HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door MichelVH »

Zo, gisteren ben ik naar Moordrecht geweest om bij HBM machines de HBM 150 op te halen. De winkel was gáááf! Computergestuurde frezen, draaibanken, allemaal gaaf gereedschap, heb flink zitten kwijlen daar. Verder is het assortiment supergoed, van goedkope maar degelijke dingen voor de hobbyist tot high-tech machines voor de professionele metaalbewerker. Het personeel weet overal alles van elk product, ze geven ook goed advies.
Ik had de HBM 150 al besteld, dus kwam 'm alleen afhalen. Mijn vader heeft er nog dun soldeer gekocht en een setje rundleren handschoenen voor de Dutch Oven (waren maar €10,-).
AfbeeldingIMG_5299 by MichelBushcraft, on FlickrAfbeeldingIMG_5300 by MichelBushcraft, on FlickrAfbeeldingIMG_5301 by MichelBushcraft, on Flickr
Over de HBM 150: Topding. Ik dacht dat het met 300W en een 2,5cm bandje eigenlijk toch meer bedoeld was voor kleine stukjes vuren, maar hij kan prima staal slijpen! Een slijptol gaat wel ietsje sneller, maar dit is voor mij de perfecte "vreetsnelheid". De schuurschijf dacht ik niet te gaan gebruiken, maar vind ik een enorm fijn ding om alles exact 90* te krijgen. De prestaties zijn niet alleen goed, de bouwkwaliteit vind ik ook top! Alleen de motorbehuizing is van plastic, de rest van het plaatwerk is stevig geverfd metaal. Door de kleuren lijkt het wel een beetje een Mickey-Mouse ding, maar de kwaliteit is gewoon goed :-) . De bandjes slippen er steeds vanaf als je ze er op wil "rijden", maar ik ben er nu aan gewend en heb een beetje getweakt waardoor ik 'm er nu in 1x op krijg: Bandje op de bovenste 2 wieltjes zetten, en achterstevoren op het grote wiel rijden. De gele stelknopjes g ik vervangen door stevige plastic knoppen zonder het ratelaar-achtige systeempje, heb er al eentje mee kapotgedraaid ::) . De plastic kap moet je er eigenlijk ook afhalen, anders duurt bandjes vervangen heel lang, en daarnaast is het ook niet nodig, dure KMG grinders hebben ook geen behuizing... De hoeken-indicatie op het tafeltje bij de schuurschijf vind ik erg fijn, jammer dat dat niet op de band zit :P .

Gistermiddag en vanochtend heb ik continu zitten spelen met dat ding, met naast wat WIP mesjes ook dit resultaat:
AfbeeldingIMG_5291 by MichelBushcraft, on Flickr
AfbeeldingIMG_5294 by MichelBushcraft, on Flickr
Wengé met een randje spint, Mahonie/2x tuigleer/Eik en eentje met berk met een randje spint/berkenbast/tuigleer/berkenbast/koeienbot.
AfbeeldingIMG_5295 by MichelBushcraft, on Flickr
Ook eentje met 8 facetten aan de bovenkant en 4 aan de onderkant, geen idee welk hout.
AfbeeldingIMG_5296 by MichelBushcraft, on Flickr
En eentje met Eik.
AfbeeldingIMG_5298 by MichelBushcraft, on Flickr

Voor de grote heb ik 10mm blanks gebruikt, voor de kleintjes 6mm. Beide van Aliexpress, vindt ze beter dan de LMF en ze zijn ook in allelrei formaten te krijgen.

Ik moet de HBM ook terugverdienen, ben nog maar 14 hé ;-) ! Dus als je iets ziet: PM maar, als je niets ziet: PM ook maar, ik doe ook custom O0 . Ter indicatie: De mini's zou ik €5,- voor vragen en de dikke zo'n €10,-/€15,-.

Bedankt voor het lezen en fijn restje weekend!

Michel
Laatst gewijzigd door MichelVH op 25 sep 2016, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door Tim »

M,

Mooi werk hoor!

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door Alder »

Ha supergoed! Je bent nu al wel lang genoeg bezig om te weten dat je hier veel plezier van gaat hebben. Dan is het het wel waard om er wat geld aan uit te geven. Geniet van de projecten hiermee!


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door herman744 »

Zo Michel,

Je hebt al heel wat stof geproduceerd. Mooi dat je er nu al zoveel plezier aan hebt beleefd.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door madman73 »

Hier ga je geen spijt van krijgen Michel!
Mooie aanwinst. Ben benieuwd naar wat je binnenkort allemaal het forum op gaat slingeren ;D


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door MichelVH »

Bedankt allemaal! Ik zal er zeker geen spijt en heel veel lol van hebben, zowel voor messenmaken als voor houtbewerking. Ook kan ik dingetjes als firesteels en messen voor een lagere prijs verkopen (voor veel mensen fijn denk ik) en nog steeds winst behalen. Mij boodschappenlijstje bij Hersbach O0 :
Halve meters van 2,3,5mm dikte en meters van 4 en 6 mm O0 . Ik ben het nou eigenlijk helemaal aan het upgraden en opschalen, maar misschien moet ik eerst een groot mes eens AFMAKEN ipv er 10 klaar te hebben liggen voor heattreat ;D .


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door madman73 »

Zozo 6mm das een beste, ben benieuwd


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door MichelVH »

Ja Madman, beetje een Fällkniven A1/Bravo 1.5-achtig mes. Wordt een goede hakker/batonner.


Vollgas Voraus!
TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door TtB »

Mooi machientje ;-) ga je zeker geen spijt van krijgen ;D . Veel plezier er mee


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door MichelVH »

Zit wel een beetje hoog denk ik...

€5,- voor een kleintje
€7,50 voor een grote
€10,- voor een grote met een gelaagd heft

Als je op maat eentje wil, gewoon zelfde prijzen, heb behoorlijk wat verschillende materialen op voorraad dus das geen probleem 8-) .


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door MichelVH »

De Wengé firesteel gaat naar J@siu :-)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door J@siu »

En bedankt maatje 8-)
Bijlagen
firesteel.JPG
firesteel.JPG (2.92 MiB) 5002 keer bekeken


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door MichelVH »

Leuk dat je er blij mee bent! Hoe vonkt 'ie? De mijne deed t iig erg goed :-) .

De kleine firesteel met de facetten is naar Sander :D


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door J@siu »

@M, De "vonkenregen" is erg goed en veel ..
wbt de temp . kan niks zeggen, alleen dat de vonken super "WIT" zijn , dus ik neem aan dat het hier om erg hoge temp. gaat

komende week effe naar een mooi stil plekkie in het bos, om het een en ander uit te testen met de woodgazstove ... 8-)


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: HBM 150 gekocht en firesteels gemaakt

Bericht door MichelVH »

Topservice van HBM! Het bovenste wiel bleek een slag in te zitten, de band begon behoorlijk te zwabberen en ook kon je 'm weinig off-set geven aan beide kanten. Heb een mailtje gestuurd en kreeg het antwoord dat dit niet hoort en dat ik meteen een nieuw geleidewiel unit toegestuurd kreeg. Volgens mij hebben ze geen normale post gebruikt, ik stuurde om 17:00 een mailtje en ik had 'm de volgende dag 's ochtend in huis! Topservice, ik hechtte vroeger alleen waarde aan de allergoedkoopste prijs, maar ik denk dat ik volgende keer best wat meer neer wil leggen om iets van HBM te kopen! Daarnaast zijn hun prijzen al heel netjes en hun producten goed :D .


Vollgas Voraus!
Plaats reactie