Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Gerbenvink »

Hallo,

Wie heeft er tips voor extra warmte in je slaapzak? Ik heb vaak een beetje koude arme en soms benen. Dus ik zou wel wat extra warmte kunnen gebruiken.

Ik heb Wellens gehoord van kokend water in een metalen drinkfles doen en dan in je slaapzak. Wie weet of dit goed werkt en hoe doe je dit precies? Werkt dit met een Zwitserse stig fles?

En wat zijn nog meer methodes om het warmer te houden.ik heb meestal niet heel veel kleding aan om dat dat afgeraden wordt om met kleren in je slaapzak te gaan.

Gr Gerben


billy
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 dec 2014, 14:47
Locatie: Broekhuizenvorst

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door billy »

In de zomer gaan.  >:D

Zonder dollen. Ik heb bij defensie vaak in een slaapzak in de kou gelegen. Ik hield dan gewoon mijn lange ondergoed en soms zelfs mijn camobroek aan. Nooit koud gehad.

Een warmere slaapzak is natuurlijk ook een optie.


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Gerbenvink »

Ja ik heb altijd wel lang ondergoed aan in de winter.
Maar een warmere slaapzak hoeft niet eant hij is dacht ik tot -15 mijn slaapzak


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Gerbenvink »

Ik heb deze slaapzak: http://www.amazon.com/Marmot-Sawtooth-Sleeping-ASTRAL-22660_2891/dp/B00OPYM000

Maar ik zoek eigenlijk iets zoals een kruik idee. Kan dat met kokend water in een stalen fles?


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Teacher »

Net geen kokend water in een nalgene fles, daar een kous rond en klaar is Gerbenvink

Staal zou ik niet doen. Die geeft mss teveel warmte (verbrandingsgevaar)


Afbeelding
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Gerbenvink »

Oké bedankt! Ik weet niet echt waar mijn stig fles van gemaakt is. Weet iemand dit? Anders een thermos fles


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Sander2000 »

Volgens mij alu, zou wel kunnen (denk ik !) maar je moet het niet te warm maken en er altijd een sok omheen hebben. Ik heb het ook met een PET fles gedaan, alleen dat was iets te heet water dus krompen die flessen helemaal :-)
Enne als het niet goed is voel je het wel ;D


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Great egret »

Ik heb mijn armen vaak buitenboord, dan vind ik het lekker om een dun merino shirtje  met lange mouwen te dragen, en als het koud is een wat dikker woolpower shirt met lange mouwen. Je lichaam geeft je organen voorrang op warmte dus het eerste waar je aan merkt dat je niet warm genoeg slaapt zijn je armen en benen.
Een kruik oid heb ik nog nooit gebruikt, blijft dat de hele nacht warmte afgeven?


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door bourgeois »

Nee!


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Great egret »

Dan is een kruik lekker om mee te starten, maar er blijft dus een kans dat je in de loop van de nacht alsnog kouder wordt?


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door bourgeois »

Nog beter is eigenlijk gewoon zelf goed warm je slaapzak in te gaan. Even wat gymnastiek of zo. In mijn jeugd woonden we in een huis met slechts allesbranders als verwarming. Dus 's-winters in de slaapkamers ijsbloemen op de ruiten. Kruiken werden vooral gebruikt om het bed enigszins voor te verwarmen om de eerste minuten in bed wat aangenamer te maken.


larik
Berichten: 88
Lid geworden op: 21 jul 2013, 21:22

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door larik »

En met volle buik in de slaapzak gaan.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door b2b »

Natuurlijk zullen er meer methoden zijn maar hier  de mijnen.

Actief: warme chocolademelk voor je gaat slapen, en oefeningen doen dan warm de slaapzak in,
passief: goede slaapzak, goede isolatie denk aan de onderlagen (exped etc) schapenvachtje (ikea), extra fleecedeken
en inderdaad de kruik, metaal kan goed mits verpakt b.v. in een sok, let wel op dat je een goede afsluiting hebt.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door Waidmann »

Precies, warm de slaapzak in. Eventueel extra kleding, een kruik of warme steen als extraatje. Als dat nog te koud is meer kleding aan (let op de de slaapzak nog wel lekker los zit, anders verliest hij isolatie waarde). Ook het gebruik van liners scheelt erg veel, mijn lieve moeder heeft een fleece liner voor me gemaakt en dat werkt super.

Nog een tip voor de volgende ochtend, neem je basis laag mee in de slaapzak. Trek je 's ochtends iets warms aan, scheelt je hoop energie :)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Warm houden in je slaapzak? Wie heeft er tips

Bericht door janvanloon »

Overschot van kleding onder in de slaapzak steken ( geen extra ruimte die je moet verwarmen ),
Je trui over je voeten wikkelen,
Warm Eten en drinken voor je erin kruipt ( je lichaam geeft warmte af bij het verteren van het eten ).
De pisfles bij je leggen  :D
Zorgen dat je een goede slaapzak hebt...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie