hardlopen op minimalistisch schoeisel

Gebruikersavatar
marcus
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 jan 2010, 22:25
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door marcus »

Ik ben inmiddels zo'n anderhalf jaar aan het experimenteren met hardlopen op minimalistisch schoeisel. (Met minimalistisch schoeisel bedoel ik schoeisel zonder demping). De reden hiervoor is voornamelijk historische interesse. Ik neem aan dat mensen vroeger op blote voeten liepen of heel eenvoudig schoeisel droegen zoals zelfgemaakte moccasins of sandalen. Ook vermoed ik dat ze hier regelmatig op hard liepen, bijv. tijdens de jacht, en ik vroeg mij af hoe dat voelt.

Hier een kort verslag van enkele typen minimalistisch schoeisel waarmee ik geëxperimenteerd heb.

Vibram 5 Fingers
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ongeveer zeventig keer hardgelopen op Vibram 5 Fingers, model Classic (gekocht bij Bever in okt. 2009 voor € 85). Deze 'schoentjes' zijn redelijk lastig aan te doen omdat je tenen niet altijd in de compartimentjes willen - met name je kleine teen - maar als je ze eenmaal aan hebt, zitten ze prima en beschermen ze je voet uitstekend tegen steentjes en dergelijke. Je kunt er mee rennen op praktisch iedere ondergrond, ook in de regen of in een dunne laag sneeuw (kan glad zijn). In de winter kreeg ik wel soms last van koude voeten (koudste dag was -7 C). Ik heb er inmiddels vijf halve marathons mee gerend (halve marathon is 21 km) waarvan drie in wedstrijdverband en redelijk veel kortere afstanden waaronder een aantal 10 km wedstrijden. Het blijkt dat je best snel gaat op de Vibram 5 Fingers: vorige week zondag liep ik in Leiden de halve marathon in 1 uur en 28 minuten en een week eerder, in Tilburg, liep ik de 10 km in 38 minuten. Na de meeste runs voelden mijn voeten en benen prima, afgezien van spierpijn en soms een beetje pijnlijke voetzolen. Mensen kijken je overigens wel vaak na op straat met deze schoentjes, net als trouwens met het andere minimalistische schoeisel, maar dat is niet erg natuurlijk :-) Meer product-info: www.vibramfivefingers.com

Invisible Shoes sandalen
Afbeelding

April vorig jaar kocht ik deze sandalen online als zelfbouwpakket bij het Amerikaanse Invisible Shoes van Steven Sashen (ca. € 25 incl. shipping). Hij noemt ze overigens Huaraches naar de tradionele sandalen van de Tarahumara indianen uit Mexico. Ze bestaan uit een dunne rubberen Vibram zool (4 mm) en wat nylon koord en je zet ze in een middagje in elkaar. Het is best even puzzelen met de binding (er zijn verschillende methoden - op bovenstaande foto staat de 'traditionele' binding) en de strakte hiervan. Ik heb er in totaal acht keer op hardgelopen op de weg (maximale afstand 13 km), waaronder één keer in de regen, en dat ging behoorlijk. Het benaderd het lopen op blote voeten het meeste van al het schoeisel dat ik geprobeerd heb. Ik kreeg wel een beetje last van het schuren van het nylon koord tussen mijn tenen en vlak naast mijn wreef. Dit ging wat beter toen ik het nylon koord verving door een leren versie en gaat wellicht helemaal weg als je wat meer eelt hebt op je voeten. Een ander probleem is dat ik last kreeg van blaren onder mijn voeten, voornamelijk vlak voor mijn tenen. Waarschijnlijk moet ik de afstanden en snelheden rustiger opbouwen met deze sandalen. Meer product-info: http://www.invisibleshoe.com/

Luna sandalen
Afbeelding

Deze sandalen kocht ik als zelfbouwpakket in maart dit jaar bij de Amerikaanse Luna Sandal Company van Barefoot Ted (ca. € 40 incl. shipping). Dit bedrijf heeft verschillende typen sandalen en ik kocht de Original Luna met leren veters, 6 mm Neopreen zool met daarop een stuk suede leer. Ook deze sandalen zet je in een middag in elkaar en je kunt dezelfde bindingmethoden gebruiken als bij de Invisible Shoes sandalen (op de foto wederom de 'tradionele' binding). Ik heb er pas drie keer op hardgelopen op de weg (maximale afstand 12 km), alle keren in zonnig weer, en dat ging behoorlijk. De Luna's zitten comfortabeler dan de Invisible Shoe sandalen (dikkere zool, leren voetbed, dikker bindkoord) alleen ook bij deze sandalen had ik soms last van het schuren van het koord en blaren op dezelfde plek als bij de Invisible Shoe sandalen. Ook hier moet ik waarschijnlijk rustiger opbouwen. Barefoot Ted schrijft op z'n site dat eind vorig jaar de Amerikaan Patrick Sweeny een 10 km race in Californië won op Luna Sandals in 33 min. dus je kunt er in principe hard mee lopen. Meer product-info: http://lunasandals.com/

Blote voeten
Afbeelding

November 2009 ging ik voor het eerst hardlopen op blote voeten in Amsterdam. Ik vond het een heel bijzondere ervaring waarbij je heel bewust wordt van waar je loopt. Verbazingwekkend was dat het redelijk goed te doen was op veel verschillende soorten ondergrond (stoeptegels, asfalt, fietspad, gras, aarde) en dat het redelijk snel went. Sommige soorten ondergrond zijn echter vervelend zoals grind en ruwe stenen en daar wen je ook niet snel aan. Ik heb inmiddels zo'n 20 keer hardgelopen op blote voeten (meestal 6 km en max. 8 km) maar wel op een enigszins 'voetvriendelijk' parcours in het park  (voornamelijk stoep, autoweg, gras en wandelpad). In het begin kwam ik meestal thuis met tintelende voeten en lichte blaren maar na verloop van tijd werd dit beter. Ook voelde ik vreemdgenoeg steeds een beetje een psychologische barrière om zonder schoenen naar buiten te gaan. Op het laatst liep ik echter bijna net zo snel als vroeger met hardloopschoenen. Dat je snel kan gaan op blote voeten is natuurlijk al eerder bewezen door bijvoorbeeld de Ethiopiër Abebe Bikila, die op de olympische spelen van 1960 in Rome, op blote voeten goud won op de marathon (in 2 uur en 15 min).

Blessures
Misschien vraag je je af of het niet blessuregevoelig is om hard te lopen zonder dempende schoenen. Het is in ieder geval iets waar je heel voorzichtig mee moet beginnen. Ik had in het begin veel spierpijn in mijn kuiten (nog steeds af en toe), pijnlijke voetzolen en blaren en ik heb een paar maanden met pijnlijke achillespezen gelopen.

Aan de andere kant blijkt uit onderzoek van Harvard wetenschapper Daniel Lieberman dat de schokken die je lichaam ervaart bij het lopen op blote voeten, erg meevallen. Hij schrijft dat de meeste mensen die hardlopen op sportschoenen, bij iedere stap een kortdurende schokpiek ervaren omdat ze op hun hiel landen (en deze schokgolf wordt slechts deels opgevangen door de demping in de hak van de schoen). Mensen die op blote voeten (of minimalistische schoenen) hardlopen daarintegen, ervaren deze kortdurende schokpiek niet omdat ze op hun voorvoet of midvoets landen.

Het zou dus zelfs kunnen dat je door hard te lopen op blote voeten (mits je spieren en voeten hier aan gewend zijn) je een kleinere kans op blessures hebt dan met hardlopen op sportschoenen. Dit laatste is echter nog niet wetenschappelijk aangetoond. Voor meer info zie Lieberman's website: http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/

Tot zo ver mijn ervaringen. Experimenteer je ook het hardlopen op minimalisch schoeisel, laat even weten hoe het bevalt!

Groet, Marc.


Vrijbuitert

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door Vrijbuitert »

Ben persoonlijk niet meer zo'n hardloper, in ieder geval niet veel meer dan 5 km rennen.

Privé doe ik het eigenlijk nooit meer, voor de baas wel bijna wekelijks.

Mijn eerste paar hardloopschoenen kocht ik bij een sportzaak, werd nergens naar gekeken. Had die dingen na een jaar versleten, dus ben toen naar de net nieuw geopende (en inmiddels al weer gesloten) Runnersworld geweest. Daar mijn loop gefilmd met camera en aan de hand daarvan schoenen uitgezocht (heb ze nog steeds).

Toen ik later in het leger ging heb ik daar vergelijkbare schoenen, maar van een ander merk gekregen.

Ik denk niet dat ik ooit echt zal gaan hardlopen op blote voeten, maar dat wel eerder dan met minimale schoeisel.

Los van het feit dat ik me afvraag of hardlopen wel zo goed is als men wil doen laten geloven (en dan met name de wedstrijden en (halve) marathons), loop ik ook liever gewoon normaal. Meestal met kisten aan, maar (met name op het strand) ook op blote voeten. In bos ook wel eens geprobeerd, maar vind denappels, takjes en ander spul niet zo prettig onder de voeten.

Thuis loop ik buiten wel regelmatig op blote voeten...


woodcraftsurvival

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door woodcraftsurvival »

[quote="Vrijbuiter-GJC"]
Ben persoonlijk niet meer zo'n hardloper, in ieder geval niet veel meer dan 5 km rennen.

Privé doe ik het eigenlijk nooit meer, voor de baas wel bijna wekelijks.

Mijn eerste paar hardloopschoenen kocht ik bij een sportzaak, werd nergens naar gekeken. Had die dingen na een jaar versleten, dus ben toen naar de net nieuw geopende (en inmiddels al weer gesloten) Runnersworld geweest. Daar mijn loop gefilmd met camera en aan de hand daarvan schoenen uitgezocht (heb ze nog steeds).

Toen ik later in het leger ging heb ik daar vergelijkbare schoenen, maar van een ander merk gekregen.

Ik denk niet dat ik ooit echt zal gaan hardlopen op blote voeten, maar dat wel eerder dan met minimale schoeisel.

Los van het feit dat ik me afvraag of hardlopen wel zo goed is als men wil doen laten geloven (en dan met name de wedstrijden en (halve) marathons), loop ik ook liever gewoon normaal. Meestal met kisten aan, maar (met name op het strand) ook op blote voeten. In bos ook wel eens geprobeerd, maar vind denappels, takjes en ander spul niet zo prettig onder de voeten.

Thuis loop ik buiten wel regelmatig op blote voeten...
[/quote]

Hardlopen is idd niet zo goed als er wordt verteld, om je conditie op peil te houden is het wel goed maar doordat ik ruim 20 jaar heb hardgelopen tot in wedstrijdsverband toe zijn mijn knieeen al vroegtijdig versleten. Tegenwoordig ga ik dan maar voort fietsen, je moet wel 2x zo lang fietsen als dat ej hardloopt om het zelfde te bereiken maar voor je lichaam is het stukken beter.

groetjes Michel


Gebruikersavatar
Jaco
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 apr 2011, 13:16
Locatie: Enkhuizen

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door Jaco »

Interessant verslag.

Ik heb eens iets gehoord over op je tenen hardlopen. Is dat hierbij ook van toepassing? Aangezien de demping in je hak/hiel behoorlijk minder is als met (hardloop)schoenen.


''Bushcrafter'' under construction :D
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door obiwanjacobi »

Fox walking is een manier van lopen die gebruikt kan worden voor sluipen / jagen.

Fox Walking and Wide Angle Vision - Part 1

Fox Walking and Wide Angle Vision - Part 2


Als je dit versnelt krijg je fox-running. Lijkt mij iets dat je wilt leren als je op blote voeten gaat rennen. ;D


Awareness- Fox Running
Laatst gewijzigd door obiwanjacobi op 22 mei 2011, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 1537
Lid geworden op: 14 apr 2011, 22:02
Locatie: Gemert

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door Thom »

Intressant,  cody doet het ook;D

Maar het zou natuurlijk moetten kunnen sommige dieren doen het ook. Mischien is het eelt bij ons wel vergroeit?

Groetjes Thom


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door David »

Mooi verslag.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Dode Bever
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 mei 2011, 20:30

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door Dode Bever »

In bewoonde omgeving hardlopen  zonder zolen zou ik zelf nooit doen in verband met de veiligheidsrisicos, de meeste bewoonde gebieden zijn nogal vervuild.

Vanuit historisch oogpunt gezien waren er maar weinig volkeren die op blote voeten liepen. Moccasin-achtige schoenen waren wijdverspreid, maar het ligt helemaal aan de tijdsperiode en de regio. De romeinen gebruikten al dikke laarzen met dikke zolen en ijzeren spijkers, 2000 jaar terug. Stammen die in junglegebieden wonen dragen vaak nauwelijks schoeisel, omdat  primitief schoeisel weg rot waar je bij staat in een tropische omgeving.

Hardloopschoenen hebben speciale demping voor een reden: spaar je benen, ze moeten nog lang mee...  Ik loop zelf regelmatig hard op zeer primitief schoeisel, ook met volle uitrusting,  en het is gewoon niet leuk. In privé setting draag ik altijd sportschoenen bij het hardlopen en het scheelt een hoop.


oud deelnemer 4

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door oud deelnemer 4 »

deze staat al ergens op het fora maar kon hem niet meer zo snel vinden

http://www.ted.com/talks/christopher_mcdougall_are_we_born_to_run.html


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door David »

Ik zag in de krant een stukje over de Iguaneye.

Als ik de modellen bekijk meer gericht op de dames in Parijs dan bushcrafter ;-) Ook gezien de verkrijgbare maten (36-39).
Maar ja, onder het mom van "out of the box thinking" en passen bij het onderwerp wou ik het jullie niet onthouden.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Pat Finder
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 apr 2012, 15:31
Locatie: Brasschaat België

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door Pat Finder »

Vind persoonlijk het 'bewust' lopen/wandelen het grote voordeel van barefoot gaan.
Heb nu al een paar jaar een paar FiveFingers Bikila-schoenen, niet om te rennen/lopen, maar om te wandelen.
Je voelt dan wel alles, maar er steekt niets in je voetzolen.
En je plaatst je voeten veel bewuster, zoals Cody ook aanhaalt, waardoor je je spiergroepen veel efficiënter en actiever gebruikt.

Wandel ook regelmatig volledig blootvoets, maar soms hangt er dan zo'n rotzooi aan je voeten, dat je er zelfs schrobbend niet afkrijgt.

En als ik dan in de winter schoenen draag, liefst zo licht mogelijk.
Heb een paar sets 'echte' schoenen van Crocs (jaja, ze hebben ook gewone schoenen), die wegen zo goed als niets.

Afbeelding


Greetzzz
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door randoloup »

Ik loop wel eens op blote voeten door het bos, maar dan wel ver buiten de veel bezochte paden.


http://www.randoloup.com/nl/?p=340

Zolang je het terrein kent en ziet waar je je voeten neerzet, is het te doen. Veilig is punt twee, maar er zijn tegenwoordig prettige sandalen/lage schoenen voor voettochten.


Gebruikersavatar
gamatic
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 okt 2012, 14:48
Locatie: aalsmeer

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door gamatic »

Ik loop op Vivo barefoot Aqua lite, zeer minimalistische schoen. Hiervoor altijd op de sportschoen met superveel demping en weet ik veel wat voor onzin er allemaal op zat gelopen. Zoveel last van blessures gehad, rug en knieën dat ik bijna overwoog te stoppen met rennen.  Totdat dat ik het barefoot running ontdekte, je moet er even aan wennen dat je op een andere manier rent maar ik heb geen blessures meer.  :-)


huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door huckelberry »

bedankt voor het posten #024#
ik heb in het verleden best veel op blote voeten gelopen en afstanden gerend.
je ervaart de wereld dan echt een stuk anders.

ik leerde meer vering uit mijn voet te halen(heeft wel flink wat kuiten spierpijn opgeleverd), en kreeg uiteindelijk minder lest van gewichten.
ook leerde ik heerlijk stil te sluipen.
ook leerde ik mijn tenen en voeten weer kennen als een handig stukje gereedschap, dingen vastklemmen klimmen ed.

ik had in die tijd zo'n laag eelt op mijn poten dat zelfs rennen door centrum r'dam weinig problemen opleverde.
ook ging ik rustig op blote poten door uitgaansgebieden.
je moest af en toe wel een stukje glas  uit je poten vissen, maar dat was zo gebeurd en kwam weinig voor.
distels zijn echter altijd een probleem gebleven, en die zijn ook een stuk lastiger uit je poten te vissen, en om een of andere vage reden lijken ze altijd de zachtere delen van je voetzool te kunnen vinden :-(
oesters bleven helemaal zeer gevaarlijk die sneden zonder probleem door de dikke eeltlaag heen bloede als een maloot en duurde heel lang voordat het weer een beetje goed op te lopen was(je leerde wel om gewoon door te lopen en de plek van de wond te ontzien)

tijden het lopen leerde ik zelfs om tijn=dens het plaatsen van de voet al te voelen wat eronder zat en hierop in te spelen door geen druk op scherpe voorwerpen te plaatsen.
lopen door modder is ook een aparte gewaarwording
per ongeluk stappen in een verse warme hondendrol die tussen  je tenen door omhoog kringelt helemaal #025#

nu  :'(ben ik door het huisje boompje beestje meedraaien in de maatschapij  weer flink door de schoenen verziekt.

mischien zijn de schoentjes die jij hier laat zien wel een leuke tussen oplossing.
hoe doen die dingen het bij distels en oesters?


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hardlopen op minimalistisch schoeisel

Bericht door jaspertimm »

Ik heb ze 2 jaar geleden ook eens gemaakt. Ik was echt benieuwd hoe ze liepen.
Ik liep er toen echt heel heel veel op!


Afbeelding

Heel wat dagen zelfs door NY gelopen aan een stuk door. Op een gegeven moment voelde ik het wel in mijn achilleshiel inderdaad en je hak ook. Ik liep toen ook wel erg veel, en in eens heel veel op je voorvoet landen (doe je van zelf wel). Attans bij mij ging het best vanzelf.
Afbeelding


Nu gebruik ik ze altijd als vervanger voor slippers. Ik liep altijd graag op slippers, maar dit soort schoentjes vind ik al helemaal relaxed. Rennen doe ik eigenlijk niet. Heel sporadisch, maar nooit op deze schoenen!


Wel gaaf om te zien dat het jou goed afgaat Mark! Leuke post!


Plaats reactie