Instinctief schieten

Maken van bogen en pijlen, schutterstechnieken, ervaringen
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Instinctief schieten

Bericht door jenniskens »

Ook toen hadden ze alle toeters en bellen net misschien iets minder verfijnd maar zeker net zo geavanceerd.
Ook compound bogen met scoop enz, buttens - klikers - realeas enz.
Dat werd toe al algemeen gebruikt dus vreemd dat je dat nooit gezien hebt.
Er waren enkele verenigingen die op de traditionele manier schoten maar ook die vallen onder de handboog bond.
Wilde verenigingen waren er ook maar zeker op de hoogte van de stand van technologie.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

niet elke vereniging heeft dezelfde mentaliteit. bij ons is ook het merendeel houtschutter, met een gewone boog. van de 50 leden zijn er ongeveer 10 die hoofdzakelijk met een vizier schieten. sommige hiervan hebben echter ook wel een houten boog die ze soms gebruiken.

het hangt dus ook sterk van de vereniging af. in het zuiden van het land zijn er zowiezo meer verenigingen, dus kans is groter dat je bij een voornamelijk houtvereniging kan aansluiten.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Instinctief schieten

Bericht door J@siu »

@ Meatloaf
Vlgs. mij heb jij vorig jaar ergens  in Valkenswaard nog een wedsrijd geschoten ??  ... toch ?
daar was ook aanwezig  prins bernhard vereniging (als ik me niet vergis he)

die leden schieten ook met houten bogen , mogelijk een enkeling met die uitgebreide

@gebert,
ik heb daar in ieder geval nooit iets anders gezien dat Hout ...
ben er lid geweest van 1986 tot 1990 ...
toen werd er een kleine geboren, en mocht (lees moet  >:D) ik stoppen met schieten  ::)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

Ik schiet zoveel wedstrijden ik hou niet bij welke verenigingen er zijn en waar ze zijn Jan, schiet regelmatig rond valkenswaard/eindhoven. mierlo, bergeijk, lierop, over 2 weken in nuenen.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Instinctief schieten

Bericht door J@siu »

@ Meatloaf,
laat eens weten waar, en wanneer  in Nuenen ..  ;-) via PM
mogelijk kom ik eens kijken ... ;-)
Nuenen is niet zover weg van Ehv. ...


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 jan 2011, 18:06
Locatie: Herten

Re: Instinctief schieten

Bericht door Rens »

Hout, compound of recurve flat bow of long bow. Het zijn allemaal bogen. Bij de een ligt de moeilijkheid op een negen of tien schieten, bij de andere op hoeveel tienen je schieten en de ander of je het doel wel raakt!! Een ding hebben ze allemaal gemeen, het hangt allemaal af van de vaardigheid van de schutter. Ik denk dat je de disciplines niet met elkaar moet vergelijken.  Schiet lekker wat je zelf het leukste vindt.


Afbeelding
Vinfoto
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 nov 2010, 13:28
Contacteer:

Re: Instinctief schieten

Bericht door Vinfoto »

vorig weekend 3 dagen op cursus geweest in duitsland, ben nu officieel trainer instictief boogschieten.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

leuk!! toevallig van Henry Bodnik/bearpaw gekregen?

ik had afgelopen weekend een meeting met 16 gelijkstemde europeese instinctieve schutters(Clan TST op facebook) in duitsland, op het BOWRA schietparcour.
het is niet alleen de vorm van schieten, de mensen die het doen zijn ook enorm relaxed!


Vinfoto
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 nov 2010, 13:28
Contacteer:

Re: Instinctief schieten

Bericht door Vinfoto »

[quote="Meatloaf"]
leuk!! toevallig van Henry Bodnik/bearpaw gekregen?

ik had afgelopen weekend een meeting met 16 gelijkstemde europeese instinctieve schutters(Clan TST op facebook) in duitsland, op het BOWRA schietparcour.
het is niet alleen de vorm van schieten, de mensen die het doen zijn ook enorm relaxed!
[/quote]

Ja Henry gaf deze training


Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 jun 2012, 23:23

Re: Instinctief schieten

Bericht door Tristan »

Ik schiet al jaren katapult en ook op de instinctieve manier. Voor mij de enigste manier.
Het is veel oefenen maar als je het eenmaal goed doorhebt is het een hele vreemde gewaarwording.
In een fractie van seconde schieten en als je raakt dan is het ook vaak precies raak.
De focus op het doel en de handen die dan automatisch volgen is bijzonder gevoel.
Ook wordt het dan mogelijk om op bewegende doelen te schieten. En dat is met oog op jacht dus ook belangrijk om onder de knie te hebben. Hoe vaker je oefenend hoe meer je gaat raken. Het moet tweede natuur worden.

Gr Tristan


Mors

Re: Instinctief schieten

Bericht door Mors »

mooi!


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: Instinctief schieten

Bericht door ewoodie »

Mooi dat instinctief  schieten!  na 26 jaar weer begonnen, wil het nu ECHT eens leren, a.s. zaterdag de eerste les,
heb wel al een duizend + schoten gedaan om te leren  ( ontspannen ) te ankeren en na te richten.
Begonnen te oefenen met mijn 25# boog, mijn mooie Verna 40# moet nog even wachten. :'(
en de 50# Martin longbow moet nog veeeel langer wachten.


ewoodie
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 feb 2015, 17:24

Re: Instinctief schieten

Bericht door ewoodie »

Vandaag de eerste workshop / training bij all in traditional gehad, was leuk en wat goede tips gehad,
was volgens mij een herhaal workshop, maar stonden ook mensen tussen die vandaag voor het eerst een boog aanraakte.

Volgende keer eens stapje verder, en een workshop met Perry zelf doen.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Instinctief schieten

Bericht door Meatloaf »

[quote="ewoodie"]
Vandaag de eerste workshop / training bij all in traditional gehad, was leuk en wat goede tips gehad,
was volgens mij een herhaal workshop, maar stonden ook mensen tussen die vandaag voor het eerst een boog aanraakte.

Volgende keer eens stapje verder, en een workshop met Perry zelf doen.
[/quote]

is een goede vent, die Perry ;) maar kijk uit dat je niet met 2 bogen en tig pijlen thuiskomt ;p misschien dat ik ooit nog eens een cursus volg bij hem, op dit moment vind ik het goed genoeg gaan
ook gewoon de filmpjes die op youtube staan bekijken, staat zeer veel veel en goede informatie op.

en het belangrijkste, gewoon doen en plezier hebben! :D


Gebruikersavatar
Merovinger
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 feb 2015, 11:47
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Instinctief schieten

Bericht door Merovinger »

Grappig, zo'n discussie. Nu ben ik als Merovinger natuurlijk gedoemd alleen met houten flatbow en longbow te schieten, dus het zal instinctief moeten. Wat wel een rare benaming is, want het vereist een hele goede hand-oog coördinatie en dat bereik je alleen met oefening. Voordeel is dat je het mensen snel kunt leren. Het komt er feitelijk op neer dat je schiet zoals je een steen gooit of met een slinger werpt. Atlatl, een volstrekt onderschat survival tool overigens, vraagt ook veel oefening. Maar er gaat eigenlijk bij het schieten op een prooi weinig boven instinctief schieten, omdat afstanden en schietposities toch wel steeds anders zijn en mis je, dan is je prooi weg en heb je die dag weer geen eten. Dus bij instinctief schieten kan er best veel van afhangen, namelijk met honger naar bed of een sappig stukje vlees boven het vuur :-).


Met vrolijke groet,

Robert Wimmers
Voorzitter Archeologie Beleven!
Dieren, Gelderland
http://www.archeologiebeleven.nl/erve-eme/
Plaats reactie