Modulaire slaapzak USA vs NL

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Plaats reactie
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Modulaire slaapzak USA vs NL

Bericht door Madmaus »

Ik ben opzoek naar mensen met gebruikers ervaring tussen de modulaire systemen vanuit het NL leger en vanuit USA.

Ik heb de USA variant gebruikt (bij koud weer) en ik kon laatst zeer goedkoop een nieuwe NL set aanschaffen wat ik ook heb gedaan.
Ik ben dus in het bezit ben beide systemen.

Wat mij vooral opviel was het pakvolume van de NL variant. Die is zoveel kleiner op te bergen. Daarom vraag ik mij ook af of die net zo warm is? Aangezien het voorlopig niet meer heel koud gaat worden hoop ik dat er mensen met ervaring hiermee zijn.

Slaap je in de 3 seizoenen (dikste slaapzak) ook bij - 5/-6 warm in alleen een onderbroek op een matje?
Dat was zo'n beetje de grens van de usa voor mij.
Ook zag ik dat er geen tochtstrip (heet dat zo?) bij de schouder zit bij de NL variant.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Modulaire slaapzak USA vs NL

Bericht door Martin Outdoors »

Mijn ervaring is dat de drie seizoenen bij min 5 het comfort stopt, ik moet dan wat warms aan hebben in de slaapzak.
Beide slaapzakken hoe gek ook daar heb ik mee met min 20 buiten gelegen met bivi en technisch shirt aan maar dat was warm genoeg.

Het is vooral de grond isolatie waar het om gaat, met een zeer goed voorbereide grond isolatie bijvoorbeeld 10cm humus 10 cm dennetakken , een grondzeiltje dan een matje kun je met een 3 seizoenen met min 10 ook wel lekker slapen.

Een tarpje zo laag mogelijk spannen helpt ook, dat zorgt voor een micro klimaat en scheelt met mijn ervaring altijd een graad of 2, 3 .
Ook de koude die neer daalt , dat gebeurt continu dus kun je je niet warmen omdat de lucht om je heen constant word aangevuld met koude lucht.
tarpje laag spannen voorkomt die toevoer van koude lucht.

Kortom dikke isolatie onder je , bescherming boven je en je slaapzak kan dunner of kleiner. ^-^
(Mijn ervaring he) Zal vast wel iemand zijn met andere ervaringen.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Modulaire slaapzak USA vs NL

Bericht door Madmaus »

Ik heb een termarest trail Pro matje (5cm).
Deze is vrij warm maar smal bij de voeten waardoor je er gemakkelijk vanaf schuift.
Maar hij isoleert vrij goed.

Ik wilde meer ervaringen weten zodat ik 1 setje kan gaan verkopen. Ik ga de usa variant verkopen omdat die veel groter is.
Overigens hou ik wel de Amerikaanse bivy omdat die echt een stuk lichter is (500 gram) dan de NL.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Modulaire slaapzak USA vs NL

Bericht door Martin Outdoors »

Haha dat is nu precies wat ik al een paar jaar heb, een NLD modulaire slaapzak met de uss bivi , prima combi.
Therma rest heb ik ook dat houd een hoop kou tegen.

Ik heb meer sets maar vooral in natte winter dagen is het bovengenoemde voor mij het best,met een wollen deken wil ik nog wel eens op pad
Of met een dun slaapzakje.....of binnenkort zonder slaapzak zelfs ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Madmaus
Berichten: 40
Lid geworden op: 05 feb 2017, 17:09

Re: Modulaire slaapzak USA vs NL

Bericht door Madmaus »

Zonder slaapzak maar wel in de bivy neem ik aan?

Voordeel van de NL bivy is dat hij afgesloten is met een netje.
Zodra je die uss bivy dicht maakt is het super benauwd binnen.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Modulaire slaapzak USA vs NL

Bericht door Martin Outdoors »

Ik lig altijd met mijn hoofd buiten de slaapzak of bivi. Enne nee geen zakken mee om in te slapen ik ga wat anders verzinnen om de nacht door te komen. Weer is zin in. ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie