Verjaardagskado

Hoe bouw jij je kamp op wat waar en waarom ?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Verjaardagskado

Bericht door doedje »

Vandaag ben (was) ik jarig en ik heb aan iedereen geld gevraagd voor een hangmat/tarp onderkomen..... Alles bij elkaar is dat een leuk bedrag geworden. Nu dus aan mij de zware taak van de selectie. Ik wil natuurlijk van al dat geld van mijn lieve vrienden alleen maar het allerbeste kopen.

In eerste instantie ben ik heel erg geneigd om van DD Hammocks de Superlight serie te kopen: hangmat, tarp en muskietennet. Kost wel wat, maar scheelt een boel in de grammetjes...

tarp 3x3: 720g 47.95
Camping hangmat 650g 32.95

Superlight:
tarp 3x3 490g 74.95
Hangmat 280g 69.95
muskietennet 190g 34.95

Mijn vraag is een dus: Doe ik daar verstandig aan? Waarom zou ik dit wel of niet doen? Wat is jullie ervaring?

groetjes

REMY


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Verjaardagskado

Bericht door janvanloon »

de extra grammen ( die je kunt ergens anders besparen )  kosten gewoon veel ( naar mijn mening )
De grammen kun je besparen met je slaapzak en eetkit en flessen water ( of een goede filter ).
niet zo zeer met een hangmat of tarp...
Als je de prijs bekijk wat je verliest voor een paar honder gram... veel te duur. maar dat ben ik  ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Doldenhorn
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 mar 2013, 23:37

Re: Verjaardagskado

Bericht door Doldenhorn »

Ik ben het helemaal met Jan eens.

Je moet er heerlijk in kunnen slapen, dat is punt één.
En er zit best wel veel verschil in hangmatten.
Het is een kwestie van uit proberen, en als je wat meer te besteden hebt zijn er best wel keuze mogelijkheden.
Een goede nachtrust mag best een paar gram meer kosten.


arjuna

Re: Verjaardagskado

Bericht door arjuna »

ik denk en zeg het zelfde als de 2 heren hier boven NOOIT besparen op je nachtrust.
Je dag daarna zal anders zijn dan je zou willen en dat om pakweg 300 gram

Koen


Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: Verjaardagskado

Bericht door doedje »

Ok, ok, ik begrijp het! Maar zou ik dan uberhaupt nog wel het bos in gaan? Ik heb hier thuis namelijk een fantastisch lekker bed staan, met vrouwelijke verwarming...

Maar goed, jullie zeggen duidelijk, niet meer geld uitgeven voor lichter materiaal, dat kost je je nachtrust...
Dus de DD camping hammock (bestellen via bushcraftshop.nl) ipv de DD superlicht hammock.
(voordeel van die camping hammock is ook dat ie dual layered is....


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Verjaardagskado

Bericht door Dabberty »

Hell yeah het bos in gaan ! Soms heb je gewoon rust en pauze nodig.. Toch ?
Maarja, wat ik jouw aanraad is om het allemaal eens uit te proberen.
Iedereen geeft zijn eigen mening, maar dat betekend niet dat het voor iedereen werkt.
Als richtlijn idd, niet besparen op nachtrust. Maar of dubbel layer of singel layer, langere of kortere hangmat, met of zonder bugnet, het is allemaal persoonlijke voorkeur.
Probeer verschillende dingen uit voor jezelf, hou daarmee het jaargetijde voor jouw in het achterhoofd, en wat voor soort omstandigheden en temperaturen realistisch zullen zijn voor jouw.

En om dit af te sluiten, een "turkse" whiskey en een Moods sigaar groet ik u van het strand in Side, Turkije.


Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: Verjaardagskado

Bericht door doedje »

Uiteraard wordt er het bos ingegaan! Maar hoe doe ik dat uitproberen waar jullie het steeds over hebben? Keertje tijdens een bushcraftweekend zou kunnen natuurlijk, maar eigenlijk wil ik dan mijn eigen setje wel al hebben natuurlijk... Of wellicht keertje afspreken met een paar van jullie om eens in jullie matten te liggen? Of toch gewoon maar kopen en als het me niet bevalt weer verkopen via het forum?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Verjaardagskado

Bericht door janvanloon »

Of naar een samenkomst gaan in NL of in BE.
Of zelf een oproep plaatsen met de vraag of je met iemand kunt afspreken in een weekeinde voor eens hangmat test te doen  ;-)
Je gaf aan dat je misschien naar het weekeinde in BE komt volgende maand. Dan geeft Timo ( van hier op het forum ) een workshop over hangmatten en tarpen  ;D
Je kunt al een oproep doen of er iemand een extra tarp en hangmat heeft. Dan zou je dan al kunnen proefliggen?

Als mensen mij vragen wat het beste is verwijs ik ze door naar samenkomsten van bushcraft ( NL of BE blijft gelijk ), dit omdat je dan de set up ziet van andere. Je kunt dan ook steeds hun advies vragen voor je zelf geld uitgeeft voor iets dat dan later niet voldoet aan je verwachtingen. De meeste bushcrafters hier op het forum hebben ook geen probleem als je vraagt om hun gear even uit te testen.
Laatst gewijzigd door janvanloon op 03 sep 2014, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Redblockman
Berichten: 84
Lid geworden op: 14 jan 2013, 23:25

Re: Verjaardagskado

Bericht door Redblockman »

Ik zou kiezen voor een dubbel layer hangmat, dat is naar het schijnt een heel stuk makkelijker te zijn met matjes(heb het matjes stadium zelf overgeslagen). Daarbij zou ik dan wel een gewone simpele DD-tarp nemen danwel gaan voor iets heftigs als een Warbonnet Superfly.
DD heeft veel hangmat fans, ik kan er geen persoonlijke ervaring over delen. Je zou ook eens het aanbod van Hennessy kunnen verkennen.


Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: Verjaardagskado

Bericht door doedje »

Bedankt voor alle reacties, de stilte mijner zijds is vooral te wijten aan twijfel. En ik ben natuurlijk veel te druk met onderzoeken welke opties er allemaal zijn. Ik weet helaas nog niet zeker of ik naar het bc-weekend in Belgie kan gaan. En ik vind dat ook zo ver weg nog...

Ik onderzoek nog even verder! U hoort nog van ons.


Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: Verjaardagskado

Bericht door doedje »

Afbeelding

De stoute schoenen aangetrokken en spulletjes besteld. Daarmee heb ik jullie advies om uit te proberen wel naast mij neergelegd. Maar ik ben in ieder geval niet voor die ultralight serie gegaan! =]

Van het weekend uitgeprobeerd en heerlijk geslapen!

bedankt voor de adviezen!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Verjaardagskado

Bericht door Dabberty »

Gefeliciteerd met je kadootjes :-)


Gebruikersavatar
doedje
Berichten: 126
Lid geworden op: 07 apr 2014, 09:47

Re: Verjaardagskado

Bericht door doedje »

Thanx Dab! Ik zou ze graag n keer meenemen naar cz. Maar daar heb ik dit jaar geen tijd voor en trouwens ook nog ni de ervaring... Maar ik hoop op n volgende keer! :)


Plaats reactie