Kan je regenwater drinken?

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door rescue »

[quote="tilia"]
ik ken wel andere vreugde snoepjes >:D

[/quote]

Gniffel, ik ook nog andere vreugde snoepjes, alleen die zijn voor persoonlijke gebruik.  >:D >:D >:D,  En ik kan me daar natuurlijk niet al te veel over uit wijden..  Maar ik schaar dat wel onder de primaire levensbehoeften...  ;D ;D


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
oud deelnemer 4

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door oud deelnemer 4 »

#016#


Haily

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Haily »

Hey Groen

ik heb die klei/leem van natugros.nl    tenminste daar heeft me kruidenvrouwtje het van ;) en ik weer van haar

Ben benieuwd naar je ervaringen strx 

groetjes


Gebruikersavatar
DANMAN NL
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:09
Locatie: Hardinxveld

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door DANMAN NL »

maar back on topic :P
ik heb nooit problemen gehad met regenwater
afgelopen weekend ook weer 2L op
je krijgt niet zomaar wat toch?


Groeten Danny
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

Ik vertrek dit weekend voor een kleine week de natuur in, ik ga 5 liter meenemen en de rest wil ik aanvullen met regenwater en gedestileerd water.

Ik zal mijn ervaringen volgende week posten...

Maar ik denk dat opgevangen regenwater perfect is tenzij het te lang heeft stil gestaan, want dan kunnen bacterien zich ontwikelen.

Weet iemand toevallig hoe lang het proces duurt voordat regenwater dat is opgevangen en opgeslagen in een fles bvb moet gekookd worden alvorens te gebruiken?


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Trailtraveller »

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid bacterien, temperatuur. Soort bacterien. Je moet denken waar de besmetting vandaan komt. Water opgevangen in een zak, een tarp of een poncho voordat het een fles in ging, de fles zelf ?
Direct opgevangen regenwater dezelfde dag is goed te gebruiken, misschien de volgende dag is ook nog goed. Maar de derde dag zou ik toch aan koken denken.  Wat ook kan is de fles via UV laten steriliseren, leg de helderdoorzichtige fles voor tenminste 2 uur in de zon. Dit doodt de meeste bacterien (de meeste). Koken is nog altijd het beste. 


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

@mrwizard: wat je zegt klinkt logisch... even opzoeken met wat voor snelheid bacteriën zich voortplanten... maar je zal er niet ver naast zitten... ik ga dat toekomende week op mijn buschcraft ook eens testen op basis van de geur van het water.


Stevan

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Stevan »

[quote="mrwizard"]
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid bacterien, temperatuur. Soort bacterien. Je moet denken waar de besmetting vandaan komt. Water opgevangen in een zak, een tarp of een poncho voordat het een fles in ging, de fles zelf ?
Direct opgevangen regenwater dezelfde dag is goed te gebruiken, misschien de volgende dag is ook nog goed. Maar de derde dag zou ik toch aan koken denken.   Wat ook kan is de fles via UV laten steriliseren, leg de helderdoorzichtige fles voor tenminste 2 uur in de zon. Dit doodt de meeste bacterien (de meeste). Koken is nog altijd het beste.   

[/quote]

Ik gooi er een tabletje Micropur in want dat maakt het water niet alleen schoon maar ook houdbaar.


Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

[quote="Stevan"]
Ik gooi er een tabletje Micropur in want dat maakt het water niet alleen schoon maar ook houdbaar.
[/quote]
Weet je ook welke bestanddelen dat product heeft? Is het schadelijk voor het lichaam op lange termijn?

Hoeveel heb je nodig per liter?

Hoe lang blijft het drinkbaar?

In wat voor container sla je het water op? Plastic, leder,...


Stevan

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Stevan »

[quote="Groen"]
Weet je ook welke bestanddelen dat product heeft? Is het schadelijk voor het lichaam op lange termijn?

Hoeveel heb je nodig per liter?

Hoe lang blijft het drinkbaar?

In wat voor container sla je het water op? Plastic, leder,...
[/quote]

Op basis van zilver.
1 tablet per liter. Beschermt tegen herinfectie van 1 tot 6 maanden.
Opslaan in plastic is prima, maar bvk niet in aluminium.

Zelf neem ik gewoon twee literflessen mee en heb er de afgelopen vakantie steeds van gedronken zonder bijsmaak of problemen.


Gebruikersavatar
DANMAN NL
Berichten: 317
Lid geworden op: 11 jan 2010, 17:09
Locatie: Hardinxveld

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door DANMAN NL »

al die chemische rommel door mijn water vind ik ook maar niks
kan het beter koken als je het niet vertrouwd dan dat je 1 of andere chemische meuk
erdoor heen kachelt


Groeten Danny
Groen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Groen »

Zilver is op zicht niet echt slecht als je er niet teveel van neemt... hangt natuurlijk ook nog af wat de andere producten zijn die erbij zitten.

Maar ik zie er wel wat in als oplossing wanneer ik lange tochten maak tussen sub-kampen. Als je enkele weken onderweg bent en je moet door een droog gebied, zou ik het wel doen.

Maar niet voor een meer vaste verblijfplaats, maar ik denk wel dat ik er wat mee neem in de survival-doos.

@Stevan: hoe lang blijft het product goed? De vervaldatum...


Stevan

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door Stevan »

[quote="Groen"]

@Stevan: hoe lang blijft het product goed? De vervaldatum...
[/quote]

10 jaar


BJ
Berichten: 1097
Lid geworden op: 12 jun 2010, 10:47
Locatie: Assen

Re:Kan je regenwater drinken?

Bericht door BJ »

Een redelijks schone stok (berk). Een veter er aanhangen. Die weer in je veldfles/mok of anderszins. Lekker laten regenen, veter wordt drijfnat, drupt weer in je veldfles en klaar.
Schoon drinkwater voor de aankomende uren (temp. gevoelig)

BJ #032#


"The best knife is the one you have with you when you need it."

De stilte is de allermooiste taal.........
die maar weinigen beheersen.
Plaats reactie