G1000 + Greenlandwax

Alles met betrekking tot onderhoud van je uitrusting.
chris2
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2013, 22:01

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door chris2 »

Ik smeer met de greenlandwax altijd in één keer mijn barend trousers broek in. Ik pak de blok wax, wrijf hem over de stof tot deze wit is, en verwarm deze met een strijkijzer op de laagste stand tot de wax in de stof trekt. Net zoals ze bij Fjallraven op youtube doen! Een broek geheel waxen is dan echt wel in max. 15 min gedaan hoor!!! ;-)

(Na 3 a 4 wasbeurten op 30 graden weer herhalen om de broek waterafstotend te houden!)
Laatst gewijzigd door chris2 op 09 dec 2013, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door oud deelnemer 4 »

@chris2
inderdaad dat is voor mij ook DE manier om het te doen, gaat snel en is erg makkelijk te doen.


Roki
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Roki »

Ik ben nog aan het twijfelen tussen de Vidda Pro met of zonder Hydratic,
ik zou hem voornamelijk gebruiken voor in de tussenseizoenen in Scandinavië, Groot-Brittanië en Oost-Europa,
het kan dus wel al eens goed regenen in die streken maar of ik daarvoor echt een volledig waterdichte broek nodig heb weet ik niet goed, is een goed gewaxte G1000 broek voldoende denk je?


"If we follow nature as our guide, we will never go astray." -Cicero
GJB
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 nov 2013, 01:45
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door GJB »

De G1000 is waterafstotend en mits goed in de wax kan best tegen een buitje regen. Echter als je van plan bent om meerdaagse tochten te maken in regenachtig gebied dan zou ik toch voor een ademende waterdichte broek, of je neemt een vidda pro aangevuld met een goede regenbroek


Leave nothing but footprints, take nothing but memories (pictures)
Sgt_Bear

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Sgt_Bear »

Er schijnt hier een hardnekkige perceptie te zijn dat je G-1000 waterdicht kan krijgen. Dit is pertinent niet waar. De g-1000 in combinatie met de greenlandwax wordt hooguit waterafstotend.

De wijze waarop ik het gebruik: ik strijk de kleding warm met een strijkbout.
Vervolgens pak ik de blok en wrijf deze zo frequent over de kleding dat je er een vale laag (vd wax) op de kleding zichtbaar is.
Vervolgens strijk ik de wax in de kleding.
Dan strijk ik nogmaals maar nu per segment de kleding warm. Dus onder de knie vd broek bv en dan de wax weer er over en strijk ik het weer in.
Dan bovenbeen, wax erover en instrijken.
Zo ga ik dan over het hele kleding stuk.
Er zitten dan 2 lagen wax in het kledingstuk.

Let er op dat je de waxblok in meerdere richtingen wrijft zodat de wax goed in het textiel terecht komt.

Maar nogmaals, waterdicht wordt het nooit.


Roki
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Roki »

Ok ik begin het te begrijpen  ^-^
Het is namelijk nogal verwarrend door de termen 'waterafstotend', 'waterbestendig' en 'waterdicht' die nogal vaak door elkaar gebruikt worden bij deze broeken.  ;D
Ik denk dat ik het op veilig ga spelen en de Hydratic versie zal aanschaffen zodat ik in Schotland niet verrast wordt door langdurige hevige regenbuien en dus 8 dagen met een doorweekte broek zou moeten rondlopen.
Maar ook bij deze Hydratic versies is het waarschijnlijk aangeraden dat je deze goed waxt waarschijnlijk.


"If we follow nature as our guide, we will never go astray." -Cicero
Sgt_Bear

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Sgt_Bear »

Ik zou niet gaan voor een regenbroek die je moet waxen. je krijgt ze nooit echt goed waterdicht en als je dat wel krijgt slijt het er vrij snel weer af en ben je weer de sjaak. En de wax er in de bush weer in krijgen is een leuke uitdaging.
Heb ooit een survivaltraining in Schotland moeten doen zónder regenkleding, toen was ik aardig zielig hoor. ;)
Zéker als je flink gaat stekkeren zou ik voor lichtgewicht broeken van gore-tex of ander WATERDICHT materiaal gaan.


Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Silverback »

G1000 + wax is goed waterafstotend! Alleen, komt het water er eenmaal door heen, dan loopt het aan de binnenkant van je broek regelrecht naar beneden, in mijn geval mijn werklaarzen in. Goede tip, wax de hele broek tot bovenaan toe! Bij stugge stof (heavy dutty) en intensief gebruik moet je regelmatig waxxen. Na een dagje door struikgewas en hoog gras lopen slijt de wax van de stof af!


Roki
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Roki »

Ik heb gehoord dat de Hydratic broeken nogal zwaar zijn en veel te warm zijn als het wat mooier weer wordt...
Ik ga ze vrijdag allebei eens uitproberen in de winkel en ik zie wel wat er van komt  ;D
Maar voorlopig ligt de voorkeur toch bij een gewone G1000 die ik voor ik naar Schotland vertrek toch zeer goed zal waxen
Laatst gewijzigd door Roki op 21 jan 2014, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.


"If we follow nature as our guide, we will never go astray." -Cicero
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door jenniskens »

Een broek van G-1000 neemt de vezel weinig of geen vocht op en droogt heel erg snel door het materiaal in combinatie met de was.
Dat is er het grote voordeel van.  ;-)


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
chris2
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2013, 22:01

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door chris2 »

Gewoon een G1000 broek kopen (advies is het model barands trousers, die is namelijk onverkort) en desnoods een goedkope regenbroek van de Lidl of Aldi voor een tientje erbij voor als het echt hard gaat regenen.

Mijn G1000 Barend trousers gaat al jaren mee, en dat bij bijna dagelijks gebruik in zware omstandigheden.


Sgt_Bear

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Sgt_Bear »

De Barents gaat fjallraven nog es de kop kosten whahaha mensen hoeven nooit meer een nieuwe te kopen. ;-)
Mijn oudste Barents is 15 jr oud en als ik m gewaxt heb ziet ie er uit alsof ie zo uit de winkel komt.


Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Silverback »

Sgt-bear, maar er zijn verschillende kleuren, dus blijft het echt niet bij 1 zo'n broek hoor  :P


Sgt_Bear

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door Sgt_Bear »

Whahaha ja idd.....De fijnste trekking broek die FR ooit gemaakt heeft is de Keb.
Uitgeroepen tot beste outdoorbroek van 2011. Daardoor in 2012 vrijwel niet leverbaar geweest, Fjallraven kreeg de productie gewoon niet op peil met de vraag naar dat ding.
Absoluut mijn lievelingsbroek, heb er nu 1 en ben aan het sparen voor nr 2


chris2
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 nov 2013, 22:01

Re: G1000 + Greenlandwax

Bericht door chris2 »

[quote="Sgt_Bear"]
Whahaha ja idd.....De fijnste trekking broek die FR ooit gemaakt heeft is de Keb.
Uitgeroepen tot beste outdoorbroek van 2011. Daardoor in 2012 vrijwel niet leverbaar geweest, Fjallraven kreeg de productie gewoon niet op peil met de vraag naar dat ding.
Absoluut mijn lievelingsbroek, heb er nu 1 en ben aan het sparen voor nr 2
[/quote]

Ik heb die Keb van FR in mijn handen gehad, maar vond hem een beetje soft en had het idee dat deze lang niet zo hufterproof is als de barends. De aanhechting stretch met de G1000 stof kan nooit supersterk zijn, maar dat is een vermoeden. Vandaar niet tot kopen over gegaan... Zag nieuwe barends voor 102 euro bij firstcarecompany te koop staan, geen geld aangezien ze meestal iets van 132euro kosten geloof ik.


Plaats reactie