Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door MichelVH »

oakleafNL schreef: Bramen zijn hier al zo goed als weg, 'n enkele braam zit nog aan de struik..
herman744 schreef:Ik hen doornloze bramen in de tuin. Lekker dik en beginnen nu eetbaar te worden. Pas te oogsten als ze bijna vanzelf van de struik vallen.
Bij mij in de buurt zijn ze al perfect rijp, misschien nog een weekje wachten en dan zijn ze op zijn zoetst. Ik heb twee handjes vol in de koelkast liggen, gaat vanavond op de sorbet :D . Kom net terug van een weekendje op NTKC-terrein de valkenbelt en daar waren ze bijna allemaal knalrood. Zal zeker per plek verschillen denk ik.

De vlierbessen zijn bij mij bijna allemaal rijp, sommige trossen zijn nog helemaal knijterhard en groen, maar 70% is zacht en donkerrood. Ik heb er een paar dagen geleden limonadesiroop van gemaakt, 4 suiker op 6 vlierbessen (naar volume) ongeveer, en dan koken en vliesjes wegzeven. Ik had een klein flesje vol. Ik heb maar 3 trosjes geplukt, maar ik ga morgen denk ik wat meer halen want niemand plukt ze en zaadverspreiding is sowieso onnodig aangezien de omgeving helemaal volgegroeid staat (of klopt die theorie niet?).

Michel


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door oud deelnemer 4 »

@MichelVH
eet er niet teveel van in een keer dan zit je waarschijnlijk lang op het toilet :o
groene besjes, steeltjes en pitten verwijderen deze bevatten net als de rijpe bessen een licht giftige stof.
na koken verdwijnt deze echter maar alleen de rijpe bessen zijn lekker als siroop of jam.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door MichelVH »

oakleafNL schreef:@MichelVH
eet er niet teveel van in een keer dan zit je waarschijnlijk lang op het toilet :o
groene besjes, steeltjes en pitten verwijderen deze bevatten net als de rijpe bessen een licht giftige stof.
na koken verdwijnt deze echter maar alleen de rijpe bessen zijn lekker als siroop of jam.
Ik schudde ze van de steeltjes, dus die zaten er niet meer aan. Als ik ze vers eet moet ik dus elk vlierbesje van zijn pitje ontdoen?! :o Gaat een beetje lang duren, dan eet ik ze wel in kleinere porties per keer. Ik wilde maar een paar handjes opeten, de rest wordt allemaal siroop. Ik wilde er misschien een videootje over maken, is niet al te moeilijke stof.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Anneke »

Voor mijn jam haal ik de pitjes niet uit de vlierbessen. Wel voeg ik een gelijke hoeveelheid appelsnippertjes toe in de laatste minuten, dan heb je met maar weinig extra werk twee keer zo veel jam. Wel een stevige, friszure appel gebruiken.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door oud deelnemer 4 »

daarom schreef ik ook dat na verhitting deze gifstoffen verdwijnen, dus ook uit de pitjes.

en Michel ik eet ook rustig besjes met pitjes zonder vooraf kokkerellen, maar MATIG dus !


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door MichelVH »

De bramen heb ik even snel gekookt met wat suiker tot een siroop (zaten nog wat harde tussen, dus voor zo eten niet heel lekker) en was lekker te drinken. Omdat hete dingen altijd zoeter smaken is het lastig proeven wanneer het puur genoeg is, maar een lepeltje af laten koelen werkt altijd wel.

@Anneke dat is een goed idee, weet niet of ik evenredig veel appelschillen kan vinden als ik een grote zak vlierbes heb, maar klinkt wel goed!

Michel
Bijlagen
Aangelengd tot limonade
Aangelengd tot limonade
WP_20160815_21_17_35_Pro.jpg (868.16 KiB) 3972 keer bekeken


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Anneke »

Hoi Michel, ik bedoel met "snippertjes" geen schillen, maar fijn gesneden appels, zeg maar stukjes die net iets groter zijn dan de vlierbessen zelf. Succes!


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door MichelVH »

Anneke schreef:Hoi Michel, ik bedoel met "snippertjes" geen schillen, maar fijn gesneden appels, zeg maar stukjes die net iets groter zijn dan de vlierbessen zelf. Succes!
Oh haha, beetje verkeerd gelezen! Dat is een goede tip :-) .


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Alder »

Ik heb ook een paar potten vliersap gemaakt, maar de eerste is alweer op ^-^
Het is nu weer appeltjestijd, de eerste appelmoes en appelcrumble is al weer gegeten. En in de schuur schuur staat nog een zak klaar.

Vandaag hazelnoten wezen rapen, leek me een goed moment na de weersomslag van vannacht. 1,5 kilo is een prima resultaat denk ik zo, en de bomen zijn nog niet leeg.
2016-09-16 20.06.01.jpg
2016-09-16 20.06.01.jpg (4.44 MiB) 3877 keer bekeken


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door herman744 »

Die zien er lekker uit. Mijn walnotenboom heeft last van bacteriebrand. Walnoten worden zwart en vallen veel te vroeg af. Half of heel verrot. De kauwen hakken er flink op los, alleen is het vaak vergeefse moeite.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Alder »

O zonde, een eigen walnotenboom is wel heerlijk natuurlijk. Hopen dat het maar bij 1 jaar blijft.

Ik weet in de buurt een tamme kastanje te staan, daar was ik ook langs gefietst. Er lagen er al een paar op de grond. Na het opensnijden vam schil en kastanjes bleken de kastanjes leeg. Alleen haartjes en lucht. Misschien geen andere boom in de buurt en dat hij niet kan zelfbestuiven?


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door MichelVH »

Vanochtend samen met Sander2000 en zijn vader naar de Amsterdamse fijnhouthandel gegaan, en toen ik vanaf zijn huis naar mijn huis terugfietste waren er langs het fietspad allemaal braamstruiken vol knalrooie bramen. ELKE braam op die hele plant was zacht, mierzoet en heb me daar een kwartier lang vol staan vreten ;D . Heb nou wel een beetje buikpijn maar dat is het op zich wel waard ;D . Ik moest ook op tijd thuis zijn, we gingen naar mijn opa en oma, toen ik verder fietste zat ik echt mezelf te bedwingen om nóg meer te gaan eten, "niet naar rechts kijken, niet naar rechts kijken" ;D . Was wel leuk, een wielrenner stopte en vroeg of ik iets zocht, heb 'm uitgelegd wat ik aan het doen was, en hij begon er ook van te eten :D .


Vollgas Voraus!
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door oud deelnemer 4 »

Afgelopen 2 dagen met Duitse bushcrafters op pad geweest in de bossen hierzo op zoek naar vooral paddenstoelen. het droge weer heeft het bos erg droog gemaakt en dus waren er relatief weinig zwammen te vinden , helaas. toch hebben we nog genoeg zwammen gevonden om er 's avonds een lekkere paddenstoelen maaltijd uit te koken. de bramen zijn hier in het zuiden al lang weg, de vlier staat er nu prima voor al zijn de de bessen die aan de vliertakken die direct in de zon hangen erg droog. hazelnoten beginnen ook aardig te vallen en zal zeker deze week 'n kilootje of 2 -3 gaan rapen rapen.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Alder »

Ja de bramen hier zijn ook grotendeels wel over. Jos, weet jij iets van wat er met de kastanje kan zijn?
Herman had het pas over de sleedoorn, ik heb er ook een paar van de stuik gesnoept en er waren genoeg bessen bij die niet echt wrang waren. De meesten wel trouwens, ik ga later in het jaar nog wel eens langs.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Wat valt er te eten uit het bos vandaag ?!

Bericht door Martin Outdoors »

Vandaag ben ik een heleboel beuken tegen gekomen maar slechts een stuk of 10 nootjes kunnen vinden die tussen de honderden lege vliesjes lagen waar niks in zit terwijl de vliesjes wel dicht zaten, je kon ze platdrukken want er zat alleen lucht in.
Die 10 waren gelukkig erg lekker :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie