Plan B oud gereedschap

Houtsnijwerken, gebruikte houtsoorten, materialen om mee te bewerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Plan B oud gereedschap

Bericht door Roel »

Voor alledaags gebruik heb ik diverse hardpoint zagen, meest Bahco.
Voor in het bos een paar Silky's.
Maar als plan B, wanneer er onverhoopt dusdanig veel mis gaat in de wereld dat er geen stroom of nieuwe zagen in de winkel zijn, heb ik deze betrouwbare hulpen. Zijn er meer die zulke oude kameraden hebben?
DSCF2146.JPG
DSCF2146.JPG (4.55 MiB) 5366 keer bekeken


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Kevski-Style »

Roel schreef:Voor alledaags gebruik heb ik diverse hardpoint zagen, meest Bahco.
Voor in het bos een paar Silky's.
Maar als plan B, wanneer er onverhoopt dusdanig veel mis gaat in de wereld dat er geen stroom of nieuwe zagen in de winkel zijn, heb ik deze betrouwbare hulpen. Zijn er meer die zulke oude kameraden hebben?
DSCF2146.JPG
Jazeker, maar had je van mij anders verwacht? ;-) Ik heb sowieso een Whippet liggen en 2 waarvan ik nog niet ontdekt heb waar ze vandaan komen. Bijlen wisten we natuurlijk al. Maar ook een kleine verzameling hamers. Dat is een beetje een fetisj net als bijlen denk ik, waarbij hamers koop uit de bakken bij de 2dehandstoko's als ik een bepaald soort hamer niet heb. Bijl voor plaatwerk die geen liefde krijgt heb ik ook nog, steek/ringsleutels/ratels in metrisch en imperial (x5 want je hebt nog wel eens dat er eentje breekt). Ouderwetse kogelgelagerde handboor met linksom/rechtsom functie en zo'n beetje elke maat boor die je wensen kunt (Beste boren ever trouwens, dat is beter dan die HSS wegwerp meuk). Draadtappen voor metaal. En natuurlijk niet te vergeten de belangrijkste zaken: Tiewraps, ductape, secondenlijm en kit ;D
Hydrolische pers is mechanisch, dus die doet het altijd en alles wat elektrisch is kan ik ombouwen naar een verbrandingsmotor als het erop aan zou komen, die op nagenoeg elke brandstof zou kunnen lopen en desnoods op zaagsel of stoom werkt. Dat gezegd hebbende kan ik natuurlijk ook gewoon een aggregaat bouwen en heb ik stroom. Als ik tijd heb zal ik eens wat foto's posten....

P.s. je mist wat bouten en moeren! En ik gok dat nr 2 ook een whippet is, alleen is bij jou het metalen logo uit de ronding?


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door ger010 »

Handboor check dank voor de reminder!


Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Roel »

Tiewraps, ducktape, secondenlijm, kit... die waren op, net als hardpoint zagen... ;D


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Dabberty »

Heb ook een hoopje "ouderwets" gereedschap liggen, alles in bruikbare staat, bijgevijld, opgeknapt, geolied.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Kevski-Style »

Roel schreef:Tiewraps, ducktape, secondenlijm, kit... die waren op, net als hardpoint zagen... ;D
I got secret stash O0


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Waidmann »

Ik ga er niet vanuit zo'n situatie mee te maken, maar het spul heb ik liggen. Puur uit liefhebberij, nu alleen nog een fatsoenlijke boomzaag zien te vinden die aan mijn eisen voldoet. Gelukkig heb ik er geen haast mee want ben kieskeurig ook wat betreft de prijs ;D

Moet zeggen dat ik de booromslag + bijbehorende boortjes wel erg fijn vindt werken!


Gebruikersavatar
woudloper
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:01
Locatie: kop van Overijssel

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door woudloper »

Als je eenmaal een booromslag of handboor gewend bent grijp je die op het laatst vaker als het elektrische spul, alleen voor massa gebruik ik electrisch.

Maar is met zagen met zo,vaak tegen de tijd dat je de verlengsnoer hebt uitgegooid en en de zaag in gereedheid hebt gebracht heb je het met de Japanse zaag of de handzaag al netjes door, met vaak minder rommel.

Ik wil niet zeggen dat de oude manier beter is, maar het is wel fijn als je hem machtig bent en je kunt overschakelen op plan b.

Met vriendelijke groet,

Woudloper


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Roel »

Ik kan met de "ouwe meuk" een houten huis bouwen, alles is aanwezig.
DSCF0107.JPG
DSCF0107.JPG (3.3 MiB) 5040 keer bekeken


Gebruikersavatar
woudloper
Berichten: 167
Lid geworden op: 17 okt 2012, 22:01
Locatie: kop van Overijssel

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door woudloper »

Mooi bijltje! :-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Roel »

Ik had wel verwacht dat je dat zou opvallen.. ;D
Is niet meer in mijn bezit, een vriend die Middeleeuws re-anactment doet was er erg blij mee...
Gemaakt in Lerje, (Dk) als onderdeel van een cursus smeden.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Waidmann »

Mooie set roel! Ik ben bijzonder gecharmeerd van het doosje voor je booromslag boortjes, toch ook maar eens zoiets maken ;D


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Plan B oud gereedschap

Bericht door Roel »

Daar heb ik er een paar van gevonden voor 50 Sek bij een lopis.... ;D


Plaats reactie