Welk mes?

Toon je mesvaardgheid!
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door madman73 »

Mooi handvat, goede keuze (voor de eerste challanges). Handelen met voorkennis!


Gebruikersavatar
Camelz
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 aug 2013, 14:20
Locatie: geersdijk

Re: Welk mes?

Bericht door Camelz »

[quote="madman73"]
Mooi handvat, goede keuze (voor de eerste challanges). Handelen met voorkennis!
[/quote]

dankje maar voorkennis of niet, het werd of een flinke chopper of een klein snijmes.
en dit type zat nog niet in de lijst en daarom leek het mij een leuke toevoeging.

en nu wachten op de zwaardere challenges


camelz

Zal ik het doen of laten?
Of zal ik ik het laten doen.
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Welk mes?

Bericht door Sander2000 »

Ben tot nu toe best tevreden over mn mes. Ideaal zou hij iets langer zijn, want met het batonnen van eikenhouten stammetjes moest ik eerst een wig snijden en hem daarmee splijten. Maar voor het kleine werk is hij erg fijn. Heb wel een blaar gekregen toen ik lang aan het snijden was, tja dat heb je met neckers.. Een full size mes is het duidelijk niet. Heb er wel erg hard op geramd met een eikenhouten baton, en hij is nog helemaal heel, en de snede is ook nog steeds erg scherp, zonder chips.

Voldoet goed aan de verwachting, en is leuk om mee te werken  8)


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door madman73 »

Ik heb een flink mes,  maar ook hier soms nog blaren......  Is gewoon een kwestie niet gewend zijn zoveel met je handen te doen!


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Welk mes?

Bericht door janvanloon »

Leuk om dit te lezen ( minder natuurlijk die blaren ) maar ik lees het graag. Zo merken jullie zelf hoe goed of hoe slecht het gekozen mes doet in een situatie.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door Trailtraveller »

Je kunt met het mes wat je op het oog hebt een trystick snijden, dan merk je snel of het mes lekker in de hand ligt en ook nog eens fijn snijdt.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Welk mes?

Bericht door Sander2000 »

[quote="madman73"]
Ik heb een flink mes,  maar ook hier soms nog blaren......  Is gewoon een kwestie niet gewend zijn zoveel met je handen te doen!
[/quote]

Ja dat is natuurlijk ook zo, ik heb ook niet genoeg eelt..


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Welk mes?

Bericht door madman73 »

[quote="Trailtraveller"]
Je kunt met het mes wat je op het oog hebt een trystick snijden, dan merk je snel of het mes lekker in de hand ligt en ook nog eens fijn snijdt.
[/quote]v

Mijn mes gebruik ik al een paar jaar en ja,  hij ligt lekker in de hand.  Maar na 3 uur achter elkaar snijden in in knijter hard eiken krijg ik toch echt blaren.  Ik denk dat ik ook blaren en andere pijntjes krijg als ik een marathon ga lopen.  Ik doe het gewoon niet dagelijks.


Silverback
Berichten: 261
Lid geworden op: 25 dec 2013, 15:07
Locatie: Leusden

Re: Welk mes?

Bericht door Silverback »

Zoals ik bij het begintopic al aangaf, ik stap laat in en zal wat mij betreft dus buiten mededingen mee doen. Wat betreft mijn mes.... Ik heb een hele verzameling, met als favoriet mijn Mora Bushcraft Forest en sinds het laatste BC-weekend de Dolden Scout. Gezien het feit dat ik er veelzijdig werk mee moet kunnen valt de Dolden af, want 4 mm dik. Deze challenge wil ik aan gaan met de Mora Classic 2. Ik denk dat dit mes dun genoeg is voor precisie werk, lang genoeg voor betonnen door een stevige dikte en goed in de hand liggend voor lekker snijwerk, bovendien goed te slijpen.....


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Welk mes?

Bericht door Roely »

Gezellig !


billy
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 dec 2014, 14:47
Locatie: Broekhuizenvorst

Re: Welk mes?

Bericht door billy »

Ik doe het vooralsnog met een Mora Compagnion Heavy Duty. Ik heb er wel een rechte hoek aan de rug gemaakt, anders werkt hij niet met een firesteel. Tot nog toe heb ik geen behoefte gehad aan een ander mes, hoewel ik wel veel mooie messen voorbij heb zien komen. Maar aangezien ik de hobby zo goedkoop mogelijk wil houden, ben ik tevreden met wat ik heb.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Welk mes?

Bericht door Roely »

Billy. Verkeerde topic denk. !!


Plaats reactie