Tips voor berken tappen

Eigengemaakte projecten, zelf je tent maken of vlecht je manden? Alles wat niet onder de rest valt kan hier besproken worden
Plaats reactie
Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Tips voor berken tappen

Bericht door Thomas H »

Hallo iedereen,

Ik had een vraagje want ik heb al 2 keer geprobeerd om een berk te tappen. Maar of er komt geen sap uit of het loopt langs de boom en niet in mijn fles. Heeft iemand tips voor het tappen

Dankjewel alvast, Thomas.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door janvanloon »

waarschijnlijk nog te vroeg en te koud.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door Thomas H »

Dankjewel! Ik zal nog even wachten om te beginnen dit jaar.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door herman744 »

Snijd eens de top van een tak(je) af en zie of hij gaat druppelen. Ik heb vorige week voor iemand een half omgewaaide walnoot moeten omzagen. Onder elke tak die ik afzaagde kon je gewoon douchen. Het water stroomde eruit. Dus ik denk dat het water bij berken ook wel onderweg naar boven is.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door janvanloon »

ze geven toch al weer beter en stilaan warmer. Zoals Herman al aangaf, het zal niet meer lang duren >:D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door Roel »

Niet te lang meer wachten, half maart is denk ik dit jaar de goede tijd. Probeer ook de esdoorn en linde als je daar over kunt beschikken, walnoot kan evt. ook nog.
En denk er om, alleen volgroeide bomen, geen puppies... ;D


Ron
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 sep 2014, 20:26
Locatie: Brabant

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door Ron »

En wat ook belangrijk is de na zorg voor de boom gewoon een tip ;-)

http://youtu.be/LZ1pR2wmOYI


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door b2b »

Ha onze Mike van MC Bushcraft, altijd leuk. Heb gemerkt dat gaatje dichten met vuile bijenwas ook goed werkt.
gr
Cees


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door oud deelnemer 4 »

Als je een wondje maakt in de boom (een gaatje bijvoorbeeld) en dat naderhand niet netjes en vooral zo schoon mogelijk dicht dan introduceer je bacteriën en schimmels diep in de boom en dan is er een grote(re) kans op een infectie van de boom.
volgens een dendroloog is een takje afsnijden minder risico vol dan gaatjes boren.


Friso
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 16:41

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door Friso »

vandaag is het lekker zonnig, loopt al een beetje uit. het blijft komende dagen mooi weer dus ik denk dat het niet meer lang zal duren voordat het echt goed kan. inderdaad beter om een takje af te snijden/zagen dan om gaatjes te boren.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door oud deelnemer 4 »

vandaag tijdens de wandeling de eerste test gedaan... niet elke beuk drupt al maar er zijn er bij die de sapstroom al aardig op gang hebben.
morgen in een redelijk vochtig gebied met veel zon inval worden mijn flesjes opgehangen ;-)


Thomas H
Berichten: 51
Lid geworden op: 07 mar 2016, 19:26

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door Thomas H »

Iedereen bedankt voor de reacties! Ik zal binnenkort met jullie tips het nog eens proberen. Over takjes afzagen heb ik nog nooit gehoord dus dat zal ik eens proberen. En daarna afdichten met bijenwas. Heel erg bedankt!


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door Roel »

@Oakleaf.nl... eh ..het ging niet over beuken... zonde als je dat zou proberen, bevat amper suiker....


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Tips voor berken tappen

Bericht door oud deelnemer 4 »

Roel schreef:@Oakleaf.nl... eh ..het ging niet over beuken... zonde als je dat zou proberen, bevat amper suiker....
oeps tiepevoutje was me nog niet opgevallen... ik probeer het nog eens BERK .... hehe gelukt ;D


Plaats reactie

Terug naar “Overige niet genoemde vaardigheden”