Gevriesdroogde maaltijden

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.

Waarom?

Vind ik lekker
7
10%
Kan niet koken
2
3%
Lichtgewicht
33
45%
Goedkoop
2
3%
Snel en makkelijk
29
40%
 
Totaal aantal stemmen: 73

MarcelNLD
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:35

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door MarcelNLD »

Voor mijn werk heb ik een aantal instant meal pakketten mogen/moeten uitproberen. Eigenlijk vind ik ze allemaal niet zo heel erg lekker, maar er zitten een aantal absolute dieptepunten in, waarbij je de vorm, smaak, geur en aftermath van je maag totaal niet herkenbaar is met het origineel  :-).

M.R.E: De aller slechtste pakketten zijn wel de MRE (Meal Ready to Eat) van US Army. Het hitte element bestaat uit een chemisch goedje, beetje water erbij en daarna moet je het in een kartonnetje duwen, waar je gesealde hamburger uit 1972 in is verpakt (dus niet gevriesdroogd). Het allergrootste nadeel is de chemische lucht en smaak van het hitte element, die zich gaat vermengen met je hamburger, die ook al naar schoenzool smaakt. Eigenlijk is alles redelijk chemisch aan dat pakket.

Aus pakketten: de australiers hebben rantsoenen die veel lijken op de rantsoenen die je bij de bever kan halen, alleen zijn deze supersized. Het was een heel erg fijne afwisseling op de MRE pakketten die we al 2 maanden iedere dag kregen uitgedeeld. Ook deze pakketten werkten gelukkig niet met een chemisch verwarmingselement. Warm water maken met je brandertje en vervolgens in de zak erbij gieten. Het warme water doet je gevriesdroogde eten opzwellen en je had een pasta of iets in die geest. Grote verschil met die pakketten uit de outdoorwinkels is dat deze pakketten groot zijn, grote sluitingen hebben. Je kan ze met dikke handschoenen aan bereiden (wat praktisch onmogelijk is met commerciele pakketen), daarnaast zijn de zakken van dik plastic en konden we ze voor andere zaken hergebruiken. Ze smaakten ook beter dan die uit de outdoorshops.

NLD pakketten: iedereen kent volgens mij wel de kakies van de KL. Bij die pakketten horen ook struik rantsoenblikken (dus niet gevriesdroogd). Eigenlijk vond ik die nog het beste. Vooral de boerenkool en jachtschotels leken nog een beetje op de oorspronkelijke versie uit moeders keuken. Na 5 maanden kwam er eindelijk weer een lading met NLDse pakketten binnen. Ik was die andere pakketten zo beu, dat ik bij 38 graden in stalen zeecontainers uren ben wezen stropen naar de Nederlandse voedingsblikken van Struik. Hahaha...good times

Wat ik eigenlijk een beetje probeer aan te geven is dat er nog beroerdere en betere opties zijn dan gevriesdroogd voedsel. De MRE waarbij je middels een chemische verwarmingselement je eten direct moet opwarmen zonder toevoeging van water of iets dergelijk zijn echt heel erg vies. De chemische smaak en lucht gaat in je eten zitten en na een bezoek aan op het toilet weet ik zeker dat het spul ook gewoon niet goed kan zijn voor je lichaam.

Ok grtz Marcel


Een probleem tegelijk
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door Een pan's hobby kok »

bedankt voor je uitgebreide verslag komt er op neer als je wild eten kook zelf  ;D
of ga naar moeders.  #025#


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 1537
Lid geworden op: 14 apr 2011, 22:02
Locatie: Gemert

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door Thom »

@marcel,

De real maaltijden van de Noren zijn erg goed te doen, alleen het ontbijt smaakt minder...


Gebruikersavatar
11E
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2012, 22:21

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door 11E »

Gezien de aantallen alternatieve verklaringen van de afkorting ben je niet de enige  ;D

MRE:
Meals Rejected by Everyone
Meals, Rarely Edible
Meals Rejected by the Enemy
Morsels, Regurgitated, Eviscerated
Mentally Retarded Edibles
Meal Ready to Expel
Meal, Ready to Excrete
Materials Resembling Edibles
Morale Reducing Elements
Meals Rejected by Ethiopians


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door Siegurd »

;D[quote="11E"]
Gezien de aantallen alternatieve verklaringen van de afkorting ben je niet de enige  ;D

MRE:
Meals Rejected by Everyone
Meals, Rarely Edible
Meals Rejected by the Enemy
Morsels, Regurgitated, Eviscerated
Mentally Retarded Edibles
Meal Ready to Expel
Meal, Ready to Excrete
Materials Resembling Edibles
Morale Reducing Elements
Meals Rejected by Ethiopians
[/quote]


maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door maninhetgroen63 »

Die maaltijden komen in soorten en maten en de duurdere zijn niet altijd de betere/meer smakelijke. Soms bereid ik een maaltijd thuis en neem die dan mee. Belangrijk bij eten zijn de kalorieen en als het koud/nat weer is, warmte. Een warme kop thee is goed voor de moraal/sfeer en in combinatie met een voedzaame (zelf gebakken) koek uitstekend als ontbijt of lunch. Wat ook goed werkt is, in plaats van de standaard drie maaltijden per dag, voortdurend kleine snacks te eten. Daarmee houd je de energie op peil en is het mogelijk om wat meer variatie mee te nemen.


Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door deurdranger »

Uiteraard eet ik liever een door mij zelf bereidde verse maaltijd. Maar het ligt aan de situatie. Bij koken/ eten spelen zoveel factoren mee.
Kort gezegd eet ik op een basis kamp graag vers en genoeg. Maar daar is het al  afhankelijk van het vervoer naar een basiskamp (wat kun je meenemen)
Op een dagtocht kun je nog wat vers voedsel meenemen, maar een meerdaagse tocht is het afhankelijk van winkels onderweg of je neemt lichtgewicht mee. Je kunt voor duur/goedkoop gaan en/of zelf voor die tijd drogen. Van eetbare planten heb ik te weinig kennis.
Verder heb je dus te maken met gemak, prakties, smakelijk, soort hittebron enz.


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door randoloup »

Gevriesdroogde maaltijden en andere voorgekauwde kost, die je alleen nog maar hoeft op te warmen of aan te lengen met water, hebben bij mij persoonlijk zo goed als volledig afgedaan. Of ik zou voor maanden in een hoog arctisch gebied moeten vertoeven, waar nauwelijks andere opties zijn.

Ik houd het liever op 'weet wat je eet' en zal vooral kiezen voor vers voedsel dat lokaal verkrijgbaar is. Of uit de regio, van ambachtelijke producenten en traditionele verbouwers, die het eventueel ook conserveren op traditionele wijze. Aangevuld met voedsel dat in de natuur op dat moment verkrijgbaar is en wat je zelf geconserveerd hebt.

Ik mis in de pol de optie om te kiezen dat je doorgaans géén gevriesdroogde maaltijden gebruikt.


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door Siegurd »

[quote="randoloup"]
Gevriesdroogde maaltijden en andere voorgekauwde kost, die je alleen nog maar hoeft op te warmen of aan te lengen met water, hebben bij mij persoonlijk zo goed als volledig afgedaan. Of ik zou voor maanden in een hoog arctisch gebied moeten vertoeven, waar nauwelijks andere opties zijn.
[/quote]

Idem hier. Daarom ben ik deze poll gestart omdat ik benieuwd ben naar anderen.

[quote="randoloup"]
Ik mis in de pol de optie om te kiezen dat je doorgaans géén gevriesdroogde maaltijden gebruikt.
[/quote]

Nou simpel omdat de vraag gesteld is aan diegen die wel gevriesdroogte maaltijden gebruiken. Jou mening begrijp ik wel  ;D

By the way, we hebben het allemaal vaak over malltijden die je klaar moet maken of afhankelijk van de situatie (kookgerei ja of nee, water, enz) maar ik heb vaak op een twee- of driedaagse tocht gewoon worst en brood mee en evt. vitaminen krijg ik naar binnen met eenvoudige planten zoals paardebloemblaadjes (bitter maar erg gezond), berken en beukenblaadjes in het voorjaar, enz enz. Niet dat ik dat altijd doe omdat ik toch weet dat ik binnen een paar dagen weer thuis ben. Kortom ik kan een paar dagen leven op worst, brood en noten maar toch errrrrrg lekker!


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door randoloup »

Ik kan het kant en klaar zakje/pakje gevriesdroogd voedsel zoals het vaak in de buitensportzaak wordt aangeboden, niet eens plaatsen in welke serieuze bushcraftbeleving dan ook. Het is iets uit de dagelijkse consumptiemaatschappij, waar de gemiddelde bc'er juist een tijdje van los wil komen, in de natuur. Al zullen er zeker een aantal mensen voor het gemak kiezen.

Iemand die met een minimumgewicht een 4000'er in de Alpen wil doen, o is een ander verhaal. Dat je op je trek of in je kamp gedroogd basisvoedsel als meel, rijst of macaroni gebruikt, idem.


Gebruikersavatar
deurdranger
Berichten: 740
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:08
Locatie: Enschede (Twente)
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door deurdranger »

[quote="randoloup"]
Ik kan het kant en klaar zakje/pakje gevriesdroogd voedsel zoals het vaak in de buitensportzaak wordt aangeboden, niet eens plaatsen in welke serieuze bushcraftbeleving dan ook. Het is iets uit de dagelijkse consumptiemaatschappij, waar de gemiddelde bc'er juist een tijdje van los wil komen, in de natuur. Al zullen er zeker een aantal mensen voor het gemak kiezen.

Iemand die met een minimumgewicht een 4000'er in de Alpen wil doen, o is een ander verhaal. Dat je op je trek of in je kamp gedroogd basisvoedsel als meel, rijst of macaroni gebruikt, idem.
[/quote]

Zo heeft iedereen zij eigen beleving van bushcraft. De een heeft een high-tech buitensportbroek de ander een zelfgebreidde schapenwollen muts en weer een ander een camoponcho als onderkomen. Het ligt er maar net aan wat je precies onderneemt. Je zou kunnen zeggen dat een hih-tech maaltijd op een kampvuur geen bushcraft is, maar eetbare planten met een gasbrander klaar maken valt er dan ook niet onder.  Ik zelf vind dat als je bezig bent met bushcraftkennis vergaren in of buiten de natuur, dat je dan met bushcraft bezig bent.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door oud deelnemer 4 »

'Vroeger' veel lange tochten gemaakt ook in het buitenland en in de bergen, dat was vooral km maken en dan is koken een bijzaak, kwamen die gevriesdrrogde zakjes toch erg goed van pas. Leverden voldoende energie, en smaken verschillen. ene als je bijna uitgehongerd bent smaakt 't meteen beter  ;D

Op een 'semi'vast kamp besteed ik duidelijk meer tijd aan 't koken, maar ook daar niet een uitgebreide gourmet maaltijd, moet toch wel makkelijk zijn. vaak wordt dat een combinatie van meegebracht spul en gevonden plantjes enzo..

heb er zo nu en dan nog wel eens eentje in 't gebruik, vooral als ik weet dat ik laat aankom op mijn eindplek, kamp opzetten, en dan snel bikken voor 't donker is.

Heb al heel wat rondgereisd en heb wel eens maaltijden voorgeschoteld gekregen die heel wat minder waren dan die maaltijden uit alu-zakjes. De ene net wat smakelijker dan de andere, maar echt niet te eten nog niet tegengekomen. Ik denk dat je je verwachtingen maar moet bijstellen als je denkt dat een gourmet maaltijd uit een alu-zakje komt.


maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Gevriesdroogde maaltijden

Bericht door maninhetgroen63 »

In de tijd veel vriesdroog maaltijden van diverse merken, prijzen en kwaliteit gebruikt. Echter, sinds mijn doorstart in deze fijne hobby/leefstijl ben vooral aan het zoeken naar alternatieven. De mensen die ik in Schotland tegen kwam hadden vaak andere zaken bij zich zoals zeer voedzame en smakelijke crackers, kaas, noten en dergelijke. Dus eigenlijk gewone kleine 'snacks'. Maar wellicht is dat voor een weekendwandeling voldoende maar niet voor een extended hike in de Sarek. Ofzoiets.


Plaats reactie