roadkill

Water zuiveren, eetbare planten en ander voedsel uit de natuur of eigen gemaakt voedsel. Bereiden van gevangen voedsel.
Plaats reactie
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

roadkill

Bericht door Fetzl »

iemand op de hoogte van de (Belgische) wetgeving omtrent roadkill

casus: je komt een aangereden DAS tegen onderweg, die quasi ongeschonden is en nog "zacht" - het arme dier had wrschl heel recent een tik gehad (niet van ons wel te verstaan)

Ik kan me inbeelden dat met groot wild (hert, ree, everzwijn) de zaken duidelijk zijn: die vallen onder de jachtwetgeving en strict gereglementeerd (als je zo eentje raakt, is de kans groot dat je sleepwagen mag bellen en dan is het out in the open...

Maar wat met klein gepeupel (haas, das, vos,....): wat kan, wat mag en wat mag niet ?
Mag je die meepakken, mag je die enkel aan de kant leggen of wordt je verondersteld dat ergens te melden

ben eens benieuwd


Gebruikersavatar
stunkel
Berichten: 47
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:04
Locatie: De Kempen

Re: roadkill

Bericht door stunkel »

Geen idee wat wetgeving betreft.
Maar je kan het wel aangeven bij Natuurpunt. Zij maken een gegevensbank van dieren die 'sneuvelen' op de weg.
https://www.natuurpunt.be/dieren-onder-de-wielen-20


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: roadkill

Bericht door Fetzl »

goed om weten voor vlaanderen - deze casus deed zich voor in het diepe zuiden des lands.
Gaat Natuurpunt wellicht weinig aan hebben... maar erg nuttig om weten, tnx


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: roadkill

Bericht door Roel »

Wat is dit nu voor raar gedoe...? Gewoon oppakken, en weg er mee....


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: roadkill

Bericht door Fetzl »

Roel,

dat is ook mijn eerste idee, maar ik wou gewoon even weten hoe het officieel wordt gezien
dus her en der mijn licht eens opgestoken en dit is het verdict
ik geef het even mee als achtergrond-info, maar de laatste regel is ook mijn standpunt;
Ik ga echt niet liggen rondbellen, behalve igv grootwild, waarbij ik zelf buiten strijd ben of de verzekering uit haar pijp mag komen

==================
Eigenlijk is het net hetzelfde als voor groot wild, in principe zou je de boswachters moeten waarschuwen dat je zo een dier hebt omver gereden...

Meenemen in je koffer mag niet, dit wordt als stroperij aanzien want ga nadien eens bewijzen dat je dat dier hebt aangereden....
In praktijk zijn er echter politieagenten die zeggen: steek dat allegauw in uw koffer.....

Das : toch opletten, tot op heden beschermde diersoort en als ze je daarmee tegenhouden...ook al gaan er stemmen op om hem van de lijst af te halen en er in de toekomst misschien op gejaagd zal worden in Wallonie omdat hij uitdeint en geen natuurlijke vijand heeft.

Vos : opletten voor ziektes; vosselintworm oa

Haas : vers en geen tekenen van ziektes ( ogen, pels enz...) in de koffer voor de kasserol :-)

Maw zolang er niemand iets gezien heeft.....
==================


Longbow Ayo
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2016, 18:39

Re: roadkill

Bericht door Longbow Ayo »

Voor Belgie moet ik het antwoord schuldig blijven. Voor wat Nederland betreft is alles wat aangereden is en hierdoor aan zijn einde komt "res nullius" en mag je gewoon tot je nemen. Haas, vos, ree of wild zwijn en alles wat ertussen zit behoren niemand toe en mag je dus gewoon meenemen wanneer het roadkill betreft. Ook bij beschermde soorten.
Mocht je onverhoopt iets aanrijden met bijvoorbeeld een oormerk dan kun je er redelijkerwijs vanuitgaan dat het iemands eigendom is en gaat die vlieger dus niet op.


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: roadkill

Bericht door Salmo Trutta »

Ben bang dat de informatie die ik daar over heb toch anders is Longbow.... Lees het stuk via deze link maar eens:

http://www.nojg.nl/valwild-en-de-jachthouder


Afbeelding

Sieger
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: roadkill

Bericht door Waidmann »

Salmo Trutta schreef:Ben bang dat de informatie die ik daar over heb toch anders is Longbow.... Lees het stuk via deze link maar eens:

http://www.nojg.nl/valwild-en-de-jachthouder
Correct! Ook met de nieuwe wet welke 2017 van kracht moet gaan zal hierin waarschijnlijk weinig veranderen.

Verkeersslachtoffers altijd melden bij de meldkamer. Overigens geeft de politie vaak wel toestemming als je het betreffende dier wilt laten prepareren, vooral bij vogels krijg je hier over het algemeen toestemming voor. Maar wel eerst aanvragen voordat je het gaat vervoeren en dan dient het naar een erkend preperatuur gebracht te worden.

Nu zal over een meegenomen haas of een konijn niemand wakker liggen in de praktijk, maar bij grof wild zoals reeën, herten, varkens, etc zijn de afschot aantallen gebaseerd op tellingen. Als dan een stuk door het verkeer wordt genomen is dat van belang. Dit zal verrekend moeten worden met de afschotaantallen.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: roadkill

Bericht door bourgeois »

Ik vind het NOJG verhaal enigszins vaag. Ik heb het "res nullis" verhaal eveneens vernomen, en wel van een Jachtopziener/BOA, iemand die toch wel geacht moet worden precies op de hoogte te zijn van de wettelijke regels in deze.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: roadkill

Bericht door Waidmann »

bourgeois schreef:Ik vind het NOJG verhaal enigszins vaag. Ik heb het "res nullis" verhaal eveneens vernomen, en wel van een Jachtopziener/BOA, iemand die toch wel geacht moet worden precies op de hoogte te zijn van de wettelijke regels in deze.
Wat precies vind je vaag? Er wordt verwezen naar de betreffende artikelen in de Flora en Fauna wet. De Nederlandse wet is er vrij duidelijk in dat je niks mag meenemen zonder ontheffing, alleen voor jachthouders/jagers zit de dubbelslag in de wet ivm de zorgplicht die achteraf bewezen moet worden. Veelal zijn mensen op zoek naar de 'ja, maar' in de wet om toch wild mee te kunnen nemen. Hoewel dat begrijpelijk is, is de wet heel duidelijk dat dit niet is toegestaan.

Waar het vroeger wel eens misging, en wellicht bijdraagt aan verwarring, is bij de politie, daar is/was men niet altijd even goed op de hoogte maar dat wordt al steeds beter door de valwild groepen in de verschillende provincies.

Dit is inmiddels al een paar jaar zo, wellicht is de man in kwestie niet meer werkzaam in de sector want anders zou hij dit moeten weten. Komt bij de opfriscursus voor BOA voorbij.


Plaats reactie