Hoeveel KG is jouw totale kit?

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Gebruikersavatar
Stovemeister
Berichten: 186
Lid geworden op: 29 nov 2014, 23:31
Contacteer:

Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Stovemeister »

Hey Bushcrafters,

Ik weet niet of deze topic al bestond. Hoeveel kg is jouw kit? En voor hoeveel dagen? Mijn standaard kit is precies 23 kg incl. voedsel. O0

Gr


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Jeof »

laatst een hoop items vervangen voor meer licht gewicht varianten. heb nu standaard uitrusting van ongeveer 11 kilo inclusief rugtas, exclusief extra kleding, voedsel en water. Hiermee kan ik in principe met gemak 1 a 2 weken op pad. de duur bepaald dan hoeveel extra kleding en eten ik mee neem. in een gebied met veel water neem ik mijn waterfilter mee en 1 liter voor onderweg. weekendje paalkampeerplaats bv, dan neem ik zelf water mee voor twee dagen, mits er niets in de buurt is.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Dabberty »

Bij mij is het elke keer weer anders..
Elke trip is anders.. vlakke gebieden, heuvelig of bergen, bossen of kale gebieden, het beinvloed allemaal de inhoud van de rugzak.
Ook het 'thema' is elke keer anders, ga ik houtsnijden s'avonds, of vuur oefenen, luxe of minimalistic, vissen, etc.
In het begin had ik bij elk video of photo verslag eerst een foto met alles wat ik meeneem, maar tegenwoordig niet meer.


Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Bennie »

Dabberty schreef: In het begin had ik bij elk video of photo verslag eerst een foto met alles wat ik meeneem, maar tegenwoordig niet meer.
Vind ik jammer, vond t wel interessant.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Martin Outdoors »

Pff altijd een ander gewicht , vooral die liters bier die tijdens de trip op gaan zorgen voor een eh fluctuerend gewicht vooral omdat er tussendoor weer aangevuld word met langere tochten. ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Basel »

Zandhaas schreef:Pff altijd een ander gewicht , vooral die liters bier die tijdens de trip op gaan zorgen voor een eh fluctuerend gewicht vooral omdat er tussendoor weer aangevuld word met langere tochten. ;D ;D
CHECK :D haha , cerveza heeft er idd veel mee te maken , en uiteraard wat het doel van de trip is.


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Jeof »

ik kies toch altijd voor lichtgewicht whisky ;D ;D


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Roely »

Inderdaad gewicht is elke keer anders . standaard gewicht voor mij ligt er heel ver onder die 23 kg.
Maar ben dan ook geen echte bushcrafter hè. Ik kan me maar een keer zo'n gewicht herinneren en dat was toen ik voor een week op pad ging in Limburg. en dat lag ook nog eens aan het seizoen, dit was tegen de winter en toen zat er zelfs een zak aardappels tussen.

Anyway er is wel een topic met wat is jou standaard uitrusting, daar staan wel wat foto's van anderen, ook van mij.
Maar nogmaals naar mij moet je niet kijken.

Bv http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... ting+Roely


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Wälderer »

Laatste jaren heb ik nogal geinvesteerd in veel lichtgewicht materialen zoals titanium en ripstop nylon spullen. Gewicht is afhankelijk van wat de plannen zijn tussen de 7 en 10 kg zonder eten en kledij.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Pauroz
Berichten: 675
Lid geworden op: 27 nov 2011, 22:17

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Pauroz »

Het gewicht van mijn rugzak is afhankelijk van de lengte van de tocht en het jaargetijde.
De lengte van de tocht heeft weinig invloed op de hoeveelheid en het gewicht van de hardware. Heel veel kleding gaat er toch niet mee (goeie deo om de body odor onder controle te houden) maar een slaapzak, mat, kookspullen, ehbo, mes en regenkleding zit er altijd in. Dan is het vooral het eten wat het gewicht verhoogd. Vorige week hebben we een tocht door de Eifel gelopen en de rugzak woog toen 22 kg. Dat had nog wat naar beneden gekund (geen helinox stoeltje meenemen) maar niet heel veel. In de rugzak dan eten voor een week (ontbijt, lunch en avondeten), 2 liter water (waterfilter mee) en de hardware voor temperaturen tot -10. En dan geen tent maar een tarp om gewicht te besparen. Water en eten zijn dan bij elkaar zo'n 7 kg.
Ga ik in de zomer lopen kan het gewicht wel wat naar beneden doordat vooral de slaapzak lichter is maar echt heel veel lichter kan niet omdat je toch weer tegen die zak met eten en het water aanloopt. Misschien kan je wat besparen door op hout te koken ipv een brander te gebruiken.
Kortom, ik zit altijd wel tegen de 20 kg aan voor meerdaagse tochten. En dan heb ik in de loop der jaren goed geïnvesteerd in lichtgewicht gear dus veel dons, titanium en ander lichts. Ik ben erg jaloers op mensen die maar met een kilo of tien lopen, dat lukt mij dus nooit.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door arjuna »

@jeof

Kan jij mij vertellen hoe je komt aan 11kg incl eten voor 7 a 14 dagen zou dat graag willen leren
ten eerste is het 7 of 14 dg
ten tweede blijft dan die 11 kg bij 14 dg het zelfde als bij 7 dg .

Koen


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door madman73 »

Respect voor allen die met 20+ kg rondtrekken.
Ik heb dit 20 jaar geleden één keer gedaan op de Tour du Mont Blanc met wijlen mn beste vriend. Ik weet nog goed dat dit een zware last was. Het was zwaar ondanks mijn toen goede (vecht)sport conditie en een goede rugzak die precies was uitgekozen op mijn lichaamsbouw.
Het gewicht was zo fors omdat ik toen niet het geld had voor lichtgewicht spullen. Een zware canvas leger poncho 8-), zware tent en niet al te lichte slaapzak.

Dit in ogenschouw nemende zou ik hedendaags echt niet weer met zoveel kg de bergen intrekken.
Al wil ik de Tour du Mont Blanc graag nog eens over doen. Wie weet met de zoon van de vriend welke ik nog steeds zie.

Met minder gewicht wordt het immers nog meer genieten. En tegenwoordig is lichtgewicht meer binnen bereik. En veel heb je niet nodig. Ik probeer altijd binnen de 15kg te blijven. Dit lukt!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Dabberty »

Offtopic, mont blanc open en neer rennen heb ik oren naar !
Al twee keer gepland en beide keren zeiden m'n reisgenoten op het lastste moment af, wel met goede excuses, dat wel weer.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door Alder »

Gewicht van mijn kit is geen pijl op te trekken, hangt inderdaad af van vanalles.

@ Koen: Jeof bedoelde volgens mij 11 kg zonder eten. Dan zou het wel weer logischer zijn dat 7 of 14 dagen niet veel verschil maakt. Bij het meenemen van eten moet ik meteen weer denken aan de video van Paul Kirtley die is erg duidelijk. Zijn video's zijn eigenlijk altijd heel duidelijk en degelijk, hij heeft er ook een over het inpakken van je tas. En pas een blog van extra survival over het drogen van voedsel


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Hoeveel KG is jouw totale kit?

Bericht door arjuna »

@alder

Dank ,verkeerd gelezen :o maar nu

Dan maakt de dagen niet uit
Je kan dus ook zeggen ik ga 1,5 jaar op pad met 11 kg
Dus het is een kwestie van spullen kopen en een laag luxe gehalte
Maar waar ga je dan naar toe met 11 kg zonder eten
koen


Plaats reactie