Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Alder @Martin Outdoors

Tamme Kastanjes geven pas na 'n jaar of 15 kastanjes, dus jongere bomen proberen wel maar die hulzen zijn dan veelal leeg.
OF...
De boom staat op kleigrond, over het algemeen doen tamme kastanjes het dan slechter
OF...
De boom is ziek.

Tamme kastanjes hebben kruisbestuiving maar als dat niet gaat lukken schakeld hij over op windbestuiving.

De Tamme kastanje behoord tot de Fagaceae, hiertoe behoren ook de eik en de beuk.
Bij beuken en eiken dus ook bij de tamme kastanjes zie je soms dat het gewoon een slecht noten jaar is.
Ik zou gewoon de volgende boom zoeken en kijken of het daar beter mee gaat. Zo doet de ene beuk in het park het soms slecht en de andere doet het prima.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Martin Outdoors »

Ah dus het is niet helemaal afhankelijk van een goede of slechte noten jaar. Dank voor de info


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jose
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 sep 2016, 15:12

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Jose »

Vandaag even in de pauze van m'n kantoorbaan naar buiten gegaan, net even tijd om wat hazelnootjes te rapen.
En vanavond de eerste walnoten gevonden in het bos :D Vorige week was er nog niets te vinden hier. Helaas kan ik morgen niet op pad, er komt een mooie storm dus daarna zal er wel meer te vinden zijn!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door oud deelnemer 4 »

Vandaag een eerste lading Mispels geplukt
wordt lekker marmelade van gemaakt
Afbeelding


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Alder »

Toppie, ik moet ze in het wild nog voor de eerste keer tegenkomen. Bij ons in de buurt woont iemand met zo'n boompje in de voortuin, van haar heb ik flink wat gekregen.

Vorig jaar had zij het met kaneel gecombineerd, maar dat was haar niet zo goed bevallen. Nu gaat ze er likeur mee maken, en ik probeer een jam met citroensap om het wat frisser te krijgen. Hoe verwerk jij ze Jos, nog tips?


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door oud deelnemer 4 »

@Alder
zoals je al schreef gewoon jam van maken evt, met kaneel met zeker met citroen.
als de smaak van Mispels je niet zo bevalt kun je ze ook prima mixen met peer.
heb nog wat speculaaskruiden over van de sinterklaas baksels dus dit keer ging dat er doorheen ipv alleen kaneel.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door oud deelnemer 4 »

de Boskip is er weer... Zwavelzwam
Afbeelding


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door herman744 »

He Jos,

Hier zijn ze al te ver heen. Heb al wel diverse Grote parasolzwammen geoogst en gegeten. Vorige week was er een uitzending op TV waarin gewaarschuwd werd voor de giftigheid van de Grote parasolzwam. In mijn boek lees ik dat ze gewoon eetbaar zijn. Weet jij er meer van dan de TV? Ben vorige week 4 dagen in Margraten e.o. geweest. Als ik geweten had, dat je weer thuis was, was ik even aangekomen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door oud deelnemer 4 »

herman744 schreef:He Jos,

Hier zijn ze al te ver heen. Heb al wel diverse Grote parasolzwammen geoogst en gegeten. Vorige week was er een uitzending op TV waarin gewaarschuwd werd voor de giftigheid van de Grote parasolzwam. In mijn boek lees ik dat ze gewoon eetbaar zijn. Weet jij er meer van dan de TV? Ben vorige week 4 dagen in Margraten e.o. geweest. Als ik geweten had, dat je weer thuis was, was ik even aangekomen.
In al mijn boekwerken staat dat de grote parasolzwam eetbaar is... er zijn wel kleinere soorten parasolzwammen die ongenietbaar of giftig kunnen zijn.
De slangehuid achtige tekening op de steel steel en de verschuifbare ring om de steel zijn goede kenmerken van de grote parasolzwam.


peterpeterpeterpeter
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jan 2015, 16:42

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door peterpeterpeterpeter »

Mooi, leuk en goede topic!

Hier hebben veel bushcrafters iets aan.

Ga zo door Oakleaf!
En andere bos'gekken' ;)


Plaats reactie