het weer in de wereld, klimaatverandering

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

haha!

lachen en ook nog een erg wijs

dank voor delen Carpy!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Roely »

Aparte discussie en aparte argumenten.
Bijzonder ook dat velen hier, hoewel ze dicht bij de natuur zouden moeten staan, in elk geval neigen mee te gaan met de propaganda televisie en de massahysterie rond het weer. Blijkt men toch weer gevoelig voor uitspraken als extreem weer/ nooit eerder gemeten en allerlei kleur codes.
Mooi, en op het moment dat de waarheid bovenkomt zappen we weg... Dit weer bericht word gesponsord ( lees gecensureerd) door reis organisatie bla bla.

Feit is zeker dat de mens enigszins invloed heeft op het weer in brede zin des woords, feit is ook dat de koe van boer harms met zijn stront en scheten dit doet. Bullshit is wel dat we denken dit te kunnen en moeten beïnvloeden. Ikzelf fantaseer weleens over de dino's met hun grote hopen stront en CO2 uitstoot. Blijkbaar was dat ook niet genoeg om een klimaat verschuiving tegen te gaan. ( kort door de bocht)

Mijn mening is ook dat dit misleiding is om de focus te verleggen van het ware probleem dat de impact van de mens met zijn vervuiling en ontbossing en zijn inmenging in de evolutie grote schade toebrengt aan onze leefomgeving.

Terug naar het weer, en lopend door de Limburgse bossen, waar overduidelijk de erosie van gletsjers nog waarneembaar is, denk ik weleens wat de weermannen en wetenschappers in die tijd allemaal voor uitspraken zouden hebben gedaan. Het ene weer record na het andere zou doorbroken worden.
En ik zie al expedities die de verdwijning van de gletsjers gaan monitoren en de globale paniek welke ze zouden veroorzaken omdat deze voorheen eeuwige ijs massa's als een razende aan het verdwijnen waren.....De einde der tijden is nabij !! straks is het hier zo warm dat we gaan verbranden.

Tevreden en met een lach op mijn gezicht wandel ik verder, hoe kan een mens die stukken metaal laat vliegen door de lucht en laat drijven op het water zo dom kan zijn om te denken dat het klimaat in een bepaald gebied, de stromingen in de lucht en in het water niet onderhevig zouden zijn aan verandering.

Ikzelf ben tevreden en dankbaar voor de global warming, anders hadden we nog steeds in een ijstijd geleefd.

Tot slot ik vergelijk die opwarming maar met de curve van kokend water. eerst leerden we dat dit in een constante zou verlopen.
Wat hoger in de opleiding bleek dit ook ineens vol van vertragingen en versnellingen.
Als je dit Bij 96 graden Celsius zou beginnen te meten zou die ook ineens naar de honderd schieten en dan ineens weer stil staan...paniek!


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Tim »

Roely,

Het verschil in jou benadering is de tijdspanne waarin het gebeurt. Maar ik maak me er niet druk meer over. De mens verandert (het) toch niet en het enige dat we te vrezen hebben is ons eigen bestaan. De wereld draait nog wel even door.

George Carlin (rip) had het al vroeger al in redelijk in de gaten:
https://youtu.be/tncnWp67wQI

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door bourgeois »

Helaas is het zo dat een aantal recentere analyses erop lijken te wijzen dat klimaatomslagen in het verleden ook helemaal geen lange tijd nodig hebben gehad.


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Roely schreef:Aparte discussie en aparte argumenten.
Bijzonder ook dat velen hier, hoewel ze dicht bij de natuur zouden moeten staan, in elk geval neigen mee te gaan met de propaganda televisie en de massahysterie rond het weer. Blijkt men toch weer gevoelig voor uitspraken als extreem weer/ nooit eerder gemeten en allerlei kleur codes.
Mooi, en op het moment dat de waarheid bovenkomt zappen we weg... Dit weer bericht word gesponsord ( lees gecensureerd) door reis organisatie bla bla.

Feit is zeker dat de mens enigszins invloed heeft op het weer in brede zin des woords, feit is ook dat de koe van boer harms met zijn stront en scheten dit doet. Bullshit is wel dat we denken dit te kunnen en moeten beïnvloeden. Ikzelf fantaseer weleens over de dino's met hun grote hopen stront en CO2 uitstoot. Blijkbaar was dat ook niet genoeg om een klimaat verschuiving tegen te gaan. ( kort door de bocht)

Mijn mening is ook dat dit misleiding is om de focus te verleggen van het ware probleem dat de impact van de mens met zijn vervuiling en ontbossing en zijn inmenging in de evolutie grote schade toebrengt aan onze leefomgeving.

Terug naar het weer, en lopend door de Limburgse bossen, waar overduidelijk de erosie van gletsjers nog waarneembaar is, denk ik weleens wat de weermannen en wetenschappers in die tijd allemaal voor uitspraken zouden hebben gedaan. Het ene weer record na het andere zou doorbroken worden.
En ik zie al expedities die de verdwijning van de gletsjers gaan monitoren en de globale paniek welke ze zouden veroorzaken omdat deze voorheen eeuwige ijs massa's als een razende aan het verdwijnen waren.....De einde der tijden is nabij !! straks is het hier zo warm dat we gaan verbranden.

Tevreden en met een lach op mijn gezicht wandel ik verder, hoe kan een mens die stukken metaal laat vliegen door de lucht en laat drijven op het water zo dom kan zijn om te denken dat het klimaat in een bepaald gebied, de stromingen in de lucht en in het water niet onderhevig zouden zijn aan verandering.

Ikzelf ben tevreden en dankbaar voor de global warming, anders hadden we nog steeds in een ijstijd geleefd.

Tot slot ik vergelijk die opwarming maar met de curve van kokend water. eerst leerden we dat dit in een constante zou verlopen.
Wat hoger in de opleiding bleek dit ook ineens vol van vertragingen en versnellingen.
Als je dit Bij 96 graden Celsius zou beginnen te meten zou die ook ineens naar de honderd schieten en dan ineens weer stil staan...paniek!
prachtig stuk proza Roely
denk dat het woord apart eerder toepassing eerder op jou betrekking heeft
maar kan me vergissen
jonge jonge een forum, niks voor mij


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Roely schreef:Aparte discussie en aparte argumenten.
Bijzonder ook dat velen hier, hoewel ze dicht bij de natuur zouden moeten staan, in elk geval neigen mee te gaan met de propaganda televisie en de massahysterie rond het weer. Blijkt men toch weer gevoelig voor uitspraken als extreem weer/ nooit eerder gemeten en allerlei kleur codes.
Mooi, en op het moment dat de waarheid bovenkomt zappen we weg... Dit weer bericht word gesponsord ( lees gecensureerd) door reis organisatie bla bla.

Feit is zeker dat de mens enigszins invloed heeft op het weer in brede zin des woords, feit is ook dat de koe van boer harms met zijn stront en scheten dit doet. Bullshit is wel dat we denken dit te kunnen en moeten beïnvloeden. Ikzelf fantaseer weleens over de dino's met hun grote hopen stront en CO2 uitstoot. Blijkbaar was dat ook niet genoeg om een klimaat verschuiving tegen te gaan. ( kort door de bocht)

Mijn mening is ook dat dit misleiding is om de focus te verleggen van het ware probleem dat de impact van de mens met zijn vervuiling en ontbossing en zijn inmenging in de evolutie grote schade toebrengt aan onze leefomgeving.

Terug naar het weer, en lopend door de Limburgse bossen, waar overduidelijk de erosie van gletsjers nog waarneembaar is, denk ik weleens wat de weermannen en wetenschappers in die tijd allemaal voor uitspraken zouden hebben gedaan. Het ene weer record na het andere zou doorbroken worden.
En ik zie al expedities die de verdwijning van de gletsjers gaan monitoren en de globale paniek welke ze zouden veroorzaken omdat deze voorheen eeuwige ijs massa's als een razende aan het verdwijnen waren.....De einde der tijden is nabij !! straks is het hier zo warm dat we gaan verbranden.

Tevreden en met een lach op mijn gezicht wandel ik verder, hoe kan een mens die stukken metaal laat vliegen door de lucht en laat drijven op het water zo dom kan zijn om te denken dat het klimaat in een bepaald gebied, de stromingen in de lucht en in het water niet onderhevig zouden zijn aan verandering.

Ikzelf ben tevreden en dankbaar voor de global warming, anders hadden we nog steeds in een ijstijd geleefd.

Tot slot ik vergelijk die opwarming maar met de curve van kokend water. eerst leerden we dat dit in een constante zou verlopen.
Wat hoger in de opleiding bleek dit ook ineens vol van vertragingen en versnellingen.
Als je dit Bij 96 graden Celsius zou beginnen te meten zou die ook ineens naar de honderd schieten en dan ineens weer stil staan...paniek!
prachtig stuk proza Roely....
denk dat het woord apart eerder van toepassing op jou is
maar kan me vergissen
jonge jonge een forum, niks voor mij


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Trailtraveller »

Maurice,

Je opent ook een onderwerp waarop verschillende visies bestaan en eigenlijk niemand gelijk noch ongelijk heeft. We meten pas nauwkeurig een paar honderd jaar en weten van opgravingen de schommelingen in de temperatuur, die waren er ook zonder grootschalige industrie of overvolle mensheid. Niemand kan de natuur sturen, de pretentie dat de mens dit zou kunnen, wat ze eigenlijk graag zouden willen, is een berg te hoog.

We kunnen hooguit een nuttige bijdrage leveren.

Een forum is juist de discussie (mits beleefd), de kracht van dit stukje internet. Laat je niet afschrikken zou ik zeggen.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Roely »

Ik zal net als Carpy , George Carlin laten spreken.
https://www.youtube.com/watch?v=BB0aFPXr4n4 ;D

of met andere woorden:
https://www.youtube.com/watch?v=TCy_UOjEir0


Vrijbuitert

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Vrijbuitert »

Dat het klimaat veranderd, dat is een vaststaand feit. Dat de mens daar medeplichtig aan is ook.

Maar wat ook een feit is, is dat de mens er bar weinig aan zal doen om dat op te lossen. Er wordt in Nederland en de rest van Europa al tijden gesproken over "alternatieve energie". Daarmee wordt de zon bedoeld, maar ook de wind.

Hoezo alternatief, wij Nederlanders gaan er prat op dat we vroeger de hele wereld bevoeren met zeilschepen en de molen is een symbool voor Nederland. Doe een stap vooruit, leer van de fouten die gemaakt zijn en stel het leven weer naar de natuur.

Kernenergie is de oplossing niet, want die zogenaamde "schone" energie levert rotzooi op voor tenminste 300 jaar, zo leerde ik net. Dan is wind dubbelop toch nog steeds een stuk schonere energie (dubbel, want de bouw van een houten molen is een stuk duurzamer en milieu vriendelijker dan zo'n kerncentrale).


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Roely »

image.jpg
image.jpg (45.06 KiB) 4867 keer bekeken
Jij bedoeld die windmolens, Die we maar proberen zo ver mogelijk in zee te plaatsen , dat de impact niet meteen duidelijk is voor de medemens.
Of denk je dat de discussie daadwerkelijk gaat over uitzicht vervuiling.
Wat je er van vindt moet je zelf weten, hoewel de diverse bouwstops op deze parken en de verlegde studies die nu over de impact op zeevogels gaan in plaats van over de doodgelegde of weerlegde windstromingen achter zo'n park en de ongewenste vermenging van luchtlagen. Heeft dus bij jou geen belletje doen rinkelen. http://www.bing.com/search?q=uitstel+wi ... &FORM=PERE Als het werkelijk zo natuurvriendelijk zou zijn hadden we in de jaren 90 wel doorgezet met de bouw van windmolens.

quote ; Koers aarde veranderd door groot aantal windmolen parken, ook grote veranderingen merkbaar in windsterkte en windrichtingen. Nederlandse architectuur is hier totaal NIET op voorbereid. Grote stroomversnellingen in luchtlagen zorgen voor problemen wereldwijd.
Komende maanden en jaren zullen meer stormen ook Nederland aandoen, orkaankrachten zijn hierbij NIET uitgesloten. Grote kans ontstaat dat met name bedrijfsgebieden zwaar getroffen zullen worden.

2e :Windmolens zijn bedoeld om de kwalijke klimatologische gevolgen van andere technologieën in te perken. De afgelopen jaren is echter het vermoeden ontstaan dat windmolenparken zelf ook gevolgen hebben voor het klimaat. Verschillende wetenschappers hebben ontdekt dat bij windmolenparken lokaal de temperatuur kan stijgen en meer regen kan vallen door de wijze waarop ze lagen van warme en koude wind mengen. Onderzoek uit 2010 suggereerde dat windmolenparken zelfs invloed kunnen hebben op het weer vele duizenden kilometers verderop: de windmolen als een enorme vlinder. Windmolenparken, zo werd geconcludeerd, zijn gevaarlijk.


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Sander2000 »

Thanks mannen, erg interessant om te lezen dit topic !


Vrijbuitert

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Vrijbuitert »

@Roely

Ik bedoelde eigenlijk meer een ouderwetse meelfabriek zoals de onlangs nieuw gebouwde puurveense molen in Kootwijkerbroek.
1346_3.jpg


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Roely »

Ja dat is een prachtige molen, maar meer voor de hobby en de sier bedoeld. En de culturele nalatenschap.
Geen efficiënt voorbeeld van omgang met energie en middelen in mijn ogen.


Vrijbuitert

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Vrijbuitert »

Roely schreef:Ja dat is een prachtige molen, maar meer voor de hobby en de sier bedoeld. En de culturele nalatenschap.
Geen efficiënt voorbeeld van omgang met energie en middelen in mijn ogen.
Vind je?

Ik vind een korenmolen juist het meest efficiënte voorbeeld voor energie en middelen wat je kan noemen. De molen van de foto is goed, maar beter nog zou het zijn als het een compleet houten molen zou zijn. Die zijn 100% duurzaam in mijn ogen.

Het enige nadeel is dat een windmolen slecht is voor de hedendaagse korte termijn economie.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Roel »

Wat ik nu zo fascinerend vind is het volgende. 120.000 jaar geleden, tijdens de warme tijd tussen de IJstijden Saaliën en Weichseliën, genaamd het Eemiën, was de zeespiegel ongeveer 6 meter hoger dan nu. Het beroemde "Amersfoort aan zee" waar men nu voor waarschuwt was toen gewoon de realiteit. Amersfoort lág aan zee. Zonder fabrieken en auto's, geen menselijke bemoeienis. Zes meter hoger dan nu.
Dat zal dus betekenen dat zelfs als we nu zouden stoppen met de uitstoot van Co2, er geen enkele garantie is dat de zeespiegel niet toch 6 meter zal stijgen. Dat heeft het namelijk eerder ook al eens gedaan, met niet meer dan 280 ppm aan Co2 in de lucht, net zoveel als in de pre-industriële periode.
Wij moeten eens ophouden alle klimaatveranderingen op onze eigen schouders te leggen. We kunnen ons beter aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Klimaat veranderd altijd, het staat nooit op één punt. Aanpassen is het devies.


Plaats reactie