Matte finish op mes

Manieren van smeden, zelf smeden en technieken.
Plaats reactie
Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Matte finish op mes

Bericht door Bastien »

Wat is een goede permanente manier om een matte finish op een mes te krijgen zoals schuren?


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Matte finish op mes

Bericht door Kevski-Style »

Plaats eens een foto van wat je wilt? Want er zijn verschillende manieren, maar niets is permanent. Alles verandert door gebruik.


Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Re: Matte finish op mes

Bericht door Bastien »

Kevski-Style schreef:Plaats eens een foto van wat je wilt? Want er zijn verschillende manieren, maar niets is permanent. Alles verandert door gebruik.
Nou een glimmend stuk metaal niet reflecterend maken


Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Re: Matte finish op mes

Bericht door Bastien »

Bastien schreef:
Kevski-Style schreef:Plaats eens een foto van wat je wilt? Want er zijn verschillende manieren, maar niets is permanent. Alles verandert door gebruik.
Nou een glimmend stuk metaal niet reflecterend maken

Kijk bijvoorbeeld naar een opinel mesje


Nickx
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2014, 19:48

Re: Matte finish op mes

Bericht door Nickx »

Stralen, trommelen, beitsen, spuiten


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Matte finish op mes

Bericht door MichelVH »

Nickx schreef:Stralen, trommelen, beitsen, spuiten
Stralen, trommelen, beitsen ja! Spuiten, hmm nah is denk ik niet echt goed mogelijk.

Ik zou schuren tot gritje 180 of 240. Let vooral goed op het patroon waarin je schuurt, je merkt vanzelf wat ik daarmee bedoel


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Matte finish op mes

Bericht door jenniskens »

scotch-brite gebruiken.


Nickx
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 dec 2014, 19:48

Re: Matte finish op mes

Bericht door Nickx »

MichelVH schreef:
Nickx schreef:Stralen, trommelen, beitsen, spuiten
Stralen, trommelen, beitsen ja! Spuiten, hmm nah is denk ik niet echt goed mogelijk.

Ik zou schuren tot gritje 180 of 240. Let vooral goed op het patroon waarin je schuurt, je merkt vanzelf wat ik daarmee bedoel
Zijn vrij veel merken die hun mes poedercoaten (esee, SOG, etc) of voorzien mes met matte finish dmv lak ook roest preventie (Terävä Jääkäripuukko). Is het de meest degelijke.... waarschijnlijk niet. Werkten het..... Jazeker!

En als het een carbon mes is zou het niet mijn voorkeur hebben om het met scotch brite te bewerken


Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Re: Matte finish op mes

Bericht door Bastien »

MichelVH schreef:
Nickx schreef:Stralen, trommelen, beitsen, spuiten
Stralen, trommelen, beitsen ja! Spuiten, hmm nah is denk ik niet echt goed mogelijk.

Ik zou schuren tot gritje 180 of 240. Let vooral goed op het patroon waarin je schuurt, je merkt vanzelf wat ik daarmee bedoel
Waar zou je hem dan mee kunnen beitsen, het liefst met iets dat je bij de praxis zou kunnen halen.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Matte finish op mes

Bericht door MichelVH »

Ja ik, poeder coaten kan wel. Maar is echt iets anders dan spuiten vandaar de verwarring...

Beitsen kan met azijn, gewoon 2 dagen in een bak azijn leggen en hij is mooi mat grijs. Niet heel erg duurzaam maar wel mooi. Van tevoren kun je het lemmet schuren, de grofte van het oppervlak beïnvloed ook het resultaat na het eten in azijn.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Matte finish op mes

Bericht door Kevski-Style »

Om die reden vroeg ik dus om foto's van wat je wil? Kort gezegd is het ene mat het andere niet. Er zijn te veel manieren en te veel uitkomsten om ze allemaal op te noemen. Als je een foto plaatst van hoe je het wilt, en waarmee je het wilt doen kan ik het je wel zeggen....

Uitgaande dat het om een Opinel mesje gaat moet ik nog steeds weten wat je als einddoel wilt hebben? Zoals gezegd is het ene mat het andere niet....? En ook niet onbelangrijk: Wat voor een soort staal is het?


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Matte finish op mes

Bericht door Pyro »

Als het om een Opinel of een ander koolstofstaal gaat, gewoon veel zure appeltjes of citroentjes schillen en dan wegleggen!


Gebruikersavatar
willieman
Berichten: 424
Lid geworden op: 10 nov 2012, 15:02
Locatie: Raamsdonksveer
Contacteer:

Re: Matte finish op mes

Bericht door willieman »

je kan edelstaal beits pasta pakken, daarme wordt het mes in no time mat zwart.
wel heel snel afspoelen met lauw water, want als het lang erop blijft zitten hou je geen mes meer over O0


Plaats reactie