Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Dabberty »

Hoihoi, na vele goede verhalen over fjalraven kleding, en vooral de broeken, en na ze in actie gezien te hebben toen Linda en Jan voor een week winter hike in het Tsjechiese landschap naar mij toe kwamen, besloot ik er ook een te kopen.
Een outdoor shop vlak voor de kerst had uitverkoop en daar zo'n broek gekocht voor rond de 100 eur. Zonder de korting zou het iets van 160 eur zijn volgens het kaartje.

Een week later tijdens mijn 'long fire' hike, (terug te vinden op mijn blogje), bij het klauteren over een omgevallen boom langs een afgebroken tak geschampt, en ja hoor, een winkelhaak er in aan de acherkant.. K#t !
Tijdens de tweede hike met die broek, ging mijn mes er zo doorheen (niet in mijn been) bij het neerleggen er van, was een beetje dom ja, maar dat ging er zo soepel door heen dat ik helemaal geen weerstand voelde.. G#dv#r...!!
Vorige week bij een ochtendje in het bos met de haarbal, waarschijnlijk langs een afgebroken tak oid gelopen, want na afloop merkte ik 2 kleine gaten op enkel hoogte. G#dv#rd#mm#...!!!

Ik weet dat ik niet de voorzichtigste ben als ik buiten ben, maar met de oude leger broeken die ik voorheen droeg, had ik er nooit gaten in oid.
Nu is mijn vraag, heeft iemand anders daar ook last van dat die broeken zo snel beschadigen ? Of ben ik de enige (en dus lomp) ?

Vandaag mijn jas door de naaimachine geslingerd omdat de rits iets los zat en doen ook de boek maar gemaakt.

Eerst 12 cm van de broekspijpen afgehaald, omdat die zo belachelijk lang zijn.
Afbeelding

Daarna met een brede zichzag stitch de gaten gedicht.
Afbeelding

Afbeelding

En toen van 1 van de rest stuk van de broekspijp, patches gemaakt, en die aan de voorkant er overheen genaaid voor extra versteviging.
Afbeelding

Heb nog 1 rest stuk over van de andere broekspijp, ben bang dat ik die nodig zal hebben in de toekomst.. :-(


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Martin Outdoors »

Hahaha ik heb daar ook last van, die broeken zijn prima voor lange wandelingen en trekking en niet voor bush whacking.
Als je door echt het bos struint zonder maar elke keer om te lopen voor een bramenstruikje oid sloop je een fjall raven broek simpel zat. ;D ;D ik wel tenminste.

Defensie spul is gewoon duurzamer ,je wil niet weten wat die kleding moet doorstaan , het is alleen niet zo comfortabel als fjall raven .
Het kost iets meer energie om met legerkleding van a naar b te komen dan dure outdoor kleding, meer is het niet ;D ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Dabberty »

Das een hele gerust stelling dan, dat ik niet de enige ben :-)


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Salmo Trutta »

Ik heb er zelf absoluut geen last van. Ik let ook echt niet op waar ik loop en of ik ergens achter zou kunnen haken, maar tot nu toe is alles heel gebleven.

Ik mag ze erg graag aan hebben, omdat de pasvorm prima bij mijn eigen model past.... ::) En die lengte ben ik juist erg blij mee, heb nogal lange benen. Misschien dat het ook aan het model ligt Dieter. Ze worden met verschillende kwaliteit stof afgebouwd.... (hoewel ik betwijfel of de zwaarste wel tegen een scherp mes bestand is... )


Afbeelding

Sieger
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Martin Outdoors »

Die pijpen zijn bij sommige zo lang omdat je dan zelf de lengte van je broek kan bepalen, jammer is wel dat je er mee naar de naaiboer moet als je zelf niet met een naaimachine overweg kan.

Ik koos voor een passende broek met drukkers onder in de pijp dus had er geen last van.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Salmo Trutta »

Met textiellijm lukt mij dat zelfs.... ;-)

(maar laat het gewoon hier thuis doen... ^-^ )


Afbeelding

Sieger
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Waidmann »

Ik draag ze ook, de pasvorm vind ik geweldig alleen het materiaal is inderdaad niet gemaakt voor continue ruw gebruik. Het is een polycotton mix, lekker licht gewicht en droogt lekker snel. Heeft wel als nadeel dat het nogal gevoelig is voor vonken.

Slijtage door dagelijks gebruik heb ik nog niet kunnen merken, de verstevigde stukken helpen daar ook goed mee. Heb ze ook gedragen tijdens de jacht en tot mijn verbazing overleefde ze de bramen prima. Heb het zelf dus nog niet ervaren, maar verbaasd me helemaal niks dat ze bushwacking niet goed kunnen hebben. Verwacht dat mij zo'n scheur ook nog wel gaat overkomen.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door herman744 »

Hen nu ongeveer een half jaar en Fjallraven broek. Bij mij gaat het stiksel aan de bovenkant van de kniestukken los. Gerepareerd door mijn vrouw. Verder nog geen schade. Ik geloof dat het een Barentz is.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door arjuna »

Daarom koop ik geen broek duurder dan 50 euro
Ik haal er een bij de Welkoop het is gewoon een werk broek 60/40 poly/katoen met wat cordura versterkingen op zit en knie vlak.
Goed spul en een dikke stof ,wat wil je nog meer
En over de waterdichtheid ja die is voor een regenbui van 3 uur niet echt goed daarom trek ik gewoon een regen broek aan van Goretex

koen


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door madman73 »

Hier geen last. Al jaren fjallraven broeken (3 a 4 stuks incl de zippoff versie). En wat beenlengte betreft..... Echt super, past zo vanuit de verpakking ;D ;D.

Maar misschien ben ik toch te voorzichtig met mijn spullen! Wat het materiaal betreft kan ik me wel voorstellen dat anderen dat wel hebben.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik draag al vele jaren Fjallraven en die dingen leven behoorlijk lang en ik ga er zeker ook niet erg zuinig mee om. nu heb ik een tijdje geleden een nieuwe gekocht en dit weekend ..... ja hoor 2 kleine gaatjes in de dijbeen broekzak . niet geweldig groot maar toch ze zitten erin.
het lijkt er wel op dat als iets populairder wordt de kwaliteit afneemt. dit fenomeen heb ik ook al enkele jaren geleden (zo denk ik) opgemerkt bij The North Face.
Maar de pasvorm is voor mij perfect andere merken zitten me al snel als een zak om de kont.zal dus nog wel een tijdje met FR blijven rondlopen maar als het bergaf gaat met de kwaliteit een merk is nooit heilig !


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Basel »

Voor mij geldt ook broek is broek en ik heb 2 fjallraven broeken en beide al moeten repareren wat me toch een akelig gevoel gaf omdat ze niet goedkoop waren, deze gebruik ik nu alleen nog voor een hike oid.
Voor het hobbiën gebruik ik gewoon de broeken die de baas verschaft, opmaat aangemeten en cordura, prima broeken en kunnen net wat meer hebben.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door CommonZense »

Ik heb nu bijna een jaar zo'n G1000 fjallraven. Ik wax de voorkant licht in na het wassen en laat me door niets tegenhouden, banjer overal door. Nog geen problemen tot nu toe, op enkele braamkrassen op mijn benen na. Maar de stof is nog heel.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door oud deelnemer 4 »

CommonZense schreef:Ik heb nu bijna een jaar zo'n G1000 fjallraven. Ik wax de voorkant licht in na het wassen en laat me door niets tegenhouden, banjer overal door. Nog geen problemen tot nu toe, op enkele braamkrassen op mijn benen na. Maar de stof is nog heel.
Een gewaxte broek kan echt veel meer hebben dan een niet gewaxte broek...!


Vrijbuitert

Re: Duurzaamheid Fjalraven broek ?

Bericht door Vrijbuitert »

Mijn ervaring is dat het heel erg kan verschillen per broek.

Ik heb de Keb, dat is echt huilen met de pet op. Verder een Vidda, die moet ook aan alle kanten gemaakt worden. Maar de Barents daarentegen, de doet het perfect. Aangezien de Vidda en de Barents nagenoeg hetzelfde zijn kan het daar niet aan liggen.


Plaats reactie