Vuurschaal is kromgetrokken

Op stap met 1 kilo of met 25 kilo. Wat gebruik je en heb je mee?
Plaats reactie
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door Alder »

Voor het weekend van de stichting was een vuurschaal verplicht, dus ik had een metalen bak bij de kringloop gevonden. Prima ding, maar hij trok helemaal krom. Hier zijn wel wat mensen met metaal knutsel ervaring, ik vroeg me af of ik hem weer plat kan maken?
20170310_104048.jpg
20170310_104048.jpg (7.5 MiB) 4160 keer bekeken


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door b2b »

opnieuw verhitten en rechttrekken, kruis in laten lassen om opnieuw krom trekken tegen te gaan en kijk anders eens naar Visser Smeedwerk in Barsingerhorn (FB) en vraag naar Mark Visser en vraag naar de vuurbak, pracht ding, investering maar dan heb je de rest van je leven een mooie bak.
gr
Cees


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door herman744 »

Probeer een RVS wasmachinetrommel op de kop te tikken. Bij de kringloop zie ik regelmatig vrij grote RVS kommen. Ik heb er ook een werkt prima. Nadeel: je moet je hout wat kleiner zagen.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door Dabberty »

+1 voor de rvs was machine trommel.
Heb er ook een gemaakt voor het winter BC kamp. Deurtje was mischien wat overkill, aar voor de rest prima ding.
Erg goedkoop, heb alleen voor de pootjes moeten betalen.

Hij brand er schoon vnawege de goede luchtoevoer van alle kanten, is niet erg wind gevoelig, en je kan er op grillen, water koken,etc etc, of gewoon als vuurschaal gebruiken.

http://dabberty.com/?p=2574


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door Kevski-Style »

Ik zou het ook houden op verhitten, maar in alle eerlijkheid: waarom zou je. Volgende keer gebeurt het net zo hard weer. Ze zal hem moeten gaan verstevigen met ronde of vierkante buis tegen het kromtrekken. Andere tip: Lege vaten. Kwestie van de haakse slijper erin of een mega BBQ voor o.a. pulled pork. Gaatjes erin voor luchttoevoer en je bent ook klaar. Ik kocht ze nog wel eens met deksel voor iets van €7,50 via marktplaats. Daar hebben dan kruiden ingezeten dus je vlees is gelijk geseasoned! 8-)


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door arjuna »

Ziet er echt leuk uit ,lijkt wel een Wiebertje maar dan gemaakt door Maurits Cornelis Escher.
Ik geef een hint welke zijkant is korter
Veel plezier met ontkrommen

Koen


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door Alder »

Ik denk dat ik het maar gewoon zo laat dan. De bak was 2 euro, om iemand eraan te laten lassen vindt ik niet zo nodig. Het is maar een ondergrondje om de bodem netjes te houden. Ik had gehoopt dat het bijvoorbeeld een kwestie was van even goed opstoken, recht buigen, en dat het dan voortaan goed bleef:)

Ik weet niet zo goed waar het aan ligt dat het ene stuk metaal wel kromt en het andere niet. Als ik nou nog eens zoiets koop, zou een ronde vorm het kromtrekken dan voorkomen? Omdat een wasmachinetrommel er geen last van heeft? Of geen opstaande randen?


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door arjuna »

Het zou misschien te maken hebben met de uitzetting van de bodem ten opzichte van de zijkant
Ik kan niet zien of de opstaande rand is gelast op de hoeken dat heeft ook zijn in vloed.

Koen


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door Martin Outdoors »

Terug meppen met een grote hamer.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door Kevski-Style »

@ Alder:

Het gaat elke keer opnieuw gebeuren. Een wasmachinetrommel heeft er ook last van, maar door de ronde vormen zet het evenrediger uit. Wel hoor je hem af en toe van bol naar hol trekken. Maar omdat hij rond is zet hij netter uit en krimpt hij ook netter. En ton heeft hetzelfde.

Ook niet onbelangrijk: die trommels zijn in feite een open kooi: Helemaal dicht met opening. Een bak is een bak en mist in feite 1 wand. Voor nu onderste boven leggen en even op gaat staan/springen/hameren tot hij weer recht is. Maar de volgende keer is hij weer net zo krom.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Vuurschaal is kromgetrokken

Bericht door Pyro »

Het lijkt er op dat de gehele bak uit 1 stuk plaatmateriaal bestaat, m.a.w. de plaat wordt in zijn geheel in een mal geperst!
Je kunt meppen en springen wat je wilt, maar dat gaat er niet mooier op worden!
Doordat de plaat koud is geperst bevindt zich er nog een hoop materiaal/ spanningstress in het materiaal en dat wil allemaal zijn eigen kant op!
Op het moment dat je het materiaal gaat verwarmen wordt het uiteraard zachter, maar de spanning in het materiaal die al die tijd geen kant op kon krijgt nu vrij spel en trekt je bak krom zoals je hebt ervaren!
Mocht je er toch tijd in willen steken!
Wat je hier voor een groot gedeelte aan kunt doen is 2 opstaande hoeken kruislings ten opzichte van elkaar inzagen tot aan de bodemplaat en je zult zien dat de bodemplaat weer rechtkomt te liggen, daarna indien voorhande natuurlijk de opstaande hoeken opnieuw dichtlassen! Het liefst met een TIG-lasmachine met pulsfunctie (ivm zeer plaatselijke warmte op het materiaal), maar Arc of mig kan ook best!

Je zult merken dat bij de volgende keren stoken het materiaal veel minder vervormd na afkoelen dan voorheen!

Maar ja, zoals je zelf al aangaf voor 2 Euro.....


Plaats reactie