De groene kwis

Het board met vragen over foto's, uitleg over fotografie en vele dingen meer. ( maar wel bushcraft gericht)
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: De groene kwis

Bericht door Roel »

Hier, in noord-Nederland, zit de rups ook op het helmkruid.
DSCF1412.JPG
DSCF1412.JPG (3.05 MiB) 5519 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Roel op 04 sep 2016, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: De groene kwis

Bericht door Roel »

En dan deze, stond opeens aan de noordzijde van de dijk rond onze vijver. Lijkt wel iets op een ingekorte versie van het vingerhoedskruid.
Ze lijken net op vissenbekjes. Ik heb geen idee wat het is.
DSCF1397.JPG
DSCF1397.JPG (4.16 MiB) 5521 keer bekeken


Gebruikersavatar
Erny
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:17

Re: De groene kwis

Bericht door Erny »

Aha, die heb ik ook, is ook zomaar aan komen waaien... De slakken zijn er extreem dol op dus het is nu al een paar jaar een wonder dat ie überhaupt gaat bloeien. Hij groeit en bloeit bij mij in een pol met meerdere bloemtoppen.
Heb ooit op het MTF gevraagd wat het is maar ben het weer vergeten, zal eens in het identificatietopic struinen...
IMG_1737.JPG
IMG_1737.JPG (1.67 MiB) 5519 keer bekeken


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Bloemvorm deed me denken aan de Scharnierplant. Na verder zoeken in die hoek vond ik de Schildpadbloem. Als het klopt zal de naam bij Erny wel weer boven komen drijven. Chelone obliqua.


Gebruikersavatar
Erny
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:17

Re: De groene kwis

Bericht door Erny »

Er komt niets bovendrijven en kon het ook niet terugvinden op MTF. ;-)
Maar dat lijkt hem inderdaad te zijn. :-)


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: De groene kwis

Bericht door Anneke »

Ja, dat is 'm inderdaad. Ik blijf het dooie vissenbekjes vinden. We zullen zien of t een blijvertje is...


Gebruikersavatar
Erny
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:17

Re: De groene kwis

Bericht door Erny »

Haha Anneke, nu je het zegt... nu zie ik er ook vissebekjes in... ;-)

Maar weer iets mij onbekends op de moestuin... (op de achtergrond de Ananaskers).
Lijkt wel een soort raar gras?...
IMG_2139.JPG
IMG_2139.JPG (2.09 MiB) 5493 keer bekeken
IMG_2143.JPG
IMG_2143.JPG (2.02 MiB) 5493 keer bekeken
IMG_2146.JPG
IMG_2146.JPG (1.51 MiB) 5493 keer bekeken


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Dat is de Knolcyperus. Jarenlang is geprobeerd die plant uit te roeien. Landbouwmachines moesten steeds ontsmet worden als ze van het ene naar het andere perceel moesten. Kennelijk is het niet gelukt de plant uit te roeien. Ik zou hem verbranden als ik jou was. Mocht je de tuin ooit van de hand doen dan is er meldingsplicht aan de nieuwe eigenaar.
http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum ... nolcyperus


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door oud deelnemer 4 »

Knolcyperus... ik kende hem niet....!
Na wat speuren op het wereld wijde web weet ik ook waarom... blijkbaar zijn we hier in het zuiden erg succesvol geweest in de bestrijding van deze plant. Jammer !
Want ik heb ook gelezen dat de noot / knol eetbaar is en dat de smaak iets weg moet hebben tussen een hazelnoot en een amandel.
Had die nootjes dan wel eens willen proeven :-)
Hij komt tegenwoordig overigens nog het meest voor in de omgeving van Herman thuisbasis...


Gebruikersavatar
Erny
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:17

Re: De groene kwis

Bericht door Erny »

:o Aarghh... wat een onding! ???
Onder
optimale omstandigheden kan één moederknol in één groeiseizoen ongeveer 200 planten en 8.000 knollen
vormen.
Ok, bedankt voor de waarschuwing! :-) Volgend keer wordt ie zorgvuldig verwijdert, met eventuele knolletjes, en vernietigt. >:D


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Jos,

In de jaren 70 was de plant veel in het nieuws. Ik heb hem trouwens nooit gezien. Kwam toevallig op het idee dat het Knolcyperus kon zijn doordat ik de grassen aan het doorbladeren was en een andere grassoort tegenkwam wiens naam ook met Knol begon. Zoals zo vaak met nieuws, als het nieuw is staat de krant er vol van. Op een gegeven moment is het geen nieuws meer en wordt er niet meer over geschreven. Net zoals met zure regen, die lijkt ook niet meer te bestaan.


Gebruikersavatar
Erny
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:17

Re: De groene kwis

Bericht door Erny »

Mocht ik de illustere knolletjes tegenkomen dan wil ik ze wel naar je opsturen @Oakleaf ;-)


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door oud deelnemer 4 »

Erny schreef:Mocht ik de illustere knolletjes tegenkomen dan wil ik ze wel naar je opsturen @Oakleaf ;-)
BIjzonder lief van je @Erny :-)


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: De groene kwis

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ja ja het weer is in Nederland, wat zeg ik in de wereld een beetje van slag en dat zie je ook terug in de natuur en de plantjes. in het voorjaar liepen we al hel veel voor op normaal en er bloeiden plantjes die eigenlijk nog niet aan de beurt waren, in de zomer wat het eerst te nat en nu te warm... en nu wat zie ik komt de lente weer terug ... of is het toch anders ? (laat je niet bij de neus grijpen, en let op de afwezigheid van het bladgroen)
Afbeelding


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: De groene kwis

Bericht door herman744 »

Jos,

Heel lang geleden heb je de nog groene knop van deze plant in de kwis geplaatst. Ja, de herfst komt eraan, al zou je het niet zeggen met deze temperaturen.


Plaats reactie