welk mes voor een 9-jarige?

Ben je met je kinderen buiten of wil je kinderen iets leren?
De kinderen zijn onze opvolgers!
Gebruikersavatar
oldiesfool1
Berichten: 497
Lid geworden op: 24 dec 2010, 19:57
Locatie: Rosmeer België

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door oldiesfool1 »

Mijn idee, (word ook uitgevoerd voor mijn kleinzoon nu 7 jaar)
van 6 tot 8 jaar: kleine Victorinox.
van 8 tot 10 jaar: grotere Vic.
van 10 tot 12 jaar: Opinel met ronde punt naast de Vic. (de kleine Vic gaat naar zijn jonger broertje als hij 7 is)
vanaf 12 jaar: vanaf nu een Mora en de Opinel word back up op weekends en BC uitstapjes, daarnaast word de Vic. om zijn mogelijkheden edc als we buiten spelen.
Afspraken/c.q regels:
een zakmes draag je alleen bij je als je met een volwassene bent,
je jou zakmes alleen maar gebruikt na toestemming van die volwassene,
je jou zakmes nooit ergens laat slingeren maar meteen opruimt,
het is regel tot je jou zakmes verzorgd c.q schoon houd,
je jou zakmes nooit mee op straat neemt om er mee op te scheppen bij je vriendjes omdat je dan cooler lijkt als je bent.
mvrgr Leo.


see you in the woods, mostly in Belgium, Leo.
"Elke wijze uil begon als uilskuiken"
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
Afbeelding
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2& ... 92812ed660
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="nilisj"]
http://www.bushcraftshop.nl/index.php?action=article&aid=323Die scout kan ik helaas nergens meer te koop vinden.
Tijdens mijn zoektocht kwam ik wel bovenstaande tegen

.
En die gaat het worden.
@pauroz: zeker mooi, maar net wat te duur :)
[/quote]

ga je geen spijt van hebben en bushcraftshop.nl heeft een top serves.enne denk aan de korting he 


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door huckelberry »

opinel vind ik een onverstandige keuze als de vergrendeling een x vergeten word met een vinger er tussen........
zo heb ik al een een wond tot op het bot gezien van een dicht geklapte opinel.


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door Teacher »

[quote="oldiesfool1"]
Mijn idee, (word ook uitgevoerd voor mijn kleinzoon nu 7 jaar)
van 6 tot 8 jaar: kleine Victorinox.
van 8 tot 10 jaar: grotere Vic.
van 10 tot 12 jaar: Opinel met ronde punt naast de Vic. (de kleine Vic gaat naar zijn jonger broertje als hij 7 is)
vanaf 12 jaar: vanaf nu een Mora en de Opinel word back up op weekends en BC uitstapjes, daarnaast word de Vic. om zijn mogelijkheden edc als we buiten spelen.
Afspraken/c.q regels:
een zakmes draag je alleen bij je als je met een volwassene bent,
je jou zakmes alleen maar gebruikt na toestemming van die volwassene,
je jou zakmes nooit ergens laat slingeren maar meteen opruimt,
het is regel tot je jou zakmes verzorgd c.q schoon houd,
je jou zakmes nooit mee op straat neemt om er mee op te scheppen bij je vriendjes omdat je dan cooler lijkt als je bent.
mvrgr Leo.
[/quote]

#032# Dit spreekt me heel erg aan. Kan het niet beter verwoorden.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door Jandar »

Hoi,

Ik heb mijn zoon een mora gegeven, en na de les veiligheid van Jan
was het eerste wat hij deed zichzelf een flinke jaap in zijn hand zetten (2 hechtingen)
hij respecteert zijn mes nu heel erg.

Je kunt het niet voorkomen dat er iets gebeurt, je kunt alleen hopen dat ze er met de
juiste begeleiding verstandig mee omgaan.


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
sonnie
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 apr 2014, 14:00
Locatie: maastricht

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door sonnie »

Mijn jongens hebben ieder een zwitsers zakmes gekregen. Ik heb getwijfeld om een opinel te geven maar ik ben achteraf tevreden over de keuze. Opinel heeft namelijk (volgens mij) 1 groot nadeel: het lemmet steekt bij de blokkering uit en is (uiteraard ;-)) vlijmscherp op dat punt. Ik heb het zelf vorig weekend ervaren :-[ En dan te bedenken dat ik het op dat punt al enigszins bot gemaakt heb om een ongelukje te voorkomen! Mijn zoontje deed er een pleister op nadat ik al het bloed weggeveegd had. Dat maakte indruk! Op de foto zie je welk uitstekend deel ik bedoel.
Afbeelding


Frederiek
Berichten: 726
Lid geworden op: 07 jun 2012, 12:53

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door Frederiek »

Bah, dat lijkt me geen beste feature voor kinderen. Het steekt net gemeen een piepklein stukje uit. Ik vind Opinel sowieso een beetje griezelig voor kinderen.

Ik had zelf als kind een Victorinox en dat zou ik hier ook aanraden (hoewel ik die Mora van Mors ook een mooie vind). Het is een mooi formaat (groter dan de breedte van je hand vereist meer coördinatie), ik had er een met een schaartje en dat vond ik echt het einde! Roestvrij, kan tegen een stootje, is niet hysterisch duur. Zit niet zo'n joekel van een punt op. Anders is er ook nog 'my first Victorinox', zonder puntje.

Vroeger moest ik eerst talloze malen bewijzen dat ik ermee om kon gaan (ik hoor mijn moeder nog VAN JE AF! schreeuwen) en als resultaat heb ik me nooit gesneden. Nooit ernstig in ieder geval ;)


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door maartieboy »

Ik heb ook sinds mijn 7e ongeveer een victorinox gehad.
toen ik een jaar of 11 was kreeg ik een gerber gator die mijn stiefvader had gevonden op een parkeerplaats (oud moordwapen? #025#).
Ook mijn ouders riepen altijd dat ik van me af moest snijden. Ik sleep toen zelf mijn mes al op een simpel ouderwets keukendingetje met metalen wieltjes er in. (geen idee hoe het heet). Mes werd daardoor net scherp genoeg om papier te snijden en goed op je nagel te blijven staan. Heb mezelf nooit gesneden.
wel heb ik sprintjes getrokken met opengevouwen mes (vader boos, mes een maand weg). en is het een keer met hakken met hoge snelheid uit mijn hand gevlogen en met het handvat tegen mijn beste vriends been gebotst (net niet geamputeerd zeg maar).

Ik denk dat er altijd risico is maar dat je een kind van 9 onder toezicht toch een mes kan toevertrouwen. Als je het niet op die manier leert dan komt er een dag dat ze het zichzelf leren en dan kan minder prettig aflopen.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door Sander2000 »

Ik heb ook een victorinox gehad, gekregen toen ik 7 of 8 werd. Die ben ik inmiddels kwijtgeraakt(degene die ik daarna had heb ik nu ook niet meer) maar dat mes was wel echt super.
Ik vind dat als je kind verantwoordelijk genoeg is en weet hoe je een mes moet gebruiken een zakmes mag hebben. Evt. met ronde punt.
Als hij/zij zichzelf een keer snijd dan is dat vaak ook helemaal niet erg, en leert hij of zij er heel veel van. Dan zal het niet meer vaak gebeuren.
Met messen moeten de ouders wel opletten dat het kind er niet mee speelt als het boos of moe is. Als je moe bent dan gebeuren vaak de ongelukken. Als het kind ouder is weet hij/zij dat zelf wel, maar jongere kinderen beseffen vaak niet dat het fout gaat als je moe bent.

Dat randje van de opinel is inderdaad gevaarlijk. Heb me er zelf niet aan gesneden maar heb het wel gezien en dat vind ik een klein nadeeltje.
Opinel en Victorinox vind ik beide topmerken, zowel voor kinderen als voor volwassenen !


arjuna

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door arjuna »

Ik heb zelf 8 mora,s eens gegeven aan 8 jongens van 10 jaar
Maar ook laten zien wat dat mes kan als je hem goed gebruikt
Ook laten slijpen en ander onderhoud les
Hoe je hem gebruikt en hoe het veilig kan en welke afstand tot de eerste de beste mens die je tegen komt
Als de zon onder is mes in de tas
Geen mes aan de broekriem ,want dan ga je het mes onnodig gebruiken

Geen probleem gehad ,jongens hadden een wereld tijd

Ok er is wel een pre als je dat doet ,,,,geen moeders in de buurt ,en als het fout mocht gaan het ik al een actie plan
Geen discussie met de heren .
Mijn wil was hun wet ,bij rebellie mes af pakken en in hun gezichtsveld ergens neerleggen dat doet zeer

Moet je kijken hoe dat werkt

Koen

Ps en nog het belangrijkste ,kijk hoe je zelf was op die  leeftijd en daar naar handelen


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door madman73 »

Het gebruik van goed gereedschap (zoals een mes) moet je gewoon goed aanleren van jongs af aan.
Ik heb zelf 2 dochters (4 en 7) en ben gewoon begonnen in huis en op de camping. Helpen broodje smeren (eerste aanraking met een mes), daarna helpen met koken. Eerst zachte dingen snijden zoals champignons en komkommer, later steeds meer laten meehelpen. Hierdoor krijgen ze al snel gevoel voor waar ze mee bezig zijn. Zo kun je het langzaam uitbreiden naar het gebruik van een zakmes en bijl. Mijn kinderen helpen mij onder mijn toezicht. Met de bijl mogen ze wel een samen met mij hakken (gehurkt tussen mijn schoot en samen de bijl vasthouden). Wat zijn ze dan trots. Ze hebben door wat gevaarlijk is en en hoe ze overal mee om mogen gaan en wat juist niet. Door ze te vertrouwen en dit uit te stralen geloven ze wat je zegt en zullen ze goed luisteren. Verdiep je inderdaad in de belevingswereld van de kinderen, maar maak het niet spannender dan het is. Ja..... messen zijn gevaarlijk, maar Nee het zijn geen enge monsters waar je eng over hoeft te dromen. Het zijn ook handige hulpmiddelen.

Binnen de scouting kunnen kinderen een soort insigne verdienen wat aangeeft dat ze de basisbegrippen en handelingen kennen voor de juiste omgang met mes en bijl etc. Zoiets kan je ook met je kinderen leuk doen. Als ze laten zien dat ze goed met een zakmes overweg kunnen (die van papa of mama), kun je ze een soort diploma maken. Dit stimuleert kinderen van jonge leeftijd enorm! Het is leuk om dit bijvoorbeeld met een eerste mes erbij aan je kind te geven. Maak er een feestje van!


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door maartieboy »

Ik probeer eerst mijn vriendin fatsoenlijk om te gaan met dit soort materiaal.
afgelopen weekend kwam haar vinger tussen de steel van de bijl en een stuk hout.... vinger bekneld door de ring die ze om had en vervolgens kapot moeten knippen.
Ik houd altijd mijn hart vast als ze bezig is met messen enzo.
Kan me voorstellen dat het met de kinnekes nog een tandje hoger gaat die zenuwen.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door ger010 »

Zou er zelf geen jaartal aan hangen, gaat meer om de ontwikkeling van het kind zelf.


Afbeelding
arjuna

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door arjuna »

Ja dat laatste klopt het gaat om de ,,ontwikkeling,,
Het een pleister of een verband ze maken de fout maar een keer.

Koen


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: welk mes voor een 9-jarige?

Bericht door ger010 »

Dat is te hopen Koen Kinderen kunnen soms
bijzonder onverspelbare dingen doen :)

Persoonlijk is het niet iets om al te gemakkelijk
over te doen.

Je kunt ook gewoon wachten geen haast !

(ja ik weet het ik ben een te beschermende ouder
ze is pas 8 en heeft natuurlijk een mes maar ik
hou mijn hart nog steeds vast)

Ze heeft overigens dit mes
http://www.raymears.com/Bushcraft_Product/427-Julius-Pettersson-Hand-Forged-Knife-Blade/

Met sheath van Ray en zelf gemaakt handvat
(lijkt verdacht veel op iets dat mensen in de gevangenis maken hahaha)
Laatst gewijzigd door ger010 op 16 apr 2014, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding
Plaats reactie