Hoe goed slaap je in het bos?

Hoe bouw jij je kamp op wat waar en waarom ?
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Bill »

Zie foto en specs. van een zelfgemaakte slaapzak van een wollen deken:

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2013/09/slaapzak-maken-van-wollen-deken.html

Groet, Bill


oud deelnemer 5

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door oud deelnemer 5 »

Persoonlijk slaap ik heerlijk in het bos, maar een soort onderbewustzijn is nog wel steeds aanwezig bij mij.
Bij een mogelijke vorm van gevaar ben ik direct klaar wakker.

Zal wel een overblijfsel zijn van een oud verleden. ;D


Mors

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Mors »

eerste nacht en evt tweede nacht niet zo geweldig (alert, grrr balen, wou ook dat ik zo'n mega pitter was) maar daarna meestal ok.

acht ieder beesie zit weer anders in elkaar...

zelfs mijn honden slapen allemaal weer anders :)
kep bv een teckel die altijd uitslaapt s ochtends en nogal waaks is en een Friese stabij die s ochtends meteen wakker is en van alles wil gaan doen.
Ook die Friese stabij slaapt de eerste nacht buiten in den  vreemde niet meteen goed, erg alert, en licht slapen,  en s ochtends eropuit om tijdens slapend baasje lekker rond te snuffen ;D


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="Bill"]
Zie foto en specs. van een zelfgemaakte slaapzak van een wollen deken:

http://dezelfredzamebuitenmens.blogspot.nl/2013/09/slaapzak-maken-van-wollen-deken.html

Groet, Bill
[/quote]

Interessant. Ik hou er zelf meer van de deken plat te laten zodat je deze nog voor andere dingen kan gebruiken. Ik lig zelf altijd diagonaal in de deken - dat lijkt net wat meer ruimte op te leveren.

Ik ben heel langzaam ideeen aan het ontwikkelen om met wat touwtjes of klitteband op strategische plekken een multifunctionele deken te maken die je als jas kan dragen en die je om je heen kan wikkelen. Als ik er ui ben dan wil ik proberen om van twee lagen fleece de deken te maken.


on-topic:

De eerste nacht is meestal niet zo goed. Daarna ben ik wel een paar keer wakker 's nachts (vaker dan thuis) maar slaap dan ook weer snel in. Soms ga ik in de hangmat liggen om even mijn rug te ontzien (na werken in het bos) en wordt ik zomaar een paar uur later wakker! ;D Ja dan schiet het werk ook niet op natuurlijk.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Ramon
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 nov 2010, 20:39

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Ramon »

thuis slaap ik vast. in het bos slaap ik nog vaster.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Een pan's hobby kok »

Thuis slaap ik onder druk en in het bos in etappes.  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
scorpion480
Berichten: 170
Lid geworden op: 08 jun 2012, 09:31
Locatie: Hoogezand

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door scorpion480 »

Als m'n slaapzak droog blijft, slaap ik heerlijk buiten...  :-\


Enjoy!
Gr. Ronald (var-skog.nl)
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Robbe »

[quote="scorpion480"]
Als m'n slaapzak droog blijft, slaap ik heerlijk buiten...  :-\
[/quote]

Niet te veel bier drinken dan, hè...  ;D


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Bill »

Even off topic als het mag

@obiwanjacobi,

Ik denk dat je met een losse, wollen deken meer kan, zoals jij al aangeeft: om je heen slaan overdag en 's nachts erin slapen. Ik gebruik mijn wollen slaapzak vooral als ik naar een vaste stek ga. Voor een hike gebruik ik ander materiaal.


Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Wendy Dready »

Op kanotochten slaap ik ook ik de 1ste nacht onrustiger,sneller wakker..de dagen erna schrik ik alleen nog wakker van harde geluiden...met name grote dieren dus...en dat moet ook want ik ga expres in de buurt van een drinkplaats of wildspoor hangen om dieren te zien of horen.. ben nog opzoek naar een sterk rood licht om de dieren die mij wakker maken te kunnen zien zonder ze af te schrikken.. (nachtkijker is me te duur)

Ik heb 2 dikke fleecedekens op elkaar gelegd...2 lange en 1korte zijde dichtgestikt..in de zomer mijn slaapzak..in de winter gaat ie in mijn winterslaapzak..gewicht en follume vallen mee.


Every little thing gonna be alright.
maninhetgroen63
Berichten: 80
Lid geworden op: 13 mei 2013, 15:49

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door maninhetgroen63 »

[quote="Wendy Dready"]
Ik heb 2 dikke fleecedekens op elkaar gelegd...2 lange en 1korte zijde dichtgestikt..in de zomer mijn slaapzak..in de winter gaat ie in mijn winterslaapzak..gewicht en follume vallen mee.
[/quote]
Heeh Wat een goed idee. Misschien leen ik het wel van je. Heb je eerst gestikt en daarna omgkeerd? En komt er door het stiksel geen kou/vocht naar binnen? Fleece vind ik een heerlijk materiaal maar niet voor bij een kampvuurtje.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Sander2000 »

[quote="maninhetgroen63"]
Heeh Wat een goed idee. Misschien leen ik het wel van je. Heb je eerst gestikt en daarna omgkeerd? En komt er door het stiksel geen kou of vocht naar binnen? Fleece vind ik een heerlijk materiaal maar niet voor bij een kampvuurtje.
[/quote]

Wat jij noemt is een goed idee. Om het nog mooier te maken en waarschijnlijk ook iets warmer kan je nadat je het binnenstebuiten hebt gekeerd er nog een keer overheen naaien.
Als je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel, hij heet volgens mij de 'French Seam'

Edit: Kijk hier is: http://www.sewdelicious.com.au/2012/09/different-types-of-seams.html



Gr, Sander


Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Wendy Dready »

Hey bedankt voor de tip Sander,
Binnenstebuiten had ik hem al gekeerd, maar inderdaad kan ie nog wel een extra stiklaag gebruiken...


Every little thing gonna be alright.
Sosteve
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 sep 2018, 23:34

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Sosteve »

willem zuyderduyn schreef:Als ik in het bos slaap wordt ik altijd snel wakker van langs lopende beestjes, krakende taken en piepende uilen en dergelijke. Ergens diep van binnen zit toch iets in mij wat mij extra alert houdt.

Nu was ik afgelopen vrijdagavond in de Biesbosch op de Paardekop, en daar sliep al iemand. Op de kant lag een witte kano en een snurkend persoon lag  onder een tarp te slapen. Toen ik aankwam (mijn kano lag aan de andere kant, dus ik kwam uit het bos) heb ik vrij luid staan roepen omdat ik weet dat als daar plotseling iemand uit het bos komt, dan schrik je je lam, want daar komt nooit iemand anders vandaan. Ook toen ik bij het kampvuurtje stond heb ik nog even tegen de tarp staan praten, maar de persoon was niet wakker te krijgen. Uiteindelijk ben ik maar gewoon weggegaan, maar ik was wel enigszins verbaasd over hoe vast hij sliep.

Hoe diep en rustig slapen jullie? Ik ben al wakker als er iemand 50 meter verderop langsloopt, terwijl ik thuis met een emmer koud water nog niet wakker wordt
gewoon met mijn ogen dicht ;D


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hoe goed slaap je in het bos?

Bericht door Roely »

Ik slaap prima, wel altijd met een flink mes voor het grijpen. Dus ja heel slim om me niet te besluipen.

Ik gaf mijn kids toen ze klein waren ook altijd oordopjes voor al die vreemde geluiden, dat werkte echt perfect voor hun. En zelf zou ik niet met oordopjes durven slapen. Ben een controle freak.

Maar ja ik kan wel heel Stoer doen, maar menig maal dat de Kids al wakker waren terwijl ik vrolijk door sliep, dus zo waaks ben ik dan ook weer niet ;D
Hoewel mischien in je onderbewustzijn dat dat toch bekende geluiden zijn.
Zo gaat het thuis ook, als mijn vrouw snachts eruit gaat is er niks aan de hand, maar als ze dit zo zachtjes mogelijk probeert te doen kan ik ineens in een vechthouding opspringen uit mijn slaap.
Helaas een ziekelijke afwijking, laatst bijna een logerend vriendinnetje van mijn zoon geslagen die door het huis heen sloop. :-(

Ik kan het niet onderdrukken , ik heb mijn eigen vrouw ook een flink aantal keren bijna geslagen. Dus die laat der eigen wel horen op een veilige afstand. Deswegens slaap ik ook niet meer met een mes op mijn nachtkastje. Vroeger nam ik een nieuw mes nog weleens mee naar bed, op een dag wilde ik mijn eigen vrouw daar ook half slapend mee te lijf gaan.

Het is wel minder geworden door ander werk, maar met mijn schoondochter was vorige maand nog. Ik schaamde me echt kapot.


Plaats reactie