kan maximaal drie keer per dag gebruikt worden, op zonnige of bewolkte dagen. De SolarBag is eenvoudig te gebruiken. Met behulp van het zonlicht en nanotechnologie wordt het water gezuiverd. Geen chemische stoffen nodig. De SolarBag kan honderden keren worden hergebruikt.
Het zonlicht activeert vijf fotochemische processen die water zuiveren en verontreinigingen vernietigen.

Behandelt onder andere de volgende verontreinigende stoffen:

Bacteriën
Virussen
Micro-organismen
Petrochemische stoffen
Pesticiden
Herbiciden
Zware metalen
Farmaceutische stoffen
De SolarBag 3L is in staat om micro-organismen, organische verontreinigingen, en zware metalen uit water te verwijderen.


Plaats reactie