Huid Damhert Verwerkt

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Huid Damhert Verwerkt

Bericht door Alder »

In februari kwamen mijn vrouw en ik een jong damhert tegen, waarschijnlijk overleden door de honger. De huid heb ik verwerkt, en ik heb er een videootje van in elkaar geknutseld, met de globale stappen.

Afbeelding

https://youtu.be/MWRUXaxFaF0

Het villen heb ik eerder wel bij anderen gezien, maar dit was voor het eerst dat ik het volledig zelf heb gedaan. Erg leerzaam, en ik ben blij dat het een mooi resultaat gaf. Hier de stappen met dagen en hoeveelheden.
dag 1 Gezouten, paar kilo keukenzout
dag 3 Zout ververst
dag 4 Weefsel afgeschraapt
dag 5 Afspoelen, in looibad:
900 gram zout (zonder jodium)
900 gram aluin
10 liter water
Stenen erop, zodat het onder ligt
Elke dag geroerd, verplaatst
dag 20 Uit bad, goed uitgespoeld
Uitgewrongen
Met leer naar binnen opgehangen
dag 22 Met leer naar buiten opgehangen
dag 23 Rekken
klaar


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Huid Damhert Verwerkt

Bericht door Waidmann »

Mooi geworden!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Huid Damhert Verwerkt

Bericht door Dabberty »

Goed beschreven, ik ga het bewaren voor de volgende keer dat ik een dood beest tegen kom. Heb al een paar keer een vos en hert laten liggen omdat ik niet zeker was hoe ik het moest doen etc.


Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: Huid Damhert Verwerkt

Bericht door ton.kawasuki »

Uitermate leerzaam ,bedankt voor het delen en de les ^-^
groeten
ton


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Huid Damhert Verwerkt

Bericht door Kevski-Style »

Dat ziet er heel netjes uit!


Ovatione
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2016, 23:33

Re: Huid Damhert Verwerkt

Bericht door Ovatione »

Wow gaaf man, dat niemand je verlinkt heeft toen je bezig was in het bos. Ik durf in de regio renkum/ede bijna niks meer. Misschien toch maar gewoon meer lak hebben.....


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Huid Damhert Verwerkt

Bericht door Alder »

Lak hebben aan het risico dat iemand je verlinkt (of je een boete krijgt) is prima. Maar zorg dat je alleen dingen doet die je kunt verantwoorden, naar jezelf, naar de natuur, en naar eventuele voorbijgangers.

Dit was een stuk van het pad af, op een rustige februari-dag. Langs een pad moet je er rekening mee houden dat veel mensen het niet leuk vinden om een dood dier te zien, zeker niet als het verwerkt wordt. Daar kun je ze in tegemoet komen door het ergens achteraf te doen.

Als er iemand was langsgekomen kun je een eerlijk gesprekje hebben over wat je doet, en waarom je dat doet. Als je dingen doet die je niet kunt verantwoorden, wordt het ook lastig uitleggen in een gesprek.

Wildkamperen net zo. Het is iets dat niet mag in veel gemeenten. Daar kun je rekening mee houden door het niet in het zicht te doen en leave no trace toe te passen. Als er dan toch iemand langs komt kan ik het prima verantwoorden. Dan heb ik geen lak aan de regels, dan kijk ik juist naar de achterliggende gedachte. Een eventuele boete mag je lak aan hebben ^-^


Plaats reactie