tips voor een tripje

Ben je zelf het bos in geweest of heb je zelf iets op touw gezet voor en met anderen?
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

tips voor een tripje

Bericht door Madmaus »

Ik heb een account aangemaakt omdat ik wat tips wil over een tripje.

Een tijdje geleden heb ik een "survival" trip in Noorwegen gehad. Dat wil zeggen met de rugzak met minimaal eten het land in.
Daar vissen vangen en water zelf zuiveren (voor zover dat noodzakelijk is in Noorwegen).
Dit trip heb ik met een maat gemaakt en we hebben toen afgesproken dat elk jaar te doen.
Helaas is dat er nooit meer van gekomen en in de tussentijd heb ik aardig wat spullen verzameld (tarp, bivyzak, sawyer filter, slaapzak enzo).

Ik wil heel graag een tripje maken maar dan zou ik of alleen moeten of ik zou mee kunnen gaan met een cursus groep.
Nadeel van een cursus groep is dat het serieus geld kost (500,- voor een week), het voordeel is dat je dan echt wel nieuwe dingen leert.

Ik denk dat de drempel om helemaal alleen te gaan net iets te hoog ligt, tenzij hier mensen zijn die mooie tips hebben.
Het liefste in de omgeving van de Belgische Ardennen, een wandeling (round trip) of juist een paar dagen op dezelfde locatie blijven?

de beoogde datum is ergens in april, geen harde datum.


Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: tips voor een tripje

Bericht door ton.kawasuki »

hoi madmaus ,

Google even gr56 , dan krijg je mooie route,s door de Ardennen , je kan er zolang of zo kort over doen als je zelf wil.
Ik ben zelf veel in de omgeving van Saint Hubert te vinden , schitterende locaties daar en mooie tochten om te maken er is ook een wandeltocht die begint in La roche keuze zat .
Op you tube kan je de beelden vinden .
veel plezier
ton ^-^


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: tips voor een tripje

Bericht door Madmaus »

Hi Ton,

Bedankt voor je reactie.
Kan je langs deze route ook goed overnachten (wildkamperen?).

Ik heb er al eens van gehoord en de route lijkt mij zeer mooi. De omgeving bij la roche is natuurlijk ook geweldig.


Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: tips voor een tripje

Bericht door ton.kawasuki »

hoi ,
je mag zoals bekend niet wild kamperen in de Ardennen , ik heb er zelf nog nooit ellende mee gehad , zorg dat je op je kampeerplek een beetje uit de kijker blijft en leg geen geen enorm kampvuur aan daar gaat een opzichter zwaar van over de zeik , vooral in de zomer maanden .
Koken gewoon op een kooksetje en leave no trace , dan hoef je geen schokkende problemen tegen te komen .
groeten
ton ^-^


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: tips voor een tripje

Bericht door Madmaus »

Precies zoiets zat ik ook te denken.

Als je alleen gaat neem je snel te veel mee omdat je niets kan verdelen.
ik merk wel dat de 15 kg eigenlijk niet haalbaar is.
In Noorwegen was het meer dan 20 kg wat we mee hadden.


Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: tips voor een tripje

Bericht door ton.kawasuki »

Ja je bivi en slaapzak wegen al snel 4 kilo of rmeer , hoe lang wil je onderweg zijn ? Voor 4of5 dagen moet je het toch wel kunnen redden met 15 kilo , eten kan je ook onderweg aanschaffen liefst doe ik dat niet en blijf liever weg uit de bewoonde wereld , droogvoer weegt niet veel En een verschoningkjw minder scheelt ook weer .
Groeten
Ton


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: tips voor een tripje

Bericht door Madmaus »

Ik ga even kijken wat mooi is.
Toevallig net over de Escapardenne Eislek Trail gelezen.
Deze lijkt mij ook heel mooi en begint (of eindigt) on LA Roche.

Echter blijft voor mij het puntje om dit helemaal alleen te doen.


Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: tips voor een tripje

Bericht door ton.kawasuki »

Alleen is maar alleen dat is waar , hoe lang wil je gaan ,wanneer en over wat voor afstand praten we dan /


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: tips voor een tripje

Bericht door Madmaus »

Medio april ofzo.

Aantal dagen geen idee. Tussen de 4 en 7 dagen afhankelijk van of ik een cursus ga doen of alleen.
De cursus die ik heb gezien is 7 dagen (maar wel 500,-)

Qua afstand, ik ben redelijk sportief maar ik zou het zeker rustig aan doen. Ook omdat ik dit helemaal nieuw is voor mij.


Gebruikersavatar
drareg
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 feb 2015, 06:22
Locatie: werkendam

Re: tips voor een tripje

Bericht door drareg »

Madmaus,
ik ga ieder jaar richting de Hoge venen ....
echt een prachtig groot gebied en niet al te ver rijden.
als je geen mensen wilt tegen komen vermijd dan gewoon de grotere wateren (stuwmeer)
het krioelt er letterlijk van je beekjes en riviertjes om andere mooie kampen op te slaan.
wij gaan altijd met zijn 3en en maken in de avond voor het eten ook gewoon een vuurtje, nooit problemen gehad overigens.
Parkeer bij Ternel en loop het gebied van Reinartzhof binnen en genieten maar :)
Bijlagen
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (398.86 KiB) 4450 keer bekeken


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: tips voor een tripje

Bericht door oud deelnemer 4 »

@drareg @madmaus
Je vrij voelen en alles zo maar doen kan eigenlijk niet en zeker niet overal. En als je het toch doet dan daar waar het geen schade aanricht. Er is keuze genoeg om je bivak plaatsen uit te zoeken waar je in ieder geval niet in een beschermd gebied zit.
In de Hoge Venen heb je heb je diverse zones...
B zone, toegankelijk zonder begeleiding van een gids op de aangeduide wandelpaden
C zone, alleen toegankelijk onder begeleiding van een gemandateerde gids
D zone, niet toegankelijk (zone gereserveerd voor een natuurlijke ontwikkeling zonder tussenkomst van de mens)

Dat wat drareg adviseert bestaat voor een groot deel uit D zones !

Ook al heeft drareg nog nooit last gehad, betrapt worden in zone C of D resulteert in hele hoge boetes en je bent bovendien al je spul dat je bij je hebt kwijt.

Wil je toch in C zones op pad zijn dan kun je je aansluiten bij een wandeling onder leiding van een gids. Wil je daar alleen op pad kun je een 1 jaar durende cursus volgen daarna mag je daar alleen op pad gaan (slapen mag je daar dan nog steeds niet !)


Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: tips voor een tripje

Bericht door Madmaus »

Bedankt!
ik was zeker van plan om mij te houden aan de basis regels en geen sporen achter te laten echter heb ik geen behoefte in een boete en om mijn spullen kwijt te raken.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: tips voor een tripje

Bericht door oud deelnemer 4 »

Madmaus schreef:Bedankt!
ik was zeker van plan om mij te houden aan de basis regels en geen sporen achter te laten echter heb ik geen behoefte in een boete en om mijn spullen kwijt te raken.
De Ardennen zijn groot genoeg waar het relatief veilig is ...(let op ! blijft echter verboden om te wildkamperen) maar de kans op een boze boswachter oid. is dan veel kleiner. blijf gewoon weg tijdens de nacht uit beschermde gebieden.


Gebruikersavatar
drareg
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 feb 2015, 06:22
Locatie: werkendam

Re: tips voor een tripje

Bericht door drareg »

oakleafnl,

kan jij me iets doorsturen waar die gebieden staan aangegeven? ik heb hier namelijk nooit iets over gevonden moet ik zeggen.
Wij zijn alle 3 echte natuurmensen die zeker geen natuur wil verstoren.
we maken het vuur nooit groot, en bij vertrek is het net of er nooit iemand gezeten heeft.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: tips voor een tripje

Bericht door oud deelnemer 4 »

drareg schreef:oakleafnl,

kan jij me iets doorsturen waar die gebieden staan aangegeven? ik heb hier namelijk nooit iets over gevonden moet ik zeggen.
Wij zijn alle 3 echte natuurmensen die zeker geen natuur wil verstoren.
we maken het vuur nooit groot, en bij vertrek is het net of er nooit iemand gezeten heeft.

hierzo vind je alle info... https://www.hautesfagnes.be/cartes.htm


Plaats reactie