het weer in de wereld, klimaatverandering

Om hier tv programma's of krantenknipsels in te zetten.
Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Roel het gaat er mij meer om dat je als mens nu eens wel bewust word van je acties en gevolgen, zeker ook collectief

jazeker het universum draait door en ook zal de aarde een keer verdwijnen...boem! of slurp !

maar toch ben ik begaan met mijn acties in het NU moment, niets brengt me daarvan vanaf, want dat is mijn verantwoordelijkheid

een beter milieu begint bij jezelf! Wij hebben de mogelijkheid tot het maken van bewuste keuzes.
en ik voel me d'r nog beter door ook :)

fijne avond allemaal!
laters


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Roel »

@Maurice, het gaat mij er ook niet om zaken te bagatelliseren, ik probeer zeker zoveel als mogelijk mijn stempel op de wereld zo klein mogelijk te houden. Waarschijnlijk niet genoeg, maar goed. Natuurlijk is het belangrijk om zuinig te zijn met onze grondstoffen. En om zo weinig mogelijk afval te produceren. Wij hebben er lol in om maar zo weinig mogelijk de grijze container aan de weg te zetten. En de groene hebben we nog nooit gebruikt, alles naar de kippen en op de compost. Ik doe niet aan mobiele telefoon en heb geen tv. Nergens voor nodig, allemaal schaarse grondstoffen voor nodig.
Maar ik blijf van mening dat niet alle klimaatellende 1 op 1 aan de mens te wijten is, daarvoor zijn er veel te veel onzekerheden en onduidelijke aannames. Maar de wetenschappers die dat durven zeggen worden overschreeuwt door de mensen die niet in staat zijn om iets anders te zien dan hun eigen waarheid.
Zo, nu maar weer brandhout zagen voor de 'korte Co2 kringloop' verwarming.... ;D

Heb het goed.


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

http://nos.nl/artikel/2154858-meer-hitt ... speld.html

Het gaat in hoog tempo door.....

Dus nog meer inactief plakken en puffen in die vreselijke hittegolven (mijn windloze basecamp op n helling was periodes onbegaanbaar dit jaar..).....meer teken (elke dag grrr).....meer monster buien (t huis dreef bijna weg dit jaar) ...wellicht duurdere groente n fruit uit Middellandse zee....

Anyway leek me toch belangrijk om te delen.

Mss kunnen we ons gaan vereenigen met het Nederlandsche Preppers Forum ?
(cynisch grapje sorry, ik geloof niet in tactische vesten, isolatie en paniek ) (en ik heb geen AK grrr)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Martin Outdoors »

;D ;D Een Ak heb je zo gekocht tegenwoordig op de " dark web" , maar of dat tegen de zware regenbuien gaat helpen ? lol ^-^
Raar vind ik dat men op het journaal niet het echte probleem benoemt mbt klimaat , groente schaarste ,honger e.d.
Misschien als ze dat zouden gaan roepen er in 1 keer veel meer preppers ontpoppen en beginnen met hamsteren.

Volgens mij is dat probleem gewoon een ordinaire overbevolking , van NLD en op de wereld hier en daar ook.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

hoi Martin

hier ben ik het zeker met je eens, het lijkt wel een soort van taboe. Zo van dat als je zegt teveel mensen dat je dan anti mens bent? mss wel integendeel. Persoonlijk geef ik veel om mijn medemens.
Laten we eerlijk zijn, de aarde is vol. Het probleem is ook dat zo veel mensen echt weinig om de aarde geven (cultuur en opvoeding). )(Bekende grote voetafdruk.) Denk wel dat diep in ieder mens men wel van de natuur houd, men ziet nl elke mens (eh nagenoeg dan) opbloeien in de natuur en buitenactiviteiten. Gewoon gebrainwashed rationeel en emotioneel.
Ik ben blij dat ook slimmere en meer invloedrijkere mensen zoals de Dalai Lama hier op wijzen. Gelukkig is ook Paus Fransciscus begaan met het milieu zodat dit ook een beetje bij de Christenen tussen de oren komt.
Gelukkig is er in Nederland nog de Partij voor de Dieren, misschien lachwekkend voor vele, maar zij hebben als een van de weinige partijen een Agenda waarin het voortbestaan van de aarde voorop staat.
Als het aan de VVD PvdA CDA PVV etc lag zijn we nog aan het hakketakken over de tekortheden van mensen (bonnetjes affaires, economie, immigratie, economie, imigratie, had ik de economie al genoemd?) en over 100 jaar (bevestigd Wetenschappelijk, bv Stephen Hawking) zijn alle grondstoffen op en de aarde is een volledige rommel.
oh ja sorry geen politiek :)
lieve mensen, alvast een fijn weekend! ik zou zeggen plant regelmatig een boom en tegels in de tuin eruit etc etc En bushcraft ze! Verdiepen die band ^-^


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Jennekes »

Martin, Maurice, helemaal mee eens. En misschien nog een kleine toevoeging: een betere, leefbare aarde voor alle dieren, planten én mensen begint vooral bij jezelf.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Jennekens; ja zekers! :-)


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door MichelVH »

Jennekes schreef:een betere, leefbare aarde voor alle dieren, planten én mensen begint vooral bij jezelf.
Totdat je Land Rover de deur uit moet... Een beetje dubbel allemaal, op meetings zie ik veel mensen met een Landie die benzine slurpt, met een koolstofvezel Canadees op het dak (uit de VS geïmporteerd) etc, maar als het over het milieu gaat dan staat iedereen te blèren over vieze fabrieken.


Vollgas Voraus!
Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Tja Michel idd, dat zijn vaak de Gearjunk bushcrafters.
Maar nu worden we wat zwart wit in hokjes duwen....
Maar ben t met je eens

Olie is een van de dingen die wel snel moeten afbouwen.....rechtse bushcrafters zullen ook instemmen omdat we dan niet meer afhankelijk hoeven te zijn van Saoedi Arabië ;-)
Verder wat punten om te overwegen: (ja voor iedereen dus ook ik)
1. Koop alleen wat je nodig heb
2. Zorg voor nieuwe jonge natuurliefhebbende bushcrafters (evt je eigen of andere kids)
3. Koop indien mogelijk kwaliteit wat evt. Leven mee kan gaan
4. Minder vlees eten
5. Afval scheiden ( PMD (plastic metaal drinkkarton zakken)gft bak
6. Zo veel mogelijk lokaal en eerlijk kopen
7. Deel evt een minstens erg zuinige auto
8. Pak vaak de fiets en de benenwagen
9. Groene tuin! Tegels eruit. Igg war bomen erin. (bv fruit bomen als de vrouw dat leuker vind) natuurlijke haag ipv beton muur etc
10. Deel kennis en materiaal met je maten en goede familie
11. Drinken uit rvs flessen (zeker in zomer)
13. Geen gif spuiten en gebruiken, natuurlijke impregnatiemiddelen kiezen
14. Leer crafts om eigen spullen te maken en repareren
15. Electronica en witgoed zo min mogelijk kopen en/of kiezen voor kwaliteit
16. Koop zover mogelijk natuurlijke kleding zoals wol en eko katoen, kies voor natuurlijke alternatieven (bv zelf leervet, muggenolie etc maken) (wollem dekbed)
17. Kijk eens af en toe bij de Kringloop of Marktplaats
18. Boycot mode kleding
19. Boycot vliegtuig. Noord west Europa en zelfs benelux zijn al geweldig en steun je dan
20. Eet bio
21. Wees tevreden

Etc etc

Haha dan word je er Germaanse hippy bushcrafter ;D


Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

Aanvulling ^-^
Klinkt mss als zelfkastijding voor sommige
Maar vele om mij heen geeft het meer tijd, mogelijkheden, kwaliteit, rust, ruimte en verdieping . Verruiming dus voor vele.


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Jennekes »

MichelVH schreef:Totdat je Land Rover de deur uit moet...
Gelukkig is mijn LaRo geen benzineslurper, maar een fijnstofdieseldrinker. Als ie daarom ooit de deur uit moet, dan zal dat moeten, maar voorlopig hou ik 'm nog even. >:D

Maar het begint dan ook bij jezelf en ook bij de 21 punten van Maurice zal het ook bij Maurice niet eindigen neem ik aan. Ik eet en gebruik vrijwel alleen biologische producten. Biologische groenten verbouw ik zoveel mogelijk zelf, onze kippetjes en ook onze kat eten en gebruiken ook biologische producten. De kippetjes voorzien ons van biologische eieren en hebben met z'n vijven 1200 vierkante meter Eiland aan de Veen tot hun beschikking. De biologische groenten die we niet zelf verbouwen, komen zoveel als mogelijk uit de streek. We gebruiken zo min mogelijk energie, thuis afkomstig van winddelen, op het Eiland gebruiken we een zonnepaneel, een composttoilet en binnenkort gezuiverd regenwater. Hoewel brandhout fijnstof produceert, verwerken we al het snoei- en kaphout van het Eiland tot compost of brandhout voor de kachels. We zitten graag in de natuur (wie niet hiero?), kopen alleen duurzaam en kwaliteit. We eten elke week een paar keer vegetarisch en een paar keer duurzame vis. Het vlees is altijd biologisch. We zijn heel strikt in afvalscheiding en hebben een eigen composthoop met dus biologische compost. Naast de LaRo rijden we ook een zuinig autootje. We lopen en fietsen veel. We drinken uit RVS flessen en propageren graag de natuur aan anderen (ze noemen me vaak de boswachter op het werk...). En we denken regelmatig na over hoe we het nog beter kunnen doen. Ik probeer daarnaast mindfull te leven in het hier en nu en zonder oordeel. Ik ben een tevreden mens en wens dat iedereen toe.

Michel, vertel eens waar bij het bij jou begint? Daar ben ik best wel benieuwd naar. Jonge mensen hebben de toekomst in pacht en ik bewonder je bijdragen aan dit forum.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door MichelVH »

Hm ja puntje
Jennekes schreef:
MichelVH schreef:Totdat je Land Rover de deur uit moet...
Michel, vertel eens waar bij het bij jou begint? Daar ben ik best wel benieuwd naar. Jonge mensen hebben de toekomst in pacht en ik bewonder je bijdragen aan dit forum.
Ik denk korter douchen en naar school fietsen. Ik doe sowieso alles op de fiets, school, hobbys, sport etc. Ik ben aan het sparen voor een Kreidler, puur voor de fun (school is vrij dichtbij). Oude tweetakten zijn inderdaad niet goed voor het milieu, maar ach, beter afstellen en een elektronik uitvoering dan maar :-) . Maar ik denk dat het m vooral zit in het verduurzamen van simpele dingen. De benzine-purist zal altijd blijven maar een forens die niks geeft om een grauw uit de uitlaat kan prima elektrisch rijden. Toilet doorspoelen met regenwater bijvoorbeeld. Als je dat allemaal verduurzaamt kun je je wél die Kreidler of die Land Rover halen en nog steeds duurzaam leven. Ook kan iedereen misschien wat minder vlees eten. Ik wil geen vegetariër worden maar 1x minder vlees in de week vind ik prima. Nogmaals: De kleine dingetjes merk je niet maar maken veel verschil. Als je een week lang alles behalve ham op je brood doet merk je t niet...


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Jennekes »

Heel veel duimpjes op dus! Goed bezig!


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Maurice

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Maurice »

@Jennekes

Top!
Serieus petje af ^-^ leuk om te lezen ^-^

Idd teach the kids :-)

Wij hebben ook kippen, erg gezellig ook !

Er zijn idd nog meer puntjes, maar dit waren even snel wat brainstorm puntjes. Aanvullingen van anderen zijn top.
Ik ben ook niet perfect hoor want ik heb meer scherp staal liggen dan dat ik mijn leven zal verbruiken ;D


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: het weer in de wereld, klimaatverandering

Bericht door Mosseltje »

Extra bomen planten heeft geen zin.
Ze slaan Co2 op maar zodra ze dood gaan komt die Co2 weer snel terug.

Veel Co2 uit de tijd van de dino's was opgeslagen onder de grond in de vorm van olie.
We pompen dus eigenlijk het warme klimaat uit de dino tijdperk weer op.

De wereldbevolking groeit niet omdat er meer kindjes geboren worden maar dat we steeds ouder worden.

Ik heb geen huisdieren en geen kinderen.
Alleen hierdoor ben ik al groener dan elke doorgeslagen boom knuffelende hippie met kinderen en/of huisdieren.
Mijn huis is goed geïsoleerd en het dak ligt vol zonnepanelen en ook nog een zonneboiler.
Voedsel verspilling is vrijwel nul en vaak staat er ook gewoon een pan met eten in de haard als die brand.

Als iemand gaat klagen over mijn pick up truck met een 3,2 liter 5 cilinder dieselblok dan heb ik daar niet echt een boodschap aan.
Minder vlees eten is ook een groot bezwaar hier, haha.


Ik ben trouwens een zeer groot voorstander van kernenergie.
Als wereldwijd aandacht werd besteedt aan de ontwikkeling van de LFTR (Liquid Fluor Thorium Reactor) dan zouden we binnen 20 jaar deze vierde generatie kernreactoren commercieel kunnen gaan inzetten.


Plaats reactie