zelfgemaakte hangmat

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

zelfgemaakte hangmat

Bericht door Great egret »

Ik heb een tijd terug zelf een hangmat gemaakt en daar heb ik wat foto's van gemaakt, ik dacht misschien is het interessant... (En Sander2000 vroeg er naar in het extremtextil topic ;D)
De gebruikte materialen komen bij verschillende webshops vandaan waaronder dus ook extremtextil, als iemand specifiek iets wil weten, laat het weten. Ik zal wat uitleg bij de foto's geven.

Ik ben begonnen met de ophanging van webbing waar ik aan elke kant een lus heb genaaid. Daarna heb ik aan 1 kant een lus gemaakt van 4mm dyneema. De lus gebruik ik ook om de webbing mee opgerold te houden:

Afbeelding

Afbeelding

De hangmat heb ik gemaakt van stof die eigenlijk voor tafelkleden wordt gebruikt. Deze hangmat is nog iets langer dan een 11" hangmat.

Afbeelding

Vervolgens heb ik met een naaimachine aan beide kanten de stof zo genaaid dat er een whoopie sling door heen kan met aan de whoopie een extra vaste lus (zie foto). Ik haal de whoopie sling er doorheen en ook vervolgens door de vaste lus zodat de stof word strak getrokken. Ik heb er ook een ridgeline aan toegevoegd, dat is de dunnere dyneema lijn die je ziet.

Afbeelding

Om de whoopie slings te maken gebruik ik hier 4mm dyneema en een stukje gereedschap:

Afbeelding

Bij het maken van de whoopie sling heb ik aan de instelbare kant van de whoopie een "dutch hook" in de lus meegenomen, daar hang ik de hangmat mee aan de lus die aan de webbing zit:

Afbeelding

Afbeelding

bij het ophangen haal ik het eind met de dyneema loop om de boom en door de lus zodat ik dat kan gebruiken om de hangmat aan te hangen. Je hebt dus geen karabiner of losse toggle nodig. De dutch hook haakt in op de dyneema lus:

Afbeelding

Dit is hem geworden:

Afbeelding

Ik heb ook nog is een bugnet gemaakt maar die is inmiddels naar een forumlid. Dat was een bugnet zoals TTTM ze maakt, ik heb er helaas geen foto's van...

ik hoop dat het een beetje overkomt zo op de foto's, anders zie ik de vragen wel  :-)


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door jenniskens »

Mijn complimenten, netjes gedaan.  #032#


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door Dabberty »

Veel plezier er mee, het zal heerlijk hangen :-)


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door Sander2000 »

Mooi, en thanks voor de foto's. Waar heb je die dutch hook vandaan? Ik heb ze nog niet in Europa gezien.


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door Great egret »

Ik heb ze besteld bij dutchwaregear.com, ik heb een mailtje naar Dutch gestuurd en hij heeft alles opgestuurd.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door Sander2000 »

Bedankt voor je reactie.


Gebruikersavatar
MauriceMoss
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 sep 2014, 15:50

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door MauriceMoss »

haha nice :) Eigen hangmat maken is toch wel te gek.. zeker als hij zo mooi wordt als de jouwe.. Hoe slaapt hij? En gebruik je een UQ? Zo ja, wat voor tiep en hoe los jij het diagonale lig koude voeten of koude kop probleem op? :-)


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door Great egret »

Hij ligt super, ik gebruik een uk hammocks tq en uq. Nog nooit koude voeten gehad, voor mijn hoofd heb ik een muts en als het nog kouder is een balaclava. Ik wil er eigenlijk nog een bugnet met ritsen in zetten, maar nog steeds geen tijd voor vrij gemaakt.  ;D


Gebruikersavatar
MauriceMoss
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 sep 2014, 15:50

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door MauriceMoss »

Nog even doorgelezen, maar echt super gedaan man! Zeker het idee met de Dutch hooks, briljant :)
Waarom heb je specifiek voor deze stof gekozen? En welke verhouding voor je ridge heb je gebruikt? Ik hou zelf ong 83% aan op aanraden van hammockforums..
Mag ik jouw idee/instructies gebruiken om mijn eigen hangmat te maken? :-) dank voor het delen!

Ik gebruik zelf een DD uq, en een challenger lite slaapzak met hood.. Ook een muts, en dat is altijd erg lekker :) vooral de hood vind ik prettig, tq zou ik echt aan moeten wennen.. Vooral het feit dat ik geen moeite heb met het in de slaapzak kruipen weerhoudt me nog van een tq aanschaffen.. Ieder z'n ding denk?

OK laatste vraag voor nu :) hoe zwaar is je hangmat en hoe klein pakt hij in?

Crap sorry nog een vraag: waar heb je je Dutch hook vandaan, dutchwaregear of ergens in nl?
Laatst gewijzigd door MauriceMoss op 06 nov 2014, 07:21, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door Great egret »

Ik heb ook 83% aangehouden maar heb aan 1 kant van de ridgeline een lus gemaakt zoals in de whoopie sling. Dan heb ik wat speling met de spanning in de ridgeline.
De stof is eigenlijk voor tafelkleden, lekker zacht, ik vond de kleur mooi, en het mag in de wasmachine. Ook was de stof groot genoeg te krijgen voor een groooote hangmat :) Hij is iets over de 700 gram en pakt compressed in tot iets groter dan een nalgene fles.
Een slaapzak slaapt wat mij betreft net zo goed, een tq is wat kleiner in te pakken en ik hoef me niet druk te maken over de ritsen :)
De Dutch hooks heb ik bij dutchware besteld. En natuurlijk kun je de post gebruiken voor je eigen hangmat, verwacht ik wel foto's natuurlijk  ;D


Gebruikersavatar
MauriceMoss
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 sep 2014, 15:50

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door MauriceMoss »

Vandaag de kans genomen om het even te testen, en een ripstop leger poncho om te toveren in een gear- kinder- noodhammock :) Poncho was 'slechts' 1,5x2,2mtr dus de hangmat is wat krap, maar zoals je kan zien past mijn oudste dochter er prima in :) Als ik hem lekker los hang kan ik er zelf ook nog in liggen, dus mocht er echt iets gebeuren met je hangmat is deze prima, moet alleen je gear (of je dochter  :P) op de grond.. Whoopies ook zelf gemaakt, was erg leuk om te doen!!

Binnenkort de echte spullen bestellen en dan ga ik mijn eerste echte hammock maken! Ik kies wel voor de DD Ultralight carabiners ipv dutch hook, omdat ik de biners ook voor andere zaken gebruik.. Fotos komen uiteraard dan ook :)

Hoe dan ook, tnx voor het inspireren!!
Bijlagen
2014-11-08.jpg
2014-11-08.jpg (243.32 KiB) 4038 keer bekeken


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door Great egret »

Dit ziet er al veelbelovend uit  ;D


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: zelfgemaakte hangmat

Bericht door Tim »

Hey,

Mooi project. Ik heb ook de whoopie hooks besteld. Lekker klein en ik vind ze mooi 8-).

Ik ga de hooks door de verstelbare lus doen en de whoopies aan de tree hugger, zoals bij jou.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”