Beghaus Vulcan

Nieuw item in de planning? Bevraag hier je medeleden over de ins en outs.
Gebruikersavatar
Tyze
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 sep 2016, 18:07
Contacteer:

Beghaus Vulcan

Bericht door Tyze »

Beste leden,

Ik ben nog steeds aan het zoeken naar een degelijke pack voor mijn toekomstig reisje naar zweden.
Dacht hierbij aan de Vulcan, lijkt mij de enige optie om al mijn gerief in kwijt te kunnen..
Door de lompe m90 zit ik vaak sloot in mijn zoektocht naar een backpack :/

De bedoeling is om deze te gebruiken voor reizen van 1week natuurlijk ook van 2-3 dagen maar meestal 7 dagen.
Wat Denken jullie hier van? Zou deze ruim voldoen (alles er in krijgen voor 1week) en vooral zit deze goed voor toch soms eens lang mee te stappen?
Dit kleine lijstje is het zo wat van gerief dat ik mee neem
Bijlagen
Bushlijst.PNG
Bushlijst.PNG (30.72 KiB) 6960 keer bekeken


>:D
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door jenniskens »

Ik zou snel voor een andere slaapzak kijken als je kan.
De M90 is geweldig maar een onding om mee te zeulen, te groot en zwaar.

Persoonlijk vind ik de Vulcan een goede keuze, er zullen zat betere zijn maar ik loop er mee weg. ;D


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door Mosseltje »

Ik heb zelf een Lowe Alpine Saracen wat volgens mij redelijk vergelijkbaar is met een Berghaus Vulcan.
Er kan meer in dan ik tillen kan. ;D

Wat ik heel handig vind is dat die zij-zakken aan elkaar gebonden weer als een aparte rugzak gedragen kan worden.

En dat kan zo te zien ook met de Berghaus.
Afbeelding


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door Pyro »

Wat Jenniskens zegt wil ik ook beamen! Er zullen best andere goede alternatieven zijn, maar er zijn weinig andere rugzakken die zo intens hun waarde hebben bewezen in defensiekringen tot ver daarbuiten als de Vulcan I & II!
Ik loop er ook mee weg! Je kunt hem groot en groen vinden en lelijk, maar hij doet wel wat hij hoort te doen!
Ik vind het met recht de Sherpa onder de rugzakken!
Qua nieuwprijs vind ik hem niet schokkend duur (+- 240,- Euro), en gezien zijn gemiddelde levensduur (bij goed gebruik en onderhoud toch wel een jaar of 10 zeker!) zeker zijn geld waard!
2e hands zijn ze voor een goed compleet exemplaar zeer goed te betalen (80-100,- Euro) ,en heb je er nog jaren plezier van!
Nu ga ik niet elke week met m'n Vulcan op pad, maar als hij meegaat zit hij wel stampens vol en ik heb de mijne sinds 1995 via een vorige werkgever!
De coating aan de binnenkant is de laatste 3 jaar pas gaan vlokken (loslaten), maar mijn spullen zitten standaard in waterdichte zakken,
dus ik kan daar nog wel ff mee leven!
Succes met je keuze!


Gebruikersavatar
Tyze
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 sep 2016, 18:07
Contacteer:

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door Tyze »

Wel ik hou wel van dat soort dingen waar de tijd is blijven stilstaan maar wel oerdegelijk is.
Maakte me juist zorgen over wat de verkoper vertelde dat die voor lange tochten echt slecht is..
Alsook dat ik mijn m90 weg moet doen wat dat ding doe ik in geen 100jaar weg


>:D
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door Dabberty »

Als je open staat voor iets van buiten de NL grenzen, wat al meer dan 30 jaar een bestaand beproefd model is, check mijn youtube kanaal naar mijn laatste video. (Laatste paar minuten)

https://youtu.be/7mLHgIhVH38


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door michiel »

Wat betreft het advies dat de vulcan slecht is voor lange tochten; een rugzak moet goed op je lijf passen om lange tochten te kunnen lopen. Mee eens dat de vulcan een lompe groene tas is maarrrr hij is onverwoestbaar en het draagsysteem heeft zich bewezen.

Het kiezen van een rugzak (bij alles eigenlijk) blijft een trade off. De voor jouw best passende rugzak kan €100 kosten maar ook knalgeel zijn en €400.

Tenzij je een heel strak programma hebt waar je niet vanaf kan wijken, is de vulcan in de juiste ruglengte maat een prima keuze voor je tocht.

Ik zou de tip van Jenniskens om een alternatief voor je geliefde m90 serieus overwegen.

Als je de m90 meeneemt dan is de saracen (opvolger van de vulcan) ook een goede kandidaat. Meer ruimte.

Met iedere rugzak geldt: passen passen passen.

Zie ook http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... 22&t=10107

Succes met je keuze.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door michiel »

Ow ja, vergeten. Ik heb een vulcan gehad. Naast alle korte tochten in Europa is de tas ook 2 wkn mee naar Thailand geweest met jungle tochten. Het jaar daarop is de tas ook meegeweest naar Vietnam op huwelijksreis.

Ik heb nooit een probleem met de tas gehad. Ook zou ik aan de tas niets willen aanpassen.

Uiteindelijk heb ik 'm verkocht om de saracen te kopen om ook alle winter spullen mee te kunnen nemen. Dom dom, de saracen is een mooie en grote tas maar ik mis de vulcan.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Maurice

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door Maurice »

de Vulcan forever :)
mijn volledige respect
na wat 2de hands exemplaren een nieuwe gekocht, nog steeds geen spijt van

was ook jaren Ray Mears zijn favoriet, staat ook in zijn boek Bushcraft


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door jenniskens »

Tyze schreef:Wel ik hou wel van dat soort dingen waar de tijd is blijven stilstaan maar wel oerdegelijk is.
Maakte me juist zorgen over wat de verkoper vertelde dat die voor lange tochten echt slecht is..
Alsook dat ik mijn m90 weg moet doen wat dat ding doe ik in geen 100jaar weg
Als je van je M90 houd moet je hem zeker niet weg doen.
Maar ik bedoel meer qua gewicht en volume is het geen slaapzak voor een rugzak, dan ben je beter af met de opvolger het modulaire systeem.
Heb zelf nog een volledige set M90 liggen maar gebruik he nooit meer om die reden.
Ga je met de auto - fiets - kano dan is dat natuurlijk wat anders.

Ondanks dat ik een ILBE Military MARPAT Gen 2 Assault Main Backpack Pack heb gekocht (wat een geweldige goed zittende rugzak is) zal ik mijn oude Vulcan ( 30jaar + ) nooit weg doen.
Deze is veel lichter (2,5 kg ) dan de ILBE (3,5 kg) en dus bij lange tochten scheelt dat een kilo en dat is veel.

Maar zoals al gezegd is, een rug zak is passen en hij moet dan ook passen.
Het is wel eens dat een rugzak in de winkel goed zit en dat je merkt tijdens een tocht dat hij toch niet goed zit.
En ook bij een rugzak is het toch dat goed koop duurkoop is (maatje van me heeft er zo al wat geld aan gespendeerd wat jammer is).


Gebruikersavatar
Tyze
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 sep 2016, 18:07
Contacteer:

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door Tyze »

Maar het is mogelijk de m90 er in kwijt te kunnen samen met al het andere gerief?
Grootste deel van de reizen die ik ooit zal maken zullen in een kano zijn.
Lijkt mij de leukste manier om van de omgeving te genieten.


>:D
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door Tim »

Hey,

Ik hoor alleen maar geklaag over die M90. En zijn zat alternatieven, van nieuw spul tot de modulaire.

Ik heb de Vulcan ook, prima ding. Lekker simpel. Ik gebruik die zijtassen niet, ik vind het geheel dan te breed en bots overal tegen aan. Komt bij dat ik hem niet vol krijg, zelf zonder zijtassen ^-^

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door arjuna »

Kijk is naar buitenframes in de us doen ze niks anders
Ik zelf gebruik een tatonka lastenkraxen en daar heb ik veel lol van
en de prijs weegt niet op tegen draag comfort.
Je mag je uitrusting modulair opbouwen scheelt weer zoeken

Koen


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door jenniskens »

arjuna schreef:Kijk is naar buitenframes in de us doen ze niks anders
Ik zelf gebruik een tatonka lastenkraxen en daar heb ik veel lol van
en de prijs weegt niet op tegen draag comfort.
Je mag je uitrusting modulair opbouwen scheelt weer zoeken

Koen

Die heb ik ook gehad.
nadeel is dat het stijf op je rug zit en niet geschikt is voor grote afstanden en door bergachtig gebied.
Daarbij vond ik ook dat je of er een tas op moet knopen of losse zakken.
Beide een tijd lang gedaan maar dat vond ik geen suc6.
En als je ergens bij moet zijn kan je alles losknopen.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Beghaus Vulcan

Bericht door arjuna »

Dat klopt van dat stijve frame ,maar gezien mijn nekwervels niet goed doen wat ze moeten doen
ben ik juist tevreden dat het gewicht naar je heupen wordt gebracht en ik loop altijd op vlak land.
Maar van het pakken van spullen heb ik juist verschillende tassen voor gemaakt die apart op het frame worden vast gezet.
boven op de tarp daar onder keuken en eet spullen daar onder gewoon kamp benodigdheden en als laatste op het rek van het frame de slaapspullen
EHBO kit zit gewoon aan de buitenkant ergens vast waar die niet in de weg zit.

Koen


Plaats reactie